محکومیت کودتای نظامی میانمار توسط مجمع عمومی سازمان ملل

این قطعنامه از کودتاگران خواسته اعمال خشونت علیه معترضان را متوقف کنند

سازمان ملل خواستار تحریم تسلیحاتی میانمار شد- STR / AFP

مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز جمعه در یک اقدام نادر، با صدور قطعنامه‌ای کودتای نظامی در میانمار را محکوم کرد و خواستار تحریم تسلیحاتی آن کشور شد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، حامیان قطعنامه امیدوار بودند تمامی ۱۹۳ عضو مجمع با اجماع آن را به صورت شفاهی تایید کنند، اما بلاروس درخواست رأی‌گیری کرد.

قطعنامه در نهایت با ۱۱۹ رأی مثبت، یک رأی منفی بلاروس، و ۳۶ رأی ممتنع به تصویب رسید. چین و هند، همسایه‌های میانمار، و روسیه از جمله کشورهایی بودند که رأی ممتنع دادند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این قطعنامه، نتیجه رایزنی‌های طولانی گروهی متشکل از اتحادیه اروپا، بسیاری از کشورهای غربی و همچنین ده کشور عضو انجمن ملل آسیای جنوب شرقی، آ سه آن، بود.

قرار بود اعضای آ سه آن به اجماع از قطعنامه حمایت کنند، اما وقتی قرار بر رأی‌گیری شد، برخی مانند اندونزی و سنگاپور و ویتنام رأی مثبت دادند، و برخی رأی ممتنع.

قطعنامه از کودتاگران خواسته گذار میانمار به سمت دموکراسی را ترمیم و اعمال خشونت علیه معترضان را متوقف کند و همچنین خواستار تحریم تسلیحاتی آن کشور شده است.

قطعنامه لازم‌اجرا نیست و با وجود آن که با اجماع تصویب نشد، اما همین اقدام مجمع عمومی بازتاب محکومیت کودتای نظامی اول فوریه میانمار از سوی جامعه بین المللی است.