روحانی: سدها خالی است، صرفه‌جویی کنید

به گفته روحانی ایران با خشکسالی بزرگی مواجه است و بارندگی ۵۰ درصد کاهش یافته

روحانی پنجشنبه به‌صورت ویدئوکنفرانس چهار طرح وزارت نیرو در سه استان هرمزگان، مازندران و خوزستان را افتتاح کرد- تصویر از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، با اشاره به خالی بودن مخزن بسیاری از سدهای ایران، خواهان صرفه‌جویی مردم در مصرف آب و برق شد. 

حسن روحانی روز پنجشنبه، نهم اردیبهشت‌ماه، در مراسم آغاز بهره‌برداری از چند طرح مربوط به صنعت آب که به‌صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، با اشاره به خشکسالی و «کاهش ۵۰ درصدی بارندگی» در سال جاری، گفت: «همه ما امسال باید بیش از سال‌های گذشته برای مصرف آب و برق مراعات و صرفه‌جویی کنیم، تا جایی که امکانپذیر است.»

او افزود: «سدهای ما مثل پارسال نیست. بسیاری از ظرفیت سدهای ما امروز خالی است و در بخش برق، نیروگاه‌های برقابی ما مسلما امسال دچار مشکلاتی می‌شوند.»

پیش از این نیز درپی افزایش سه درجه‌ای میانگین دما در ایران نسبت به میانگین بلندمدت و کاهش بارندگی در یک سال اخیر، مسئولان و کارشناسان حوزه آب و برق، درمورد بحران احتمالی کم‌آبی و خاموشی در تابستان ۱۴۰۰ هشدار داده بودند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اواخر اسفندماه ۱۳۹۹، حمیدرضا کشفی، معاون راهبری و نظارت بر بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب ایران، با اشاره به کاهش ۳۰درصدی باران بارندگی نسبت به مدت مشابه سال پیش از آن، گفته بود که این مسأله موجب کم‌آبی در بسیاری از شهرها و روستاها و افزایش شهرهای دارای تنش آبی به «۲۲۰ تا ۲۵۰» شهر در تابستان ۱۴۰۰ خواهد شد. 

قاسم تقی‌زاده خامسی، معاون آب و آبفای وزارت نیرو، نیز اول فروردین‌ماه ۱۴۰۰، از کاهش هشت درصدی حجم آب موجود در مخازن سدهای کشور نسبت‌به سال گذشته خبر داد. 

در مراسم روز پنجشنبه بهره‌برداری از چهار طرح بزرگ صنعت آب، شامل سد و تصفیه‌خانه آب و فاضلاب با سرمایه‌گذاری ۲۶هزار میلیارد ریال در سه استان هرمزگان، مازندران و خوزستان، افتتاح شد. 

یک از طرح‌های افتتاح‌شده، سد مخزنی بالارود اندیمشک (بین رودخانه‌های دز و کرخه در استان خوزستان) بود که به گفته رضا اردکانیان، با بهره‌برداری از آن۷ «علاوه‌بر کنترل سیلاب‌های ورودی شمال خوزستان، نیاز آبی بیش از ۶هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی پایین‌دست اندیمشک برطرف می‌شود.» 

این درحالی است که بسیاری از کارشناسان در سال‌های اخیر، از سیاست‌ دولت‌های پیاپی جمهوری اسلامی ایران در زمینه سدسازی‌های افراطی و بی‌ضابطه در سراسر کشور و ازجمله خوزستان انتقاد کرده‌اند و این مسأله را یکی از عوامل تأثیرگذار در بحران آب ایران دانسته‌اند.