سودان «توافق ابراهیم» را با آمریکا امضاء کرد

سودان در مسیر عادی‌سازی روابط با اسرائیل قرار می‌گیرد

مایک پومپئو (سمت چپ) و نخست‌وزیر سودان-Handout / Office of Sudan's Prime Minister / AFP

ساعاتی پس از آنکه مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا به طور رسمی سودان را از فهرست حامیان تروریسم خارج کرد، این کشور اعلام کرد که «توافق ابراهیم» را با آمریکا امضاء کرده است. به این ترتیب روند عادی‌سازی روابط سودان با اسرائیل آغاز می‌شود.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در آبان‌ماه خبر توافق سودان و اسرائیل برای عادی‌سازی روابط را اعلام کرده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش رویترز، سفارت آمریکا در خارطوم این توافق را گامی در جهت کمک به سودان برای دستیابی به ثبات، امنیت و فرصت‌های اقتصادی توصیف کرده است.

برخی احزاب سیاسی سودان با تصمیم دولت برای عادی‌سازی روابط مخالفت کرده‌اند. گزارش‌ها حاکی از آن است که این احزاب قصد دارند یک گروه اپوزیسیون در مقابل حضور سودان در توافق ابراهیم تشکیل دهند.

توافق ابراهیم نخستین بار بین امارات متحده عربی، آمریکا و اسرائیل امضاء شد. این توافق روند صلح و عادی‌سازی روابط کشورهای عربی با اسرائیل را هموار می‌کند.

پس از امارات، بحرین، و مراکش و بوتان نیز به توافق عادی‌سازی روابط با اسرائیل محلق شدند.

بسیاری از ناظران بر این باورند که مواجهه با یک تهدید مشترک به نام جمهوری اسلامی، روند عادی‌سازی روابط کشورهای عربی و مسلمان با اسرائیل را سرعت بخشیده است. این در حالی است که مصر و اردن نخستین کشورهایی بودند که پیش از وقوع انقلاب اسلامی در ایران روابط خود را با اسرائیل عادی‌سازی کرده بودند.

بیشتر از جهان