توافق ابراهیم؛ وزیر امور خارجه امارات وارد واشینگتن شد

بنیامین نتانیاهو: یک ماموریت تاریخی را از جانب شهروندان اسرائیل آغاز کردم

NICHOLAS KAMM / AFPوزرای امور خارجه آمریکا و امارات در واشینگتن-عکس آرشیوی از 

شیخ عبدالله بن‌ زاید آل نهیان، وزیر خارجه امارات متحده عربی در راس هیاتی رسمی وارد واشینگتن شده است تا در مراسم امضاء توافق «ابراهیم» که فردا (سه‌شنبه) در کاخ سفید برگزار می‌شود، شرکت کند.

همزمان خبرگزاری شینهوا گزارش داد که هیات اسرائیلی به ریاست بنیامین نتانیاهو، ‌نخست‌وزیر این کشور در راه واشینگتن است تا توافق تاریخی عادی‌سازی روابط با امارات متحده عربی را امضاء کند. یوسی کهن، رئیس موساد و همچنین مشاور امنیت ملی اسرائیل، نتانیاهو را در این سفر همراهی می‌کنند.

نتانیاهو عصر یکشنبه گفت: «امشب یک ماموریت تاریخی را از جانب شهروندان اسرائیل آغاز می‌کنم.» او تاکید کرد که توافق با امارات صلح به ارمغان می‌آورد و میلیاردها دلار به اقتصاد اسراییل کمک خواهد کرد. کهن نیز پیش از آغاز این سفر گفت که برای دستیابی به توافق صلح با کشورهای بیشتر تلاش خواهد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا ماه گذشته خبر توافق امارات و اسرائیل برای عادی‌سازی روابط را اعلام کرد. از آن پس مجموعه‌ای از تحولات در جهت عادی‌سازی و توسعه روابط دوجانبه ایجاد شده که از جمله‌ آنها می‌توان به پرواز مستقیم هواپیمایی «ال‌آل» اسرائیل به ابوظبی، لغو تحریم‌های تجاری امارات علیه اسرائیل و همکاری برای تولید واکسن کووید-۱۹ اشاره کرد.

هرچند مقامات جمهوری اسلامی به تندی از این توافق انتقاد کرده و آن را خیانت به «آرمان‌های فلسطینی‌ها» خوانده بودند، بحرین نیز اوایل هفته جاری اعلام کرد که به روند صلح اعراب با اسرائیل ملحق شده است.

وزیر امور خارجه بحرین نیز به همراه دونالد ترامپ در مراسم امضاء توافق صلح بین اسرائیل و امارات حضور خواهد داشت.

این در حالی است که عمان، کشوری که جمهوری اسلامی ادعا می‌کند روابط نزدیکی با آن دارد نیز از توافق صلح بحرین با اسرائیل استقبال کرده است.

برخی ناظران بین‌المللی پیش‌بینی‌می‌کنند پس اط مصر، اردن،‌امارات متحده عربی و بحرین؛ عمان پنجمین کشوری خواهد بود که پس از وقوع انقلاب اسلامی در ایران روابط خود را با اسرائیل عادی‌سازی می‌کند.

از نگاه تحلیلگران، تهدید‌های جمهوری اسلامی از جمله عوامل موثر در بهبود روابط کشورهای عربی با اسرائیل به‌شمار می‌رود.