نخستین سفر خارجی بایدن و تلاش برای تحکیم پیوند با متحدان اروپایی

آخرین ایستگاه سفر اروپایی بایدن در اروپا، دیدار با پوتین، رئیس جمهوری روسیه، در شهر ژنو سوئیس خواهد بود

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، به‌همراه همسرش، جیل بایدن، در نخستین سفر خارجی خود پس از ریاست جمهوری، وارد بریتانیا شدند- Brendan Smialowski / AFP

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، عصر چهارشنبه، ۱۹ خردادماه، در نخستین ایستگاه سفر اروپایی هشت‌روزه خود، وارد بریتانیا شد.

بایدن در نخستین سفر خارجی خود پس از در دست گرفتن قدرت در ایالات متحده آمریکا، در نشست سران هفت کشور صنعتی جهان (جی‌۷) و نشست رهبران کشورهای عضو ناتو شرکت می‌کند و پس از دیدارهای جداگانه با مقام‌های بریتانیا و اتحادیه اروپا، در پایان سفرش، با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، نیز در کشور سوئیس، دیدار خواهد کرد.

او روز چهارشنبه، پیش از سوار شدن به هواپیما و ترک ایالات متحده به قصد بریتانیا، در گفت‌وگو با خبرنگاران، هدف از سفر خود را تقویت اتحاد بین کشورهای دو سوی اقیانوس اطلس دانست و گفت که با این سفرا «برای پوتین و چین روشن خواهد کرد که اروپا و ایالات متحده، رابطه‌ای محکم و نزدیک دارند». یه این ترتیب مشخص است که سفر بایدن به اروپا بیش از هرچیز، تلاشی است برای احیای روابط و همکاری پیشین با متحدان سنتی و قدیمی ایالات متحده که در چهار سال ریاست جمهوری دونالد ترامپ در آمریکا به‌نوعی کمرنگ شده و آسیب دیده بود.

رئیس جمهوری آمریکا، پس از رسیدن به بریتانیا نیز در سخنرانی برای نیروهای نظامی آمریکایی مستقر در یک پایگاه هوایی در شرق بریتانیا، بار دیگر از بازگشت ایالات متحده آمریکا به سیاست‌های سنتی آن کشور خبر داد و گفت: «ما می‌خواهیم روشن کنیم که ایالات متحده بازگشته است و دموکراسی‌های جهان برای مقابله با سخت‌ترین چالش‌ها کنار هم ایستاده‌اند.» 

بایدن بعدازظهر پنج‌شنبه در شهر کورنوال با بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، دیدار می‌کند. در این دیدار که نخستین دیدار حضوری بایدن و جانسون خواهد بود، قرار است دو طرف با تکیه بر روابط ویژه میان دو کشور، درمورد نسخه‌ای مدرن از توافق پیشین بریتانیا و ایالات متحده با عنوان «منشور اطلس» گفت‌وگو کنند. «منشور اطلس» پیمانی بود که در سال ۱۹۴۱ در رابطه با اهدافی مانند دموکراسی و روابط تجاری که دو کشور قصد داشتند پس از جنگ جهانی دوم دنبال کنند، میان وینیستون چرچیل، نخست‌وزیر بریتانیا و فرانکلین روزولت، رئیس جمهوری آمریکا، امضا شده بود. بنابر گزارش‌ها دو کشور بر آن‌اند تا با امضای «منشور اطلس» جدید، در حل چالش‌های جهانی دوران پساکرونا جایگاهی محوری برای این دو کشور متحد، همچون دوران پایان جنگ جهانی دوم، ترسیم کنند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اجلاس سران هفت کشور صنعتی جهان، شامل فرانسه، آلمان، بریتانیا، ایتالیا، ژاپن، ایالات متحده آمریکا و کانادا، نیز از روز جمعه تا یکشنبه در کورنوال برگزار خواهد شد. ازجمله مسائل محوری این نشست، می‌توان به همه‌گیری کرونا و مسأله تامین واکسن ضد کرونا، مقابله با بحران اقلیمی و تجارت جهانی اشاره کرد. در طول این سه‌روز، رئیس جمهوری آمریکا نشست‌های دوجانبه‌ای با سران شرکت‌کننده در این اجلاس نیز خواهد داشت.

به گفته جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، بایدن در این نشست، درمورد یک ابتکار مهم ایالات متحده در زمینه به اشتراک گذاشتن واکسن کرونا به دیگر کشورهای جهان، اطلاع‌رسانی خواهد کرد. البته سالیوان جزئیات بیشتری درمورد این ابتکار ارائه نکرده است، اما رسانه‌های آمریکایی از تصمیم بایدن برای خرید ۵۰۰ میلیون دوز واکسن فایرز و اعطای آن به کشورهای فقیرتر جهان خبر داده‌اند که در این نشست اعلام خواهد شد. 

پس از پایان نشست سران جی‌۷، جو بایدن و همسرش جیل، به دیدار ملکه الیزابت دوم در قصر ویندزور می‌روند. ملکه الیزابت پیش از این با تمامی روسای جمهوری ایالات‌متحده که از آغاز سلطنت او در این مقام گرفته‌اند، دیدار داشته است. دیدار ملکه بریتانیا با جو بایدن و همسرش، در روز یکشنبه،  ۲۳ خردادماه، نخستین دیدار او با یک مقام بلندپایه خارجی، پس از درگذشت همسرش، شاهزاده فیلیپ، خواهد بود.

بایدن سپس بریتانیا را به مقصد بروکسل، پایتخت بلژیک، ترک می‌کند تا آنجا در نشست سران کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، شرکت کند. او در حاشیه نشست سران ناتو با رهبران کشورهای مختلف دیدار خواهد کرد و ازجمله، دیداری خصوصی با رجب‌طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، در برنامه کاری اوست. او در بروکسل، دیدارهایی جداگانه با مقام‌های اتحادیه اروپا ازجمله اورزولا فون‌درلاین، رئیس کمیسیون اروپا، و شارل میشل، رئیس شورای اروپا، و مقام‌های بلژیک نیز دیدار خواهد داشت. 

آخرین ایستگاه سفر بایدن در اروپا، شهر ژنو سوئیس خواهد بود که او روز چهارشنبه، ۲۶ خردادماه، در ساختمانی تاریخی در آنجا با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، دیدار خواهد کرد. 

بنابر اعلام کاخ سفید، رئیس جمهوری آمریکا درمورد مسائل مهم مختلف ازجمله توافق‌های کنترل تسلیحات، بحران اقلیمی، مداخله نظامی روسیه در اوکراین، فعالیت‌های مداخله‌گرانه سایبری آن کشور و همچنین الکسی ناوالنی، منتقد مشهور حکومت که در روسیه زندانی است، با ولادیمیر پوتین گفت‌وگو خواهد کرد.