درگذشت دیوید داشمن؛ کسی که حصار الکتریکی آشویتس را پاره کرد

هرچند داشمن سه بار در طول جنگ مجروح شد، اما یکی از ۶۹ سرباز واحد ۱۲ هزار نفری ارتش سرخ بود که زنده ماند

داشمن سربازی بود که با تانک «تی ۳۴» ارتش سرخ، حصار الکتریکی اردوگاه آشویتس-برکنائو در لهستان را از جای کند - عکس از توییتر k_rayms

جامعه یهودیان مونیخ و باواریای علیا در آلمان اعلام کردند که دیوید داشمَن، آخرین بازمانده سربازانی که در آزاد کردن اردوگاه مرگ آلمان نازی در آشویتس شرکت داشت، روز شنبه (۱۲ ژوئن) در ۹۸ سالگی درگذشت. 

شارلوت کنوُبلاخ، رئیس پیشین شورای مرکزی یهودیان آلمان در بیانیه‌ای گفت که داشمن «جان تعداد بی‌شماری» را نجات داده است. 

او گفت: «درگذشت هر یک از شاهدان تاریخ یک ضایعه است اما وداع با دیوید داشمن بسیار دردناک است. داشمن در خط مقدم تخریب ماشین قتل نازی‌ها در سال ۱۹۴۵ و آخرین فردی بود که می‌توانست این واقعه را با استناد به تجربه خودش بازگو کند.» 

داشمن سربازی بود که با تانک «تی ۳۴» ارتش سرخ حصار الکتریکی اردوگاه آشویتس-برکنائو را در لهستان که آن هنگام تحت اشغال آلمان نازی بود، از جای کند. 

آشویتس با ۴۰ اردوگاه اسرا و بیشترین تعداد مرگ بزرگ‌ترین تاسیسات رژیم آدولف هیتلر در جنگ جهانی دوم بود که در اتاق‌های گاز آن بیش از یک میلیون مرد، زن و کودک کشته شدند.  

آن‌هایی که در اتاق‌های گاز به قتل نرسیدند، یا بر اثر گرسنگی، خستگی مفرط و اعدام‌های فردی جان باختند یا هنگام آزمایشات پزشکی نازی‌ها جانشان را از دست دادند. 

اما در آن هنگام داشمن از بُعد عظیم شقاوت‌ نازی‌ها در این اردوگاه آگاه نبود. او بعدها در سال ۲۰۱۵ در مصاحبه‌ای با نشریه «سود دویچلند زایتونگ» مونیخ گفت: «تنها بعد از جنگ از آن آگاه شدم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در یادآوری خاطره عبور از روی حصار الکتریکی آشویتس گفت اسرا را می‌دید که «از پادگان‌ها خارج می‌شوند و بین اجساد مردگان می‌نشینند یا دراز می‌کشند. وحشتناک بود. ما تمام قوطی‌های غذایمان را برایشان انداختیم و بی‌درنگ برای یافتن فاشیست‌ها حرکت کردیم.» 

هرچند داشمن سه بار در طول جنگ مجروح شد اما یکی از ۶۹ سرباز واحد ۱۲ هزار نفری ارتش سرخ بود که زنده ماند.

او به‌رغم جراحاتش در جنگ که به قیمت خارج کردن نیمی از یکی از ریه‌هایش تمام شد، پس از جنگ وارد رشته شمشیربازی حرفه‌ای شد و بین سال‌های ۱۹۵۲ تا ۱۹۸۸ یکی از مربیان تیم ملی زنان شمشیرباز اتحاد جماهیر شوروی بود. او در این مقام شاهد حمله تروریستی در المپیک سال ۱۹۷۲ مونیخ بود که در جریان آن ۱۱ اسرائیلی، پنج فلسطینی و یک افسر پلیس آلمان کشته شدند.

کمیته بین‌المللی المپیک (آی‌اُسی) در یک بیانیه گفت: «داشمن یک مربی افسانه‌ای شمشیربازی و آخرین بازمانده افرادی بود که اردوگاه نازی‌های آشویتس را آزاد کردند.»

بیانیه کمیته مرکزی المپیک در ادامه می‌گوید که داشمن تا سن ۹۴ سالگی نیز از باشگاه محلی شمشیربازی دیدار می‌کرد و آموزش می‌داد. او برخی از موفق‌ترین شمشیربازهای اتحاد شوروی از جمله والنتینا سیدُروُوا را تعلیم داده بود.

توماس باخ، رئیس کمیته مرکزی المپیک و قهرمان پیشین شمشیربازی آلمان غربی نیز ضمن ادای احترم به داشمن، خاطره دیدار با او را به عنوان یک شمشیرباز جوان در سال ۱۹۷۰ بازگو کرد و گفت: «او (داشمن) به‌رغم تجربه شخصی‌اش در جنگ جهانی دوم و آشویتس و این که خود یهودی‌الاصل بود، بی‌درنگ به من دست دوستی و مشاوره داد.»  

باخ افزود: «این برخورد انسان‌دوستانه‌ای بود که هرگز فراموش نخواهم کرد.» 

© The Independent

بیشتر از جهان