کشتار گاوهای باردار به دلیل کمبود خوراک دام

با قیمت دلار، مدت‌هاست علوفه و کاه بازار داخلی به خارج از ایران قاچاق می‌شود

کمبود خوراک دام باعث افزایش قیمت نهاده‌های دامی شده است - عکس از دوراهک

افزایش قیمت گوشت باعث کاهش مصرف آن در کشور شده است. دامداران دلیل این افزایش قیمت را متأثر از افزایش قیمت خوراک دام عنوان می‌کنند. در همین راستا، رئیس اتحادیه سراسری دامداران اعلام کرد با توجه به خشکسالی و نبود برنامه‌ریزی مسئولین، کاه به عراق و ترکیه قاچاق می‌شود و گاوهای باردار به دلیل کمبود خوراک دام راهی کشتارگاه می‌شوند.

به گزارش تجارت نیوز، مجتبی عالی، با اشاره به کاهش واردات خوراک دام اظهار داشت قیمت کاه با افزایش بیش از دو برابری به کیلویی چهار هزار تومان رسیده است. به طوری که خشکسالی و وضعیت بحرانی تأمین نهاده‌های دامی باعث شده است گاوهای ماده و حتی باردار به‌سرعت راهی کشتارگاه‌ها می‌شوند و در کشتارگاه‌ها ترافیکی سنگینی برای ذبح دام وجود دارد.

از سوی دیگر گفته می‌شود افزایش با قیمت دلار، مدت‌هاست علوفه و کاه بازار داخلی به خارج از ایران قاچاق می‌شود.

پیش‌تر نیز رئیس اتحادیه دامداران فارس، با اشاره به اینکه در حال حاضر علوفه به امارات قاچاق می‌شود، اعلام کرد که به دلیل کمبود نهاده دامی، قاچاق و افزایش قیمت یونجه و کاه؛ سن کشتار دام کاهش یافته و در نیمه دوم سال با افزایش قیمت شیر و گوشت قرمز روبه‌رو خواهیم شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین رابطه، جانشین فرمانده انتظامی خراسان شمالی گفته است مأموران در حین کنترل خودروهای عبوری، موفق شدند خودروی حامل خوراک دامی قاچاق را شناسایی و متوقف کنند.

این خبر نشان می‌دهد که قاچاق خوراک دام تنها مختص به مرزهای جنوبی و غربی نیست و افغانستان نیز از مشتری‌های خوراک دام قاچاق ایرانی است.

در همین رابطه و در دی‌ماه سال گذشته، محمد وحیدی، نماینده بجنورد در مجلس شورای اسلامی گفت که پنج و نیم میلیارد دلار به دولت سهمیه داده شد تا مشکل نهادهای دامی حل شود و دامداران مشکلی نداشته باشند اما بر اساس گزارش دیوان محاسبات کشور ۵۰ درصد نهاده‌های دامی گم شده است.

اسفند سال گذشته، منصور پوریان، رئیس شورای تأمین‌کنندگان دام کشور اعلام کرد که بنابر آمار، میزان مصرف گوشت قرمز در سال ۹۹ نسبت به مدت مشابه در سال ۹۸ در حدود ۵۰ درصد کاهش داشته است.

بیشتر از اقتصاد