تصویب طرح لغو قانون اختیارات جنگی ریاست‌جمهوری آمریکا در مجلس نمایندگان

منتقدان می‌گویند این تصمیم گروه‌های شبه‌نظامی و تروریستی را در سراسر جهان برای انجام عملیات جسورتر خواهد کرد

حامیان لغو قانون می‌گویند با این کار کنگره بار دیگر اختیارات خود را در مورد آغاز جنگ در دست خواهد گرفت- Chip Somodevilla/Getty Images/AFP

مجلس نمایندگان آمریکا، که اکثریت کرسی‌های آن در اختیار دموکرات‌ها است، روز پنجشنبه (۱۷ ژوئن) به لغو قانون اختیارات جنگی رئیس‌جمهوری که چند ماه پس از حملات تروریستی یازدهم سپتامبر به ایالات متحده تصویب شد، رای مثبت داد.

به گزارش آسوشیتدپرس، ۲۶۸ نماینده به لغو این قانون که سال ۲۰۰۲ تصویب شد رای مثبت دادند و ۱۶۱ نماینده با آن مخالفت کردند. ۴۹ نماینده جمهوری‌خواه بین حامیان لغو قانون بودند و تنها یک دموکرات با آن مخالفت کرد.

حامیان لغو قانون می‌گویند با این کار کنگره بار دیگر اختیارات خود را در مورد آغاز جنگ در دست خواهد گرفت. منتقدان می‌گویند این تصمیم گروه‌های شبه‌نظامی و تروریستی را در سراسر جهان برای انجام عملیات جسورتر خواهد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

موافقان لغو قانون اختیارات جنگی رئیس‌جمهوری می‌گویند این اقدام بر عملیات نیروهای مسلح آمریکا در جهان تاثیر منفی نخواهد گذاشت، اما می‌تواند از اقدام یک‌جانبه کاخ سفید برای آغاز جنگی که به آن نیازی نیست، جلوگیری کند.

سال‌ها بود که در عرصه سیاسی ایالات متحده این بحث مطرح بود که آیا کنگره بیش از حد مورد نیاز برای راه‌اندازی جنگ بدون نیاز به اخذ مجوز از قانون‌گذاران، به کاخ سفید اختیار قانونی داده است یا نه.

تصمیم امروز (پنجشنبه ۱۷ ژوئن) مجلس نمایندگان یک روز پس از آن اتخاذ شد که چاک شومر، رهبر اکثریت دموکرات سنا، گفت دیگر نیازی به این قانون نیست و قصد دارد تا پایان امسال (۲۰۲۱) طرح مشابهی را برای تصویب به صحن علنی سنا معرفی کند.

هر دو مجلس کنگره باید هرگونه اختلاف نظر یا تفاوت در این زمینه را برطرف کرده و به یک طرح نهایی یک‌دست رای دهند تا به اجرا گذاشته شود. کاخ سفید گفته است با نمایندگان کنگره در این راستا همکاری خواهد کرد.