محمود احمدی‌نژاد در گفتگوی اختصاصی با ایندیپندنت فارسی: حاکمیت انتخاباتی با مشارکت زیر ۴۰ درصد را به رفراندومی علیه جمهوری اسلامی تبدیل کرد

محمود احمدی‌نژاد در گفتگو با کاملیا انتخابی فرد: کسانی که باعث شدند این اتفاق بیفتد الان باید پاسخگو باشند. باید از موضع طلبکاری کنار بیایند و پاسخ بدهند.

محمود احمدی‌نژاد در گفتگوی اختصاصی با ایندیپندنت فارسی: حاکمیت انتخاباتی با مشارکت زیر ۴۰ درصد را به رفراندوم علیه جمهوری اسلامی تبدیل کرد

محمود احمدی‌نژاد ، رئیس‌جمهوری پیشین جمهوری اسلامی که صلاحیت او در این دوره از انتخابات از سوی شورای نگهبان رد شد، در گفتگویی اختصاصی با ایندیپندنت فارسی در باره نتیجه انتخابات گفت: انتخابات مظهر تجلی اراده ملی است. این نیست که عده‌ای بیایند کاغذی در صندوق بیندازند و بروند.

او گفت: یه موقع ما تکلیف قانونی داریم، و یک موقع واقعا می‌خواهیم روی زمین کارهای مثبت و پیش‌رونده‌ای اتفاق بیفتد. اگر بنا باشد در کشور تحولی اتفاق افتد، پیشرفت حاصل شود، این مستلزم آزاد شدن اراده و خواست ملی است.

احمدی‌نژاد افزود: وقتی اراده و خواست جاری شود، همه چیز را متحول می کند. هیچ مانعی نمی‌تواند در برابر اراده عمومی یک ملت مقاومت کند. انتخابات محمل جاری شدن این اراده است که باید بعدا هم در اداره کشور ادامه پیدا کند.

او گفت ما امیدوار بودیم و هستیم که هم در ایران و هم در همه جهان، روزی برسد که اراده قاطع و اراده همگانی در عرصه‌های اداره کشور و کشورها جاری شود تا شاهد وضعیتی بهتر از امروز باشیم.

محمود احمدی‌نژاد در باره توییت خود درباره مقایسه رفراندوم جمهوری اسلامی و انتخابات ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ و ضرورت برگزاری یک رفراندوم جدید برای تعیین نوع حکمرانی در جمهوری اسلامی گفت: من به‌طور طبیعی انتظار ندارم هر انتخاباتی تبدیل به رفراندوم شود، ولی خود کسانی که دست اندر کار بودند این را اعلام کردند و تحت این عنوان از مردم خواستند که بیایند و مشارکت کنند چون هر یک رای، رای به جمهوری اسلامی و تجدید عهد با جمهوری اسلامی است. بنابراین، آنها خودشان این انتخابات را به یک رفراندوم تبدیل کردند.

او افزود: در رفراندوم اول ما تقریبا صد در صد مردم شرکت کردند و ۹۸.۹ درصد به آن رای مثبت دادند که حالا تبدیل شده به ۴۸ درصد و اگر آرای باطله را هم جدا کنیم، همان‌طور که بعضی‌ها جدا می‌کنند، این رقم به زیر ۴۰ درصد می‌رسد.

احمدی‌نژاد گفت: مردم که همان مردم هستند. ملت ایران در طول تاریخ، خودش بوده است و از اهداف و فرهنگ و آرمان‌های خود همیشه پاسداری کرده است. این مردم همان مردمی هستند که در سال‌های ۵۷ و ۵۸ و ۶۰ و ... مقابل اجنبی ایستادند و بچه‌هایشان را روی مین فرستادند و یک وجب از سرزمین خود را از دست ندادند. معلوم است اشکالی در کار است.

او گفت: من فکر می‌کنم کسانی که باعث شدند این اتفاق بیفتد الان باید پاسخگو باشند. باید از موضع طلبکاری کنار بیایند و پاسخ بدهند. گام اول هم این است که در خود تجدیدنظر کنند و بررسی کنند که چه کرده‌اند که همین ملت بزرگ و تاریخ‌ساز ایران، این طور خودش را کنار کشید و از حاشیه به آنها نگاه کرد. امیدوارم این اتفاق بیفتد.

احمدی‌نژاد در پاسخ به سوال سردبیر ایندیپندنت فارسی در اینباره که آیا او به دلیل انتقادهایش با مشکل و پیگردی روبه‌رو نشده، گفت: من فکر می‌کنم اگر کسی وارد عرصه اصلاحگری می‌شود، قبلش باید پیه پیامدهایش را به تن و جانش بمالد. بالاخره در این سال‌ها فشارهای خیلی زیادی به ما وارد شده است. بهترین دوستان من تحت فشار قرار گرفتند. همین الان، خیلی از همکاران من با احکام سنگینی مواجه هستند که هر لحظه ممکن است اجرایی شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت: سنگین‌ترین تبلیغات تاریخ سیاسی ایران علیه ما بوده است. ما می‌خواستیم به دعوت مردم ارومیه به این شهر برویم، اصلا حکومت نظامی برقرار شد. بسیاری از افراد را شبانه بردند. خیلی‌‌ها را تهدید کردند. ما هر روز تحت این فشارها هستیم منتهی عرض کردم اگر بخواهیم اصلاحی پیش بیاید، باید از این حرف‌ها عبور کنیم. هر اتقاقی می‌خواهد پیش بیاید.

محمود احمدی‌نژاد افزود: من در مصاحبه هفته قبل خود هم گفتم که من جانی ناقابل دارم و چه بهتر از اینکه این جان را در مسیر انقلاب و آرمان‌های انقلاب، مولای ما امام عصر، اصلاح جامعه و خدمت به ملت بزرگ ایران تقدیم کنم.

او درباره دیدارش با سردار نجات، قبل از اعلام نظر شورای نگهبان گفت: من به طور کامل در این مورد حرف زده‌ام. یک قسمت از حرف‌های ایشان که اصل حرف ایشان بود این بود که کاری نکن که فردا ما مجبور به برخورد با نیروهای انقلابی و حزب‌اللهی شویم.

احمدی‌نژاد تاکید کرد هرچند که علت رد صلاحیت او مشخص است، اما تا کنون شورای نگهبان در این زمینه توضیحی نداده است.

او در باره یکدست شدن حاکمیت گفت: ما قبلا هم این وضع را داشته‌ایم که سه قوه از یک جناح بوده‌اند، اما اتفاق مثبتی در کشور نیفتاده است.

احمدی‌نژاد افزود: داشتن برنامه روشن، مدیریت قوی، رعایت الزامات یک مدیریت منطقی و عالمانه، همراهی و پشتیبانی آحاد مردم است که باعث موفقیت می‌شود، وگرنه جناح‌ها در درون خودشان هم هزاران مشکل و رقابت دارند.

او گفت به عنوان یک ناظر و شاهد در چهل سال گذشته گواهی می‌دهد که هیچ‌یک از این جناح‌ها هرگز برنامه منسجم و موثر برای اداره کشور روی میز نگذاشته‌اند.

احمدی‌نژاد در باره طرح خود برای اصلاح شیوه حکمرانی گفت: من مشکلات را در سه سطح مطرح کرده‌ام. یکی سطح آرمانی است، یک سطح ساختاری و یک سطح رفتاری.

او گفت: در سطح آرمانی، من معتقدم که آرمان‌های انقلاب تقریبا گم شده. یعنی معلوم نیست که به کجا می‌خواهیم برویم. مثل اینکه حکومت که ابزار رسیدن به آرمان‌هاست الان خودش تبدیل به هدف شده است. این آرمان‌ها را باید یک بار دیگر بازخوانی کنیم و اجماع ملی بر سر آن ایجاد شود. ساختارها هم برای تحقق همان آرمان‌هاست. مهم‌ترین آرمان هم حاکمیت ملی است وبازیابی و احیای حق تعیین سرنوشت و آزادی و عدالت بود.

احمدی‌نژاد گفت هر ساختاری باید ویژگی‌هایی داشته باشد. آنچه من گفتم فراتر از دو قوه است و شامل ستون فقرات نظام تصمیم‌گیری کشور می‌شود. در تمام این مراحل باید توازن اختیارات و مسئولیت برقرار باشد، سلسله مراتبی باشد، کوتاه و شفاف باشد. خب اینها الان اصلا نیست. مجلس که نگاهش محلی است، دولت هم نگاهش بخشی است، در حالی که کشور نیازمند نگاه کلان و ملی است. هر کس هر اختیاری دارد، معادلش باید مسئولیت داشته باشد.

او گفت در سطح سوم، وقتی ما می خواهیم برویم به سمت آزادی و عدالت، کرامت و پیشرفت. به طور طبیعی رفتارها هم باید با آن آرمان‌ها همخوانی و باور داشته باشند و توانایی انجام کار را داشته باشند و از همه مهم‌تر اینکه افراد باید محصول اراده ملت باشند.

احمدی‌نژاد گفت: حکومت‌ها جز جاری کردن خواست مردم موضوعیت و اصالتی ندارند، منتهی متاسفانه در کل دنیا و به‌خصوص در ایران، خود ساختارها در برابر اراده مردم اصالت پیدا کرده است. این تغییرات منحصر به یک یا دو قوه هم نیست ولی باید اتفاق بیفتد.

او گفت اگر منطق مدیریت، آرمان‌ها و انتخاب انسان‌ها درست انجام نگیرد، کار پیش نخواهد رفت و حرکتی اتفاق نمی‌افتد.

محمود احمدی‌نژاد در باره چشم‌انداز سیاسی، اقتصادی و اجتماعی مردم ایران در چهار سال آینده گفت: ملت یکپارچه است و در درون مردم قطب‌بندی وجود ندارد، صرف نظر از اینکه به چه کسی رای می‌دهند. اما در سیاستمداران و جناح‌های قدرت، قطب‌بندی فراوان است. اما آینده بسیار درخشان است. من می‌بینم که ملت ایران در مسیر رو به رشدی تصمیم گرفته است برای نیل به قله‌های آرمانی. ولی باید از مسیری عبور کند و معتقدم بسیار هوشمندانه دارد این مسیر را طی می‌کند.

او گفت ایران سرزمین استعداد، فرهنگ، ثروت‌های بی‌پایان و یک سرزمین تاریخ‌ساز است. بالاخره ما هفت هزار سال یک ملت بوده‌ایم. صدها حادثه دیده‌ایم، پستی و بلندی دیده‌ایم، مشکلات بسیار بسیار سخت‌تر و شرایط بسیار پیچیده‌تر از این را تجربه کرده‌ایم، اما دیدیم ملت با وحدت و پایبندی خود به آن آرمان‌های تاریخی از این مشکلات عبور کرده است.

احمدی‌نژاد گفت: معتقدم امروز سرعت حرکت مردم ایران خیلی زیاد شده است، نشانه‌اش هم درجه آگاهی است. شما می‌بینید سرعت و سیر افزایش آگاهی و همبستگی در ملت ایران بی‌نظیر است. همه اینها به ما می‌گوید در آینده نزدیک به نفع ملت و اراده ملت اتفاقاتی مثبت می‌افتد و شرایط به طور کامل تغییر خوناهد کرد.

او درباره رویکرد ابراهیم رئیسی در مورد کشورهای منطقه گفت: باید دو نکته را مورد توجه قرار داد. ملت ایران نه در جریان سیاسی اصلاح‌طلبی می‌گنجد نه جریان اصولگرا. در حالی که ملت ایران هم به‌شدت اصلاح‌طلب است و هم به‌شدت به باورهای تاریخی خود پایبند است. به همین خاطر، فرهنگ ایران، یک خط پیوسته در جهان ایجاد کرده است.

او گفت: راهی جز دوستی و برادری بین کشورها و ملت‌های منطقه وجود ندارد. همه باید به همدیگر و حق حاکمیت یکدیگر احترام بگذاریم و در کارهای یکدیگر مداخله نکنیم و در پی تسلط بر منطقه نباشیم. یک بار صدام این کار را کرد و عواقبش را دیدیم.

محمود احمدی‌نژاد درباره روابطش با برخی از مقامات کشورهای همسایه گفت روابطش با محدودیت‌هایی مواجه شده، اما قلبا آنها را دوست دارد. من انتظار نداشتم که فورا به پیام‌‌های من پاسخ داده شود، هرچند دلم می‌خواست این اتفاق بیفتد. من مطمئن هستم که همه دوست داریم صلح در منطقه برقرار باشد و همه هم باید کمک کنند.