نفتالی بنت: بازگشت به توافق هسته‌ای ایران، خطا است

«اسرائیل جزو امضاکنندگان برجام نیست، و آزادی عمل کامل خود را حفظ خواهد کرد»

نخست وزیر آینده اسرائیل به طور ضمنی سیاست‌های بنیامین نتانیاهو را در قبال ایران ادامه خواهد داد.

نفتالی بنت روز یکشنبه در جلسه پارلمان اسرائیل (کنست) که برای دادن رای اعتماد به او تشکیل شده بود، سخنرانی کرد.

او گفت: «بازگشت [آمریکا] به توافق هسته‌ای ایران، خطایی است که بار دیگر به یکی از خشن‌ترین و خبیث‌ترین حکومت‌های دنیا مشروعیت خواهد بخشید.»

«اسرائیل اجازه نخواهد داد ایران صاحب سلاح هسته‌ای شود. اسرائیل جزو طرف‌ها [ی امضاکننده برجام] نیست، و آزادی عمل کامل خود را حفظ خواهد کرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای بنت افزود که برجام، مشروعیت بین‌المللی و میلیاردها دلار پول نصیب حکومت ایران کرد که «صرف فعالیت‌های تروریستی در سوریه، غزه، لبنان و یمن» شد.

آقای نتانیاهو که به‌زودی کرسی نخست‌وزیری را ترک خواهد کرد، هفته  پیش گفته‌ بود که جانشین او فاقد «وجهه بین‌المللی، دانش، دولت یا اعتماد عمومی است که بتواند در مبارزه با تهدید ایران جدی گرفته شود.

بنیامین نتانیاهو هشدار داده بود که اگر دولت ائتلافی او را از قدرت به زیر بکشند، نفتالی بنت به عنوان نخست وزیر آینده، نخواهد توانست در برابر فشار آمریکا در مورد احیای برجام مقاومت کند.

روز یکشنبه گذشته، نخست‌وزیر اسرائیل در جمع اعضای حزب لیکود گفت اگر نفتالی بنت موفق شود دولت ائتلافی تشکیل دهد، تسلیم خواسته‌های آمریکا برای بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران خواهد شد و آینده اسرائیل را به خطر خواهد انداخت. 

آقای نتانیاهو بدون اشاره به نام جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا، گفت اسرائیل زیر فشار شدیدی از سوی واشنگتن است که احیای برجام را بپذیرد. او هشدار داد که یائیر لاپید، رهبر حزب «یِش عتید»، و مِعراو میکائیلی، رهبر حزب کارگر، نباید از قدرت تصمیم‌گیری درباره ایران برخوردار باشند.