رئیس ستاد ارتش اسرائیل برای گفت‌وگو درباره ایران به آمریکا می‌رود

قرار بود سفر آویو کوخاوی ماه گذشته انجام شود اما به‌علت بحران اسرائیل به تاخیر افتاد

این اولین سفر خارجی یکی از مقام‌های ارشد اسرائیلی پس از نخست‌وزیر شدن بنت است‌ـ GIL COHEN-MAGEN / AFP

سپهبد آویو کوخاوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل، روز یکشنبه ۲۰ ژوئن (۳۰ خرداد) به واشنگتن می‌رود تا در مورد مسائل منطقه و به‌خصوص ایران، با همتایان آمریکایی خود گفت‌وگو کند. این سفر قرار بود حدود یک ماه پیش انجام شود اما رویدادهای اسرائیل و فلسطین و جنگ ۱۱ روزه غزه، آن را به تاخیر انداخت.

یک ماه پیش، بنیامین نتانیاهو هنوز نخست‌وزیر بود اما او امروز از قدرت پایین کشیده شده و جای خود را به دولت ائتلافی به نخست‌وزیری نفتالی بنت داده است. البته آقای کوخاوی که سمتی غیرحزبی دارد، همچنان در مقام خود باقی مانده است؛ ضمن اینکه بنی گانتزِ میانه‌رو، وزیر دفاع اسرائیل، نیز عوض نشده و بخشی از دولت ائتلافی فعلی است.

این اولین سفر خارجی یکی از مقام‌های ارشد اسرائیلی پس از نخست‌وزیر شدن بنت است. آقای کوخاوی پیش از سفر با بنت دیدار خواهد کرد. این دو در حدود یک سالی که بنت وزیر دفاع بود (۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰)، همکاری نزدیکی با یکدیگر داشتند.

روزنامه اورشلیم پست در تحلیل خود از این سفر نوشت کوخاوی و بنت هر دو جزو کسانی‌اند که در مورد ایران مواضع سفت‌و‌سختی دارند و انتظار می‌رود آقای کوخاوی بکوشد آمریکایی‌ها را قانع کند به برجام بازنگردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سفر این مقام نظامی اسرائیلی چهار روز به طول می‌انجامد و او با لوید آستین، وزیر دفاع، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی، مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، ژنرال کنت مک‌کنزی، رئیس ستاد فرماندهی منطقه مرکزی آمریکا (مسئول عملیات نظامی این کشور در خاورمیانه و اطراف) و ژنرال ریچارد کلارک، رئیس ستاد فرماندهی عملیات ویژه، دیدار خواهد داشت.

آقای کوخاوی از ژانویه ۲۰۱۹ در سمت کنونی خود بوده اما این اولین سفر او در این مقام است. به گزارش رسانه‌های اسرائیلی، بیشتر تمرکز این سفر بر برنامه هسته‌ای و اقدام‌های جمهوری اسلامی ایران در سطح منطقه، تلاش حزب‌الله لبنان برای تقویت خود و پروژه موشک‌های نقطه‌زن این گروه لبنانی خواهد بود.

علاوه بر مقام‌های سیاسی، آقای کوخاوی با مسئولان اتاق‌های فکر نیز دیدار خواهد کرد و می‌کوشد از عملکرد ارتش اسرائيل در جنگ ۱۱ روزه اخیر دفاع کند.

در ماه ژانویه گذشته که ژنرال مک‌کنزی از اسرائيل دیدار کرد، تصمیم بر آن شد که اسرائیل جزو حیطه مسئولیت فرماندهی منطقه مرکزی (سنتکام) ارتش آمریکا قرار بگیرد. کوخاوی حالا فرصت دارد با مک‌کنزی و سایر مقام‌های نظامی آمریکا در این مورد گفت‌وگو کند.

ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای درباره سفر پیش روی کوخاوی اعلام کرد: «این دیدار گامی دیگر در تقویت ارتباط و افزایش همکاری بین دو ارتش است.»

خانم یائل کوخاوی، همسر آقای کوخاوی و سرلشکر یهودا فاکس، فرستاده نظامی اسرائیل به واشنگتن، نیز در این سفر او را همراهی می‌کنند. از سایر مقام‌های نظامی که همراه کوخاوی خواهند بود می‌توان به سرلشکر تال کالمان، رئیس اداره استراتژی ارتش، و سرتیپ آمیت صعر، رئیس اداره پژوهش ارتش اسرائیل، اشاره کرد.

در طول این سفر، سرلشکر ایال زامیر، معاون اول کوخاوی، در اسرائیل جانشین او خواهد بود.

بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائيل، نیز دو هفته پیش به واشنگتن رفت و با همین مقام‌هایی که حالا پای صحبت کوخاوی خواهند نشست، دیدار کرد. آقای گانتز نیز در مورد موضوع‌های مشابهی همچون اقدام‌های جمهوری اسلامی ایران در منطقه و جنگ ۱۱ روزه صحبت کرده بود. گانتز در آن سفر، بر لزوم تغییر سیاست در نوار غزه، تقویت تشکیلات خودگردان فلسطین، مسئله بازگرداندن اجساد سربازان کشته‌ شده و شهروندان اسیر حماس در غزه، به عنوان اقدام‌هایی اخلاقی و بشردوستانه تاکید کرده بود.

آقای گانتز، که خود نیز پیش از این رئیس ستاد ارتش بود، از لزوم افزایش برخورد با اقدام‌های ایران در منطقه هم سخن گفته و بر این‌ مسئله که اسرائيل باید گزینه نظامی را حفظ کند، تاکید کرده بود. او پیش از دیدار با آقای آستین، همتای آمریکایی‌ خود، به لزوم توقف برنامه هسته‌ای ایران هم اشاره کرده بود. گانتز در آن سفر از رویارویی با حکومت ایران با عنوان «نیاز راهبردی مشترک آمریکا، اروپا، کشورهای خاورمیانه و اسرائیل و مردم ایران» نام برده و افزوده بود:‌ «البته که با توجه به وسعت تهدید، اسرائیل باید همیشه اطمینان حاصل کند که توان حفاظت از خود را دارد.»