بحران آب و فرونشست زمین؛ ایران باید برای زندگی با شرایط خشکسالی آماده شود

وزیر نیرو می‌گوید ایران پس از چهار دهه از این پس خود را برای زندگی با شرایط خشکسالی آماده می‌کند

خشکسالی سد حاجی آباد بیرجند - عکس از خبرگزاری فارس 

کمبود آب و مشکل فرونشست زمین در کشور بسیار جدی است. بسیاری از نقاط ایران در جنوب و شرق کشور در شرایط تنش آبی هستند. به گفته رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی، احد وظیفه سال آبی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ یکی از بدترین سال‌های آبی در ایران بوده و میزان بارش‌ها  نسبت به میانگین بلندمدت ۴۱ درصد افت کرده است. 

کاهش بارش‌ها می‌تواند حتی روی تامین آب شرب نیز اثرات خود را نشان دهد و استفاده‌ی بی‌مهابا از آب‌های زیرزمینی سرزمین را از شرایط زیستی خارج می‌کند.  

شدت کم بارشی در برخی از استان‌ها بسیار بیشتر از سایر نقاط بوده و در سیستان و بلوچستان ۸۲ درصد، در هرمزگان ۸۶ درصد و در استان کرمان ۶۵ درصد کمتر از میانگین بلند مدت گزارش شده است. اوضاع در نوار شرقی کشور بدتر است و استان‌های گلستان ۳۸ درصد، سمنان ۳۹ درصد، خراسان رضوی ۴۷ درصد، خراسان جنوبی ۴۶ درصد و خراسان شمالی ۳۶ درصد کم بارشی داشته‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روزنامه همشهری در مصاحبه‎‌ای با وزیر نیرو گزارش کرده ایران پس از چهار دهه از این پس خود را برای زندگی با شرایط خشکسالی آماده می‌کند و رقم قابل ملاحظه‌ای از نبود تعادل در منابع آب زیرزمینی ظرف پنج سال آینده با اجرای برنامه‌های سازگاری با کم‌آبی جبران خواهد شد. 

رضا اردکانیان، وزیر نیرو با اشاره به جزئیات این تغییر پارادایم می‌گوید دیگر نباید خشکسالی یا سیل را حادثه‌ای غیرمترقبه تلقی کنیم. باید پذیرفت خشکسالی یا ترسالی شدید همانند سیلاب‌ها همزاد با شرایط اقلیمی ایران هستند و برنامه‌ها طبق آن تنظیم شود.

بر اساس این گزارش، طرح سازگاری با کم‌آبی در سطح ملی و کمیته‌های استانی آن فعال شده است و دستگاه‌های اجرایی هم بر سر برنامه‌ها توافق کرده‌‌اند. این توافقنامه مشخص کرده که چه میزان از مصارف آب در بخش کشاورزی بدون آسیب به امنیت غذایی باید کاسته شود، چه اندازه از تلفات آب شرب در شبکه باید کاهش یابد، چه مقدار صنایع باید به پساب‌ها متکی باشند و میزان برداشت آب از دریا و نمک‌زدایی آن برای مصارف خاص نیز تعیین شده است.

رسول باقری، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران می‌گوید سناریوهایی نیز برای روزهای سبز، زرد، نارنجی و قرمز در تابستان تدوین شده است. به گفته او از اول خرداد‌ماه به تمام مشترکان پرمصرف و بدمصرف اخطار ارسال و درصورت تداوم، محدودیت مصرف اعمال خواهد شد. 

به‌گفته او، اولویت برخورد با مصارف فضای سبز و بنایی، مشترکان تجاری و دولتی و در آخر پرمصرف‌ها و بدمصرف‌های خانگی خواهد بود. باقری با بیان اینکه ۶۰درصد از مشترکان تهرانی بالای الگوی مصرف، آب مصرف می‌کنند، گفت: اخطاریه‌هایی برای این گروه از مصارف خانگی ارسال خواهد شد و درصورتی که در رفتار مصرفی خود تغییری ایجاد نکنند با محدودیت مصرف مواجه خواهند شد.