ظریف: تا به حال سه دور با عربستان در بغداد مذاکره کرده‌ایم

«تعامل با جو بایدن راحت‌تر از کار کردن با دونالد ترامپ است»

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که برای حضور در «مجمع دیپلماسی آنتالیا» به ترکیه سفر کرده است، با حضور در یک نشست خبری و در پاسخ به سؤالی درباره رابطه ایران و عربستان سعودی اظهار داشت ما تا به حال سه بار با عربستان در بغداد گفتگو کردیم. اما همه منتظر نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری بودند.

محمدجواد ظریف با اشاره به اینکه بخش‌های مختلفی از جمله شورای عالی امنیت ملی، وزارت اطلاعات و نیروهای نظامی بخشی از گفتگوها بوده‌اند گفت که مذاکره با عربستان سعودی یک تصمیم ملی است و مختص به یک دولت یا یک وزیر خارجه نیست. در هر صورت ما این اقدام را انجام دادیم چون معتقدیم ما همسایه هستیم و امنیت از بیرون تأمین نمی‌شود.

او افزود: «من فکر می‌کنم جو بایدن در مورد ایران واقع‌گراتر است. او ایران را بهتر می‌شناسد. وی در ادامه در پاسخ به این سؤال که آیا به او اعتماد دارید تأکید کرد در دیپلماسی هیچ کس قابل اعتماد نیست. اگر کسی بگوید که به شما اعتماد دارد، دروغ می‌گوید. هیچ‌کس در دیپلماسی به دیگری اعتماد نمی کند.» وی اضافه کرد: «تعامل با جو بایدن راحت‌تر از کار کردن با دونالد ترامپ است.»

پیش از این، علی ربیعی، سخنگوی دولت در اردیبهشت سال جاری اعلام کرد که گفتگوهایی در سطح نمایندگان ویژه با عربستان سعودی انجام شده است: «مذاکرات در سطح نمایندگان ویژه در دولت انجام شده است و این مذاکرات تا حصول نتیجه ادامه دارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبر گفتگو میان مقام‌های ایران و عربستان سعودی نخستین بار از سوی مقام‌های عراقی به رسانه‌ها راه یافت. روزنامه فایننشال تایمز در اواخر فروردین ماه اعلام کرد که عربستان سعودی و ایران پنج سال پس از قطع روابط دیپلماتیک، در تلاش برای اصلاح روابط خود مذاکراتی مستقیم داشته‌اند. به نوشته این روزنامه چاپ لندن، یکی از مقام‌های ارشد سیاسی عربستان در این باره گفت که دور اول مذاکرات عربستان سعودی و ایران بیستم فروردین در بغداد برگزار شده بود.

روابط عربستان سعودی و ایران در دی ماه سال ١٣٩٤ و پس از حمله هواداران تندرو حکومت ایران به کنسولگری عربستان سعودی در ایران، به پایین‌ترین سطح خود رسید. این حمله به دلیل اعدام شیخ نمر، روحانی شیعه در عربستان سعودی انجام شد.

در سال ۱۳۹۷ و با خروج دونالد ترامپ از برجام، تنش بین دو کشور افزایش یافت و شاهزاده محمد بن سلمان پشتیبان سرسخت سیاست فشار حداکثری علیه تهران بود.

اما در پی این ماجرا، حوثی‌ها به تأسیسات نفتی آرامکو حمله کردند و مسئولیت آن را برعهده گرفتند. اما مقامات آمریکایی و سعودی ایران را به دلیل پشتیبانی از حوثی‌ها، مقصر دانستند.

به نظر می‌رسد مذاکرات انجام شده در بغداد در این ماه اولین بحث سیاسی مهم بین دو کشور از پنج سال پیش تا کنون است. این مذاکرات در حالی صورت می‌گیرد که جو بایدن در صدد احیای توافق هسته‌ای است که ایران در سال ۲۰۱۵ با قدرت‌های جهانی امضا است.