برنامه هسته‌ای ایران و تهدید غزه، دو پرونده مهم در برابر دولت جدید اسرائیل

سیاست دولت جدید اسرائيل در قبال ایران می‌تواند منجر به ایجاد تنش با دولت بایدن شود

نفتالی بنت، نخست وزیر جدید اسرائيل. عكس از:  AFP

در مراسم کوتاه و مختصری که برای تحویل قدرت در تل‌آویو برگزار شده بود، احساس مخالفت، درگیری و حتی «نفرت»، طوری‌که برخی تعبیر کرده اند، در سیمای نفتالی بنت، نخست وزیر جدید اسرائیل و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر مستعفی این کشور پدیدار بود. برخلاف ۳۵ دولت قبلی اسرائیل، تحویل قدرت این بار در مراسمی بسیاری عادی و دور از تشریفات انجام شد و برنامه بدون عکس‌برداری در کمتر از نیم ساعت به پایان رسید، در حالی‌که هر دو رهبر سعی داشتند در مورد تلاش‌ها و برنامه‌هایشان برای رسیدگی به مسائل امنیتی و محرمانه توضیح بیشتری بدهند و از این فرصت به نفع سیاست‌های خود بهره‌برداری کنند.

صبح روز دوشنبه ۱۴ ژوئن پس از آن‌که تل‌آویو و سایر شهرهای بزرگ اسرائيل شب را شاهد جشن و پایکوبی برای تغییر دولت جناح راست به رهبری «لیکود» و کنار رفتن بنیامین نتانیاهو از قدرت بودند، اسرائيل وارد دوره سیاسی جدید شد که رهبری آن را دولت جدید و بی‌سابقه‌ای متشکل از احزاب راست‌ و چپ افراطی، با ایدئولوژی‌ها و سیاست‌های نه تنها متفاوت بلکه متناقض، در دست دارد. به همین دلیل، بنیامین نتانیاهو، رهبر جدید مخالف، احتمال تداوم دولت اسرائیل را تا پایان دوره نخست وزیری نفتالی بنت، بعید می‌داند.

مسائل امنیتی و تهدیدهای نظامی

در همین حال، نفتالی بنت با اشاره به تهدید مکررش برای حمله به غزه و لبنان، اظهار داشت که وی در مورد مسائل امنیتی و محرمانه با نتانیاهو صحبت کرده است و افزود که در صورت لزوم از بمباران غزه دریغ نخواهد کرد. این امر نشان می‌دهد که سیاست دولت جدید اسرائيل در عرصه امنیتی، مشابه سیاست دولت نتانیاهو است و رویکرد دولتی قبلی ادامه خواهد داشت. البته طی سال‌های گذشته به دنبال هر حادثه امنیتی که در مرزهای جنوبی یا شمالی علیه اهداف اسرائيل به وقوع می‌پیوست، نفتالی بنت خواستار اشغال غزه و لبنان می‌شد.

از اولین روز نخست وزیری نفتالی بنت، نهادهای امنیتی و دیپلماتیک نسبت به سیاست اعلام شده نفتالی بنت در قبال ایران و رد توافق هسته‌ای هشدار می‌دهند، تصمیمی که می‌تواند بار دیگر بحرانی را در روابط با دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا ایجاد کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

البته در دولت جدید اسرائيل تنها نفتالی بنت این سیاست را دنبال نمی‌کند، بلکه بنی‌گانتز، وزیر دفاع نیز در نخسیتن شب تشکیل دولت از تصویب «بانک اهداف راهبردی» جدید در غزه خبر داد که شامل صدها هدف است. وی افزود که در صورت تصمیم‌گیری به آغاز عملیات نظامی جدید، اقدامات نظامی ویژه‌ای را برای حمله به غزه تصویب کرده است. البته موافقت در مورد این اقدام نظامی در پی تصمیم اخیر دولت با هدف آغاز راهپیمایی در خیابان‌های بیت‌المقدس موسوم به «راهپیمایی پرچم» که «تحریک آمیز» توصیف شده بود، صورت گرفته است. در حالی‌که مقامات امنیتی انتظار دارند این راهپیمایی، باعث شعله‌ور شدن درگیری در منطقه شود، ارزیابی دستگاه‌های امنیتی اسرائيل نشان می‌دهد که حماس به تحولات بیت‌المقدس مانند اقدام متقابل آن به عملیات «محافظ دیوارها»، با حمله موشکی پاسخ نخواهد داد، بلکه پاسخ آن محدود به برخی اعتراضات در نزدیکی مرز با اسرائيل و پرتاب بالن‌های آتش‌زا از نوار غزه به سمت اسرائيل خواهد بود.

حماس تهدیدی برای ادامه آرامش

گزارش امنیتی اسرائیلی تهدیدهای حماس را به عنوان برجسته‌ترین چالش‌ها در برابر دولت نفتالی بنت در کوتاه مدت دانست، زیرا حماس در گام نخست تهدیدی برای برهم زدن آرامش تلقی می‌شود، افزون بر این‌که اسرائيل در گام بعدی ناگزیر است به منظور پیشبرد فرایند تبادل زندانیان، بازگردندن اجساد دو سرباز کشته شده اسرائيلی و سه سرباز دیگر، با حماس وارد معامله شود.

همچنان، نفتالی بنت باید در روزهای آینده در مورد مشکل مجمتع مسکونی یهودی نشین «اویتار» که حدود یک و نیم ماه پیش تأسیس شد، تصمیم بگیرد، این در حالی است که نخست وزیر همواره اصرار داشت که «تمام شهرک‌ها را حفظ خواهد کرد.» مسئله مجمتع مسکونی «اویتار» ممکن است منجر به ایجاد کشمکش در دولت شود، زیرا برخی از احزاب ائتلاف حاکم با ساخت چنین تجمعاتی مخالفت دارند، به ویژه این‌که مجمتع «اویتار» به دنبال قتل یک شهرک نشین یهودی در شهرک «ایتامار» تأسیس شد و ساخت این مجمتع که ۵۰ مهاجر بدون داشتن مجوز ساخت در آن زندگی می‌کنند، در مدت کوتاهی به پایان رسید.

گفت‌و گو در مورد این مجمتع مسکونی، قبل از امضای توافق‌نامه نهایی ائتلاف دولت جدید در هفته گذشته، خشم برخی از احزابی که مخالف بقای این مجمتع هستند را برانگیخت و بنی‌گانتز، وزیر دفاع اسرائیل دستور محدودیت آن را صادر کرد، به این معنی که می‌توان آن را بدون حکم تخریب، ویران کرد.

هزینه برکناری بنیامین نتانیاهو

البته چالش‌های فراروی دولت بنت – لاپید تنها به مسئله امنیت و امور خارجه محدود نمی‌شود، بلکه در درون دولت نیز مشکلات و موضوعات مورد اختلاف بسیاری وجود دارد که مستلزم رسیدگی است و احزاب تشکیل دهنده ائتلاف به منظور دستیابی به موفقیت در مهم‌ترین مأموریت که عبارت از «جایگزینی دولت نتانیاهو» باشد، هزینه‌ای بسیاری کردند. این احزاب در حال حاضر نیز برای حفظ ائتلاف حاکم و جلوگیری از بروز اختلاف میان احزاب متعدد تشکیل دهنده دولت، مأموریت دشوار دیگری پیش‌رو دارند. برخی از مقامات احزاب چپ و میانه‌رو اظهار داشتند که آن‌ها تا زمان تصویب دولت، هزینه‌های سنگینی را پرداخت کرده اند، به ویژه این‌که احزاب راست، عمده‌ترین وزارتخانه‌ها را در دست گرفته اند، طوری‌که جدعون ساعر، به عنوان وزیر دادگستری،‌ ایلید شاکید (راست افراطی)، وزیر کشور و زئیف الکین، وزیر شهرسازی، مسکن و امور قدس تعیین شده اند. اما در مورد وزارت امور شهرک‌ها که به تازگی به ابتکار تساچی هانگبی و تزیپی هوتوولی، به عنوان بخشی از برنامه قبلی دولت نتانیاهو برای پیشبرد شهرک ها، تأسیس شده است، توافق صورت نگرفته است و کشمکش‌ها در این زمینه همچنان ادامه دارد.

توافق برای سرمایه‌گذاری در پروژه خیابان‌هایی که به شهرک‌نشین‌ها در کرانه باختری منتهی می‌شود و هر دو حزب چپ‌گرای «کار» و «مرتس» مدت‌ها برای جلوگیری از شهرک سازی و لغو پروژه خیابان‌ها مبارزه کرده بودند، عمده‌ترین عقب‌نشینی است که احزاب مزبور برای مشارکت در دولت جدید به آن تن می‌دهند.

از سوی دیگر، نفتالی بنت، به اهداف توسعه‌طلبانه‌اش با توافق به ساخت خیابان‌های متعلق به شهرک‌های یهودی‌نشین بسنده نکرده، بلکه در نخستین سخنرانی خود در کنست به این موضوع پرداخت و به صراحت اعلام کرد که دولت او «برنامه‌های شهرک سازی را در سراسر اسرائيل گسترش می‌دهد». وی همچنان افزود «ما منافع ملی را در منطقه «ج» تأمین خواهیم کرد و تمام استانداردها و منابع لازم در این منطقه که طی سال‌ها به آن توجهی صورت نگرفته بود را افزایش خواهیم داد.»

© IndependentArabia