بمباران کاخ باکینگهام در جنگ جهانی، سرنوشت خانواده سلطنتی

ملکه مادر: پادشاه و من در هیچ شرایطی از کشور نخواهیم رفت

کاخ باکینگهام اقامتگاه اصلی خاندان سلطنتی بریتانیا در لندن است-JUSTIN TALLIS / AFP

جنگ جهانی دوم، که از سال ۱۹۳۹ تا ۱۹۴۵ ادامه داشت، جنگی بود که بر زندگی میلیون‌ها بریتانیایی، از جمله خانواده سلطنتی، تأثیر گذاشت. 

شاه جورج ششم و ملکه الیزابت (ملکه مادر) در طول جنگ اغلب سعی می‌کردند با رفتن به مناطق بمباران شده برای دیدن آسیبی که هواپیماهای دشمن به بار آورده‌اند، روحیه مردم را بالا ببرند. 

با وجود این که زوج سلطنتی از صمیم دل برای مردم آسیب‌دیده، که خانه‌های خود را از دست داده بودند دلسوزی می‌کردند، اما حس همدردی عملا زمانی ایجاد شد که خانه خود آن‌ها توسط آلمانی‌ها بمباران شد به طوری که آن‌ها توانستند «تا شرق لندن را جلوی چشم خود ببینند».  

کاخ باکینگهام در روز ۱۳ سپتامبر ۱۹۴۰، در حالی که شاه جورج ششم و ملکه مادر در آن ساکن بودند، مورد حمله هوایی جنگنده‌های آلمانی قرار گرفت. اما واقعا چه اتفاقی افتاد و آیا کسی آسیب دید؟ 

در آستانه هشتادمین سالگرد بمباران هوایی، آن چه باید بدانید در این جا جمع‌آوری شده است. 

کاخ باکینگهام چه زمانی بمباران شد؟ 

در جریان جنگ جهانی دوم، کاخ باکینگهام و زمین‌های اطراف آن چند بار مورد حمله واقع شدند و خود ساختمان کاخ ۹ مرتبه مورد اصابت مستقیم بمب قرار گرفت. 

بر اساس گزارش‌های روزنامه‌های آن زمان، روز ۸ سپتامبر ۱۹۴۰ یک بمب ۵۰ کیلویی در زمین‌های اطراف کاخ فرود آمد اما عمل نکرد و بعدا به صورت کنترل شده منفجر شد. 

اما در ۱۳ سپتامبر همان سال، یک جنگنده تک خلبان آلمانی پنج بمب انداخت که دو تا از آن‌ها در صحن کاخ فرود آمد، در حالی که شاه جورج ششم و ملکه مادر ملکه الیزابت در کاخ سکونت داشتند. 

بمب سوم به نیایشگاه سلطنتی در یال جنوبی اصابت کرد و چهارمی در محوطه حیاط جلوی کاخ افتاد، که در نزدیکی مجسمه ملکه ویکتوریا پایین آمد. 

کاخ به شدت آسیب دید و بسیاری از پنجره‌ها به طور کامل فرو ریخت. 

آیا کسی آسیب دید؟ 

آن طور که در گزارش‌های آن زمان آمد، سه زن در این حمله زخمی شدند، اما شاه جورج و ملکه مادر توانستند از مهلکه جان سالم به در ببرند. 

ملکه مادر پس از عبور از این حادثه در اظهاراتی گفت: «خوشحالم که بمب انداختند. احساس می‌کنم حالا می‌توانم تا شرق لندن را جلوی چشم ببینم.» 

آیا شاه یا ملکه هرگز در مورد بمبارن‌ها سخنرانی کردند؟ 

در سال ۲۰۰۹، نامه‌ای از ملکه مادر در رسانه‌های عمومی منتشر شد که وی در آن لحظه بمباران کاخ باکینگهام را توصیف کرده بود. 

ملکه در این یادداشت، که برای مادر شوهرش، ملکه ماری، نوشته بود، توضیح داده بود که چگونه «صدای ویراژ هواپیمای آلمانی» و پس از آن   «زوزه بمب» را شنیده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

زوج سلطنتی برای رفتن به پناهگاه کاخ هنگام آغاز حمله هوایی تعلل کردند چرا که شاه از همسرش خواسته بود کمک کند مژه‌ای را که به چشمش رفته بیرون بیاورد. 

ملکه مادر نوشته است: «من دود غلیظی را دیدم و سنگ و خاک از زمین به هوا برخاسته بود. و سپس ما به سرعت برق به راهرو رفتیم. 

یک انفجار وحشتناک دیگر هم رخ داد و ما و دو تن از خدمه که پشت در بودند یکی دو ثانیه در راهرو، دور از راه‌پله ایستادیم تا خرده شیشه روی سرمان نریزد.» 

وی افزود: «زانوهای من یکی دو دقیقه پس از بمباران هنوز داشت می‌لرزید.» 

ملکه الیزابت کجا بود؟ 

ملکه الیزابت که آن زمان ۱۴ساله بود، و خواهرش شاهزاده مارگارت هنگام حمله در کاخ باکینگهام نبودند. 

به گفته مستند آی‌تی‌وی «ملکه ما در جنگ»، شاه در آغاز جنگ دختران خود را برای اقامت در قلعه ویندزور به آن جا فرستاده بود و سپس  آن‌ها را به قلعه بیرکهال در آبردین‌شایر منتقل کرد. 

آیا خانواده سلطنتی در طول جنگ انگلستان را ترک کردند؟ 

وقتی که شاه جورج و ملکه مادر مورد حمله هوایی قرار گرفتند، وجهه خانواده سلطنتی در چشم عموم مردم بریتانیا عملا بالاتر رفت. 

آن‌ها با وجود این که وزارت خارجه توصیه کرده بود فورا ار کشور فرار کنند، حاضر به انجام این کار نشدند. 

ملکه مادر در آن زمان گفت: «بچه‌ها بدون من کشور را ترک نخواهند کرد. من هم نمی‌روم مگر این که پدرشان برود و شاه هم تحت هیچ شرایطی کشور را ترک نخواهد کرد.» 

© The Independent

بیشتر از جهان