ابراز تمایل اسرائیل به برقراری رابطه با کشورهای مسلمان جنوب شرق آسیا

سفیر اسرائیل در سنگاپور: جنگ یازده روزه ما با گروه حماس بود، نه با فلسطینی‌ها

اندونزی، مالزی و برونئی ضمن محکوم کردن حملات هوایی اسرائیل به نوار غزه از سازمان ملل متحد خواسته بودند دخالت کند- MAHMUD HAMS / AFP

روز پنجشنبه سفیر اسرائیل در سنگاپور اعلام کرد با وجود انتقادهای کشورهای با جمعیت عمدتا مسلمان جنوب شرق آسیا از حملات اسرائیل به غزه در جنگ اخیر با حماس، کشورش تمایل دارد برای برقراری روابط با آن‌ها گام بردارد.

ساگی کارنی در یک مصاحبه ویدئویی با خبرگزاری رویترز انتقادهای رهبران سه کشور اندونزی، مالزی و برونئی را از حملات هوایی اسرائیل به نوار غزه «صادقانه» ندانست و گفت آن‌ها «ماهیت واقعی درگیری» را نادیده گرفته‌اند.

او در این گفت‌وگو گروه حماس را یک سازمان ضدیهودی توصیف کرد و گفت: «من مطمئن نیستم بسیاری از افرادی که در مباحث شبکه‌های اجتماعی شرکت می‌کنند درک واقعی از ماهیت افراطی و فاشیست حماس داشته باشند.»

سفیر اسرائیل در سنگاپور در ادامه تاکید کرد که جنگ یازده روزه اسرائیل در ماه مه با گروه حماس بود و نه با فلسطینی‌ها.

حماس اتهام ضدیهود بودن را رد می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اندونزی، مالزی و برونئی ضمن محکوم کردن حملات هوایی اسرائیل به بخش‌های مختلف نوار غزه که کنترل آن در دست حماس است، از سازمان ملل متحد خواسته بودند دخالت کند و به آنچه «کشتار مردم فلسطینی» خواند‌ه‌اند پایان دهد.

این سه کشور روابط رسمی دیپلماتیک با اسرائیل ندارند و بارها خواستار پایان اشغال اراضی فلسطینی توسط اسرائیل شده‌اند و از راه حل موسوم به «دو کشوری» بر مبنای مرزهای پیش از جنگ سال ۱۹۶۷ خاورمیانه، حمایت کرده‌اند.

اسرائیل سال گذشته (۲۰۲۰) و با میانجیگری دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا، با امارات متحده عربی، بحرین، سودان و مراکش برای عادی‌سازی روابط توافق کرد. مصر و اردن سال‌ها پیش با اسرائیل رابطه برقرار کرده بودند.