درخواست نمایندگان کنگره آمریکا برای بازگرداندن حوثی‌ها به فهرست تروریستی

«حذف حوثی‌ها از این فهرست به امنیت منطقه یا پیشبرد روند متوقف ‌شده صلح کمکی نکرده است»

مایک پمپئو، وزیر خارجه پیشین آمریکا، درست یک روز قبل از روی کار آمدن بایدن، حوثی‌ها را در فهرست سیاه تروریستی قرار داده بود- Mohammed HUWAIS / AFP

گروهی از نمایندگان کنگره آمریکا در نامه‌ای به آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، از او خواستند که شبه‌نظامیان حوثی مورد حمایت ایران را بار دیگر در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دهد.

جو ویلسون و کلودیا تِنی، دو نماینده جمهوری‌خواه عضو کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، در نامه‌ای که به امضای تعدادی از نمایندگان این کمیته رسیده است، از بلینکن خواسته‌اند تا در تصمیم دولت به حذف حوثی‌ها از فهرست سازمان‌های تروریستی بازنگری کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اعضای کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در این نامه با اشاره به افزایش حمله‌های حوثی‌ها در خاورمیانه، شامل هدف قرار دادن غیرنظامیان و زیرساخت‌های انرژی، نوشته‌اند که این تصمیم «پیام نادرستی» را منتقل کرده است و حذف حوثی‌ها از فهرست سازمان‌های تروریستی به «امنیت منطقه یا پیش‌برد روند متوقف‌شده صلح» کمکی نکرده است. 

کلودیا تنی روز دوشنبه، نهم فروردین‌ماه، با انتشار متن این نامه در حساب توییتر خود، تصمیم حذف حوثی‌ها از فهرست تروریستی را  «نادرست» و «خطرناک» خواند و خواستار بازگرداندن آن شد.  

دولت جو بایدن در نخستین ماه روی کار آمدن خود، شبه‌نظامیان حوثی را که دولت پیشین در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داده بود، از این فهرست خارج کرد.  

مایک پمپئو، وزیر خارجه پیشین آمریکا، در ۱۹ ژانویه ۲۰۲۱، درست یک روز قبل از روی کار آمدن بایدن، حوثی‌ها را در فهرست سیاه تروریستی قرار داده بود.

پمپئو گفته بود که این کار به‌منظور «پاسخگو کردن انصارالله (حوثی‌ها) در قبال اقدام‌های تروریستی این گروه، ازجمله حمله‌های فرامرزی که افراد غیرنظامی، زیرساخت‌ها و کشتی‌رانی تجاری را تهدید می‌کند» انجام شده است.

او افزوده بود که قرار دادن حوثی‌ها در فهرست سازمان‌های تروریستی همچنین به‌منظور «پیشبرد تلاش‌ها برای رسیدن به یمن متحد، قدرتمند و آرام» انجام شده است تا این کشور هم از «دخالت ایران» در امان باشد و هم در «صلح با همسایگان خود».

بیشتر از جهان