بایدن به دنبال جلوگیری از انتقال موشک از ایران به ونزوئلا است

به نظر می‌رسد ایران و ونزوئلا در حال آزمایش دولت آقای بایدن هستند

به نظر می‌رسد ایران و ونزوئلا در حال آزمایش دولت آقای بایدن هستند و انتقال سلاح از ایران به ونزوئلا در همین راستا انجام می‌گیرد - HO / IRANIAN PRESIDENCY / AFP

هم‌اکنون دو ناو جنگی ایرانی در حال عبور از اقیانوس اطلس برای تحویل سلاح به متحد خود در آمریکای جنوبی هستند. این خبر باعث شده تا جو بایدن که در نشست جی ٧ حضور دارد، در وضعیت بدی قرار بگیرد. گزارش اطلاعاتی آمریکا از سال گذشته نشان داد که کاراکاس در حال مذاکره در مورد توافق تسلیحاتی جدید با تهران است.

به نوشته اکسپرس، این قرارداد تسلیحاتی می‌تواند شامل انتقال موشک‌های دوربرد باشد که توانایی رسیدن به ایالات متحده را دارند.

دولت بایدن گفته است که آنها می‌توانند "اقدامات مناسب" را برای جلوگیری از حمل و نقل تسلیحات مرگبار به ونزوئلا انجام دهند. یک مقام ارشد بایدن در این هفته گفت: «فروش اسلحه‌های ایرانی یک سال پیش در دولت قبلی ایالات متحده اتفاق افتاد. مانند بسیاری از موقعیت‌های مربوط به ایران در دولت قبلی، ما در تلاش هستیم تا آن را از طریق دیپلماسی حل کنیم.»

او افزود: «ما این حق را برای خود محفوظ می‌دانیم که با هماهنگی شرکای خود اقدامات لازم را برای جلوگیری از حمل و نقل یا تحویل چنین سلاح‌هایی انجام دهیم.»

 لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده روز پنجشنبه با اشاره به انتقال سلاح از ایران به ونزوئلا، گفت: «من کاملاً نگران گسترش سلاح، هر نوع سلاح در همسایگی خود هستم. شواهد عکاسی نشان می‌دهد که محموله موجود در کشتی‌های ایرانی ممکن است شامل قایق‌های تندرو باشد که می‌توانند با موشک مسلح شوند. تهران مرتباً از این کشتی‌های سریع حمله برای تهدید حمل و نقل جهانی در خلیج‌فارس استفاده کرده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به نظر می‌رسد ایران و ونزوئلا در حال آزمایش دولت آقای بایدن هستند و انتقال سلاح از ایران به ونزوئلا که با نشست جی ٧ هم‌زمان است، در همین راستا قرار دارد.

 ادی آسودو از مرکز وودرو ویلسون ایالات متحده گفت: «آنها دولت جدید را آزمایش می‌کنند تا ببینند چه واکنشی انجام می‌دهد. ایران به دنبال اهرم فشار برای مذاکرات هسته‌ای است. رژیم ونزوئلا هم در تلاش است تا آمریکا را تحت فشار قرار دهد که تحریم‌ها را پیش از گفتگو با مخالفان ونزوئلا لغو کند.»

نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا، سال گذشته گفت که خرید سلاح از ایران "ایده خوبی" است. با این حال، دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین ایالات متحده به وی هشدار داد که از خرید خود صرف نظر کند. آنها به ویژه به کاراکاس تأکید کردند که خرید موشک‌های دوربرد ساخت ایران را متوقف کند.

بیشتر از جهان