بوسه کارتر بر لب‌ مادر ملکه؛ لحظه‌های جنجالی حضور روسای جمهور آمریکا در کاخ باکینگهام

در سال ۱۹۷۷ خاندان سلطنتی، جیمی کارتر، رئیس جمهور تازه قسم خورده ایالات متحده را به کاخ باکینگهام دعوت کرد

میشل اوباما با در آغوش گرفتن ملکه دنیا را شگفت‌زده کرد-Chris Jackson / POOL / AFP

وقتی جو بایدن در نشست گروه ۷ با ملکه الیزابت دوم دیدار کند، تازه‌ترین رئیس‌جمهور ایالات متحده خواهد بود که ملکه بریتانیا او را خواهد دید.

در واقع ملکه تقریبا با تمام روسای جمهور ایالات‌متحده که از زمان شروع سلطنت او قدرت را به دست گرفته‌اند، دیدار داشته است و در ۱۳ ژوئن هم با آقای بایدن در هنگام دیدارش از بریتانیا، ملاقات خواهد کرد.

این دیدار بعد از ماجرای گام برداشتن اشتباه دونالد ترامپ (یک یا دو مورد) در سال ۲۰۱۸ اتفاق می‌افتد که به‌یادماندنی‌ترین ملاقات مقام عالی پادشاهی بریتانیا با رئیس‌جمهوری از ایالات متحده در ۷۰ سال گذشته به شمار می‌رود.

دونالد ترامپ

رئیس‌جمهوری که به نادیده گرفتن آداب و قواعد در داخل و خارج از کشور، شهره بود و برای ناظران چندان غافلگیرکننده نبود که در اوت ۲۰۱۸، جلوی ملکه نقض آداب سلطنتی از جانب او را شاهد باشند.

آقای ترامپ پس از ملاقات با ترزا می، نخست‌وزیر وقت بریتانیا، به کاخ ویندزور رفت تا جلوی ملکه بایستد و راه او را مسدود کند. این کار ملکه را که آن زمان ۹۱ ساله بود، مجبور کرد دور رئیس جمهور ۱.۸۸ متری ایالات متحده بچرخد. تصویر این اتفاق در سراسر جهان فراگیر و دیده شد.

این ماجرا پس از آن رخ داد که دونالد ترامپ و همسرش ملانیا ترامپ، از تعظیم برای احترام به ملکه که سنتی است که از همه خواسته می‌شود، خودداری کردند.

باراک اوباما

در اولین دیدار رسمی از بریتانیا در سال ۲۰۰۹، میشل اوباما با در آغوش کشیدن ملکه، دنیا را شگفت‌زده کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بانوی اول سابق خوش‌شانس بود که ملکه هم از این اقدام استقبال کرد و خانم اوباما را در آغوش کشید؛ اقدامی که برخوردی «خارق‌العاده» توصیف شد.

گفته می‌شود این دو درباره کفش‌های یکدیگر صحبت کرده‌اند و که آنطور که خانم اوباما در کتاب خاطراتش با نام «شدن» نوشته است، از کفش‌هایی سخن گفته‌اند که پای هر دو را «خسته و کوفته» کرده بود. 

جان اف کندی

بنا به گزارش‌ درباره دیدار جان اف کندی از بریتانیا در ۱۹۶۱، گویا ملکه از ژاکلین کندی دلخور بوده است.

کیتی کلی، نویسنده خاندان سلطنتی، نوشته است که «دلخوری ملکه» از دست این شخصیت اجتماعی مشهور و بانوی اول سابق، «واقعی بود». آنطور هم که به تازگی در سریال «تاج» در نتفلیکس به نمایش درآمده، ملکه جوان احساس می‌کرده خانم کندی او را به حاشیه رانده است.

گرچه هیچ گزارش رسمی در این باره وجود ندارد ولی ادعا می‌شود خانم کندی بعد از مراسم به ملکه بریتانیا بددهنی هم کرده است.

آنطور که واشنگتن پست گزارش کرده است، ملکه با این بانوی اول سابق بر سر دعوت از برادر شوهرش برای شام به کاخ باکینگهام که دو بار طلاق گرفته و شاهزاده‌ای لهستانی بوده، اختلاف نظر داشته است.

جرالد فورد

در ژوئيه ۱۹۷۶ ملکه و شاهزاده فیلیپ، همسرفقیدش، برای شام به مناسبت دویستمین سالگرد انقلاب آمریکا علیه بریتانیا در سال ۱۷۷۶، به کاخ سفید دعوت شدند.

به گزارش «فورد پرزنتال لایبرری» نه این که جدایی آمریکای شمالی از امپراتوری بریتانیا تقصیر ملکه بوده باشد ولی جرالد فورد ملکه را «علیاحضرت» خطاب می‌کرد.

در این مراسم ملکه با جک، پسر فورد روبه‌رو شد که شلوار جین و تی‌شرت به تن داشت. وی با اشاره به پسر بزرگتر خود، چارلز، به بتی فورد، بانوی اول سابق گفت: «نگران نباش بتی، من خودم هم یکی از این‌ها در خانه دارم.»

جیمی کارتر

در ۱۹۷۷، یک سال بعد از دیدار از آمریکا، خاندان سلطنتی جیمی کارتر، رئیس جمهور تازه قسم خورده ایالات متحده را برای شرکت در نشست ناتو به کاخ باکینگهام دعوت کرد. اما آداب سلطنتی آنجا زیرپا گذاشته شد که رئیس جمهور سابق ایالات متحده ملکه مادر را از لب بوسید.

گزارش شده که ملکه  بعد از این حادثه گفته است: «من سریع گامی به عقب برداشتم، اما به اندازه کافی عقب نرفته بودم.» 

© The Independent