هشدار مرکز ملی خشکسالی: آب نیست، صرفه‌جویی کنید

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی از «دوره خشک طولانی» در سال جاری خبر داد

پایین آمدن چشمگیر سطح آب رود کارون در اردیبهشت ۱۴۰۰- تصویر از نسیم منصوری/ خبرگزاری ایسنا

احد وظیفه، رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی، با اشاره به کاهش محسوس بارندگی در سال جاری، هشدار داد که در حال حاضر آب نیست و مردم باید بیشترین صرفه‌جویی را انجام دهند.  

احد وظیفه روز سه‌شنبه، ۲۵ خردادماه، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، از «کاهش ۵۰ تا ۸۰ درصدی» میزان بارندگی در استان‌های هرمزگان، سیستان و بلوچستان، فارس، کرمان، خراسان رضوی و خراسان جنوبی و همچنین کاهش محسوس بارش در استان‌های غرب و جنوب و غربی، ازجمله کردستان، کرمانشاه، لرستان، ایلام و چهارمحال و بختیاری خبر داد. 

رییس مرکز ملی خشکسالی علاوه‌بر کاهش بارش باران در سال آبی جاری (از مهرماه گذشته تاکنون)، کاهش ذخایر برف به‌دلیل «بارش بسیار کم برف» در ایران طی زمستان گذشته و «بالاتر رفتن دمای هوا از حد نرمال» را از دیگر عوامل کاهش آورد رودخانه‌ها نیز نسبت به سال گذشته دانست.

به گفته او، «ذخایر سدها نیز در کشور وضعیت خوبی ندارد و در برخی از مناطق آب پشت سدها نسبت به سال گذشته حدود ۴۰ درصد کمتر شده است» و علاوه بر این، تالاب‌ها و دریاچه‌های کشور نیز شرایط خوبی ندارند. 

احد وظیفه تاکید کرد با توجه به این شرایط، مسئولان باید از تمامی روش‌های مدیریت منابع آبی در کشور استفاده کنند و «کشت تابستانه در استان‌ها متوقف شود». او افزود که «مردم نیز باید بیشترین صرفه‌جویی را انجام دهند، چرا که درحال‌ حاضر هیچگونه تعارفی نداریم و آب نیست» و در بسیاری از مناطق نیز محدودیت منابع آبی شدید است.

به گفته او، در حال حاضر تنش آبی در بسیاری از استان‌ها به‌ویژه استان‌های جنوبی، مانند خوزستان محسوس است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش‌تر در اسفندماه ۱۳۹۹، حمیدرضا کشفی، معاون راهبری و نظارت بر بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب ایران، با اشاره به کاهش ۳۰درصدی باران بارندگی از آغاز سال آبی (مهرماه) تا آن زمان نسبت به مدت مشابه سال پیش از آن، گفته بود که این مسأله موجب کم‌آبی در بسیاری از شهرها و روستاها و افزایش شهرهای دارای تنش آبی به «۲۲۰ تا ۲۵۰» شهر در تابستان ۱۴۰۰ خواهد شد. حالا با گذشت چند ماه و ادامه کاهش بارندگی‌ها، خطر تنش آبی در شهرهای مختلف بالاتر رفته است. یک پژوهشگر آب اواخر اردیبهشت گفت که ایران از «بحران آب» عبور کرده‌ است و به «ورشکستگی آبی» رسیده‌ و در تابستان ۳۰۰ شهر ایران درگیر تنش آبی خواهند بود.

پیش از این، وزارت نیرو نیز درمورد کاهش حجم آب موجود در مخازن سدهای کشور هشدار داده بود. حسن روحانی، رئیس جمهوری، نیز در اردیبهشت‌ماه، با اشاره به «کاهش ۵۰ درصدی بارندگی» در سال جاری و خالی بودن مخزن بسیاری از سدهای ایران، خواهان صرفه‌جویی مردم شده بود.

رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی، همچنین با اشاره به بالاتر بودن دو تا سه درجه‌ای دمای هوا در بهار ۱۴۰۰ از میانگین بلند مدت کشور، گفت: «پیش‌بینی می‌شود که دمای هوا در تابستان نیز کماکان بیشتر از میانگین بلندمدت باشد.» به گفته او، دمای هوای تابستان در استان‌های غربی مانند کردستان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، زنجان حدود یک تا دو درجه سانتیگراد بیشتر از میانگین بلندمدت خواهد بود.

احد وظیفه همچنین اعلام کرد که براساس مدل‌های اقلیمی پیش‌بینی‌می‌شود که بارندگی در پاییز ۱۴۰۰ نیز دیرتر از همیشه آغاز شود و به همین دلیل ایران امسال «دوره خشک طولانی» در پیش خواهد داشت.