آمریکا خدمه گریس-۱ را تهدید به تحریم کرد

وزارت امور‌خارجه آمریکا: نفتکش در حال کمک به سپاه پاسداران بود

JORGE GUERRERO / AFP بخشی از خدمه گریس-۱ در حال بازگشت به نفتکش ۱۵ آگوست ۲۰۱۹

وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای ادعا کرد، نفتکش گریس-۱ حامل دو میلیون بشکه نفت ایران در حال کمک به سپاه پاسداران از طریق انتقال نفت به سوریه بود که می‌تواند پیامدهای جدی برای افرادی به همراه داشته باشد که با این نفتکش در ارتباط بوده‌اند.

سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا قرار دارد و وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرده، خدمه این نفتکش احتمالا هدف تحریم‌ها قرار می‌گیرند. تحریم‌هایی که مانع صدور ویزای آمریکا برای آنها خواهد شد.

دو مقام دولت آمریکا نیز به بلومبرگ گفته‌اند، ایالات متحده از صدور مجوز آزادی گریس-۱ ناخرسند است و تحریم‌هایی را علیه بنادر، بانک‌ها و هر کسی که به نحوی با این نفتکش در ارتباط بوده، اعمال خواهد کرد.

آمریکا ساعاتی قبل از صدور حکم آزادی این نفتکش، خواستار مصادره آن شده بود. اما دادگاه مسئول رسیدگی به این پرونده با اعلام اینکه مدارک مورد نیاز را به موقع دریافت نکرده از بررسی این درخواست خودداری و حکم رفع توقیف گریس-۱ را صادر کرد.

وزارت امور خارجه آمریکا در این بیانیه به جامعه دریانوردی بین‌المللی هشدار داده که در ویزای این افراد تجدید نظر می‌کند. بنا‌بر این گزارش گریس-۱ به دلیل همکاری با سپاه مشمول تحریم‌هاست و ایالات متحده سیاست‌های خود را در این زمینه دنبال می‌کند.

در ادامه این بیانیه آمده، ایالات متحده از همه ابراز خود برای جلوگیری از دسترسی ایران و گروه‌های نیابتی‌اش به منابع لازم برای فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده در سوریه و دیگر مناطق، استفاده می‌کند.

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در توییتی در این زمینه با انشتار بیانیه وزارت امور خارجه نوشت: این پیامی به همه دریانوردان است که اگر با سپاه یا کشتی‌های مرتبط با آن کار می‌کنید، آینده خود را در آمریکا و ورود به آن به خطر می‌اندازید.

نفتکش گریس ۱ و ۲۵ خدمه هندی‌‌اش شامل کاپیتان کشتی، روز گذشته (پنجشنبه)، پس از ۴۰ روز توقیف در جبل‌الطارق با حکم دادگاه آزاد شد. این نفتکش در سیزدهم تیرماه با همکاری نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا توقیف شده بود و اتهام آن نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه از طریق تلاش برای تحویل نفت به بندر بانیاس  این کشور اعلام شده بود.

اتهامی که از آغاز تهران آن را نپذیرفته بود. اکنون گفته می‌شود دادگاه با اسنادی که از ایران دریافت کرده و تعهدی که در مورد مقصد این نفتکش داده شده، یک هفته قبل از پایان دوره توقیف، آن را آزاد کرده است. دادگاه باید روز گذشته تصمیم می‌گرفت که با توجه به یک هفته باقی‌مانده از دوره توقیف گریس-۱، توقیف آن را تمدید می‌کند یا خیر. دولت‌های بریتانیا و جبل‌الطارق در همان روزهای نخست توقیف این نفتکش از ایران خواسته بودند، تضمین بدهد که مقصد این نفتکش سوریه نیست، تا آن را آزاد کنند. اما ظاهرا ایران تا هفتم مرداد‌ماه از شفاف‌سازی در این زمینه خودداری کرده بود. 

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در واکنش به گزارش‌هایی که در مورد تعهد ایران در زمینه مقصد این نفتکش منتشر شده و وزارت امور خارجه بریتانیا نیز آن را تایید کرده، در توییتر متن نامه‌ای را منتشر کرد که نشان می‌دهد، تهران در هفتم مردادماه به وزارت امور خارجه بریتانیا اطلاع داده که مقصد گریس-۱، نهاد تحت تحریم اتحادیه اروپا نبوده و نخواهد بود.

البته حمید بعیدی نژاد، سفیر ایران در لندن می‌گوید، ایران هیچ تعهدی درمورد اینکه مقصد این نفتکش سوریه نباشد، به دولت جبل‌الطارق نداده است. او در ادامه مدعی شد، حتی اگر مقصد نفتکش سوریه باشد هم نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا نیست.

جلیلی اسلامی، معاون سازمان بنادر و کشتی‌رانی ایران می‌گوید، گریس-۱ پس از انجام مقدمات سفر به سوی دریای مدیترانه می‌رود. البته مقصد آن همچنان مشخص نیست. از سوی دیگر به نظر می‌رسد ایالات متحده مقصد این نفتکش و خریدار احتمالی نفت آن را زیر نظر داشته باشد، چرا که طبق قوانین تحریمی ایالات متحده علیه ایران، خریداران و واردکنندگان نفت از ایران هدف مجازات‌های آمریکا قرار می‌گیرند.