علی پروین چگونه نزد مردم و هواداران فوتبال بی‌اعتبار شد

پروین مردم را به شرکت در انتخابات تشویق کرد و گفت ابراهیم رئیسی کاندیدای اصلح است

طی روزهای گذشته دو گروه از افراد مردم را دعوت به شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم در ایران کردند. یک گروه شامل احزاب و بعضی چهره‌های اصلاح‌طلب بودند که با انگیزه حمایت از عبدالناصر همتی و با این توجیه که هیچ راهی جزء خالی نکردن صحنه برای جناح راست وجود ندارد این کار را برخلاف نظر عموم جامعه انجام دادند.

اما گروه دیگر شامل بعضی چهره‌های ورزشی و هنرپیشه‌های سینما و ادبیات حکومتی بودند که با انگیزه لبیک گفتن به سخنان علی خامنه‌ای مردم را ترغیب به شرکت در انتخابات کردند.

در میان چهره‌های گروه دوم سخنان علی پروین پیش‌کسوت باشگاه پرسپولیس و بازیکن و سرمربی سابق تیم ملی فوتبال ایران بازتاب بیشتری یافت.

او علاوه بر اینکه مردم را به شرکت در انتخابات تشویق کرد، ابراهیم رئیسی را کاندیدای اصلح خود اعلام کرد و به‌ صورت ضمنی مدعی شد «کسانی که نمی‌خواهند رأی بدهند ایران را ترک می‌کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علی پروین طی ویدئویی که از وی در این ‌خصوص منتشر شد تأکید می‌کند که «مملکتش را دوست دارد و در ایران مانده، وگرنه از ایران می‌رفت.»

برای درک چرایی حساسیت جامعه به این سخنان کافی است نگاهی داشته باشیم به سابقه و حاشیه‌های آقای پروین طی سال‌های گذشته که وی در را پیوند با جریان حامی سید ابراهیم رئیسی قرارداد است.

تیرماه سال ۱۳۹۵ انتشار خبر بدهی ۲۵ میلیارد تومانی پسر علی پروین سروصدا به پا کرد. پسر پروین در قبال در رهن گذاشتن منزلش در سال ۱۳۹۳ محموله های برنج و شکر را نسیه خریده بود. علی پروین در واکنش به این موضوع مدعی شد: «این‌ها حاشیه‌هایی است که ما می‌دانیم چه کسی آن‌ها را ساخته است، اما همه می‌دانند که علی پروین و پسرش اهل خوردن پول مردم نیستند.»

وی تأکید کرد: «برنامه‌های اقتصادی پسرم در راستای فرمایشات رئیس‌جمهوری در حمایت از اقتصاد ملی بود و موضوع دیگری نیست.»

مدتی بعد انتشار خبری در خبرگزاری‌های رسمی مبنی‌بر ارتباط مالی علی پروین و پسرش در فعالیت‌های اقتصادی با اشخاصی در دولت دهم و یازدهم  روشن کرد که بدهی که تا سال ۹۵ به ۳۰ میلیارد با دیرکرد آن رسیده بود برخلاف ادعای پروین دقیقاً دست‌درازی به مال مردم است.

اما در سال ۱۳۹۴ اعلام حمایت پروین از صادق لاریجانی رئیس وقت قوه قضائیه در انتخابات مجلس خبرگان رهبری پرده‌ای دیگر از ماجرای بدهی میلیاردی فرزندش و تلاش او برای حل‌وفصل موضوع برداشت. مشخص شد پیش‌کسوت باشگاه پرسپولیس با تکیه‌ بر شهرت خود میان هواداران این باشگاه تلاش دارد کاری انجام دهد که صادق لاریجانی و رفقای وی در قوه قضائیه به در خصوص از رهن خارج کردن سند منزلی که بابت دریافت نسیه برنج و شکر در رهن بانک به نفع شرکت بازرگانی دولتی بود کمک کنند.

حالا با گذشت پنج سال بدون آنکه روشن شود تکلیف بدهی میلیاردی و سند خانه در رهن پروین و پسرش چه شده است. مجدداً او وارد صحنه سیاسی شده و ادعا کرده است از رئیس فعلی قوه قضائیه به‌عنوان نامزد اصلح در انتخابات ریاست‌جمهوری حمایت می‌کند.

اما شروع فعالیت سیاسی علی پروین در ابتدای دهه هفتاد بود، زمانی که یک اظهارنظر نقل شده از محمد مایلی کهن برای او دردسرساز شد و از پروین چهره‌ای ثابت در صحنه سیاست ساخت.

علی پروین که عکس او کنار رضا پهلوی در دورانی که بازیکن فوتبال بود در فاصله چند ماه مبدل با ریش و مشت‌ گره‌ کرده علیه خاندان پهلوی در خیابان‌های تهران ظاهر شد. در دهه هفتاد درحالی‌که پس از بر تیم ژاپن در مرحله مقدماتی جام جهانی در حال شادمانی در رختکن بود، دریافت یک سبد گل از ولیعهد سابق ایران و فرزند پادشاه پهلوی و استقبال او از این سبد، سرنوشت ورزشی وی را تحت تاثیر قرارداد.

او پس از این رویداد که بنا به ادعای خودش از سوی مایلی‌کهن به مسئولان وقت ورزش و سیاست ایران منتقل شده بود، چند سال از صحنه ورزش کنار گذاشته شد. از اینجا رابطه صمیمانه پروین با چهره‌های قدرتمند حکومت جمهوری اسلامی شکل دیگری به خود گرفت و باعث بازگشت وی به صحنه فوتبال شد.

این بازگشت که با تلاش علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی محقق شد، منجر به حمایت او در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۸۴ از هاشمی رفسنجانی شد. همین موضوع باعث حمله رسانه‌های جناح راست به وی شد که در آن زمان مسئولیتی در باشگاه پرسپولیس داشت.

جمله معروف علی پروین در آن سال در دفاع از هاشمی بارها در محافل ورزشی و سیاسی تکرار شد که گفت: «اگر هاشمی انتخاب نشه، من از ورزش می‌رم.»

اما جالب‌ترین تغییر موضع سیاسی پروین در انتخابات بعد رخ داد که وی در صف حامیان رقیب هاشمی، در سال ۱۳۸۸، یعنی محمود احمدی‌نژاد قرار گرفت. زمانی که فکر می‌کرد با حضور در برنامه‌های تبلیغاتی وی سهمی از باشگاه پرسپولیس به او تعلق می‌گیرد.

علی پروین آن سال گفت: «به دلیل آن که احمدی‌نژاد مردمی است و بارها بر این نکته تأکید داشته است از او حمایت می‌کنم.» او ادعا کرد باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس هم از محمود احمدی‌نژاد حمایت خواهند کرد.

سال ۱۳۹۲ نیز پروین با اینکه در ابتدا اعلام کرد از حضور رفسنجانی در صحنه رقابت خوشحال است، پس از عدم احراز صلاحیت او، تصمیم گرفت از محمدباقر قالیباف حمایت کند که به نظر او شخصی بود که باعث قهرمانی تیم فوتبال پاس بود.

همه این مسائل به‌خوبی روشنگر این موضوع است که این فوتبالیست به قول ناصر حجازی هرچقدر در زمین فوتبال خوب بود در زمین سیاست اعتبار و شهرت خود نزد هواداران را فدای منافع شخصی کرده است.

در کنار علی پروین این روزها اظهارنظر مشابه افرادی مانند خداداد عزیز و هادی ساعی نیز در عرصه ورزش نشان از این دارد که هرکدام پا در مسیر شخصیت‌هایی مانند علی پروین گذاشته‌اند که با رفتارهای سیاسی خود حداقل نزد مردم دیگر نه اعتباری دارد و نه منزلتی.