آیا اروپا از برنامه جو بایدن در مقابله با چین حمایت می‌کند؟

گروه جی ٧ در تلاش است با سرمایه‌گذاری بر زیرساخت‌های کشورهای فقیر، در مقابل جاده ابریشم چین راهکار جدیدی ایجاد کند

تلاش‌های ایالات متحده برای جلب همکاری اروپا در حالی صورت می‌گیرد که مواضع اتحادیه اروپا در مورد چین متفاوت است - OLIVIER DOULIERY / AFP

جو بایدن از زمان ورود به کاخ سفید در ژانویه، یکی از اهداف خود را همکاری با متحدان ایالات متحده برای مهار چین عنوان کرد.

با پایان دوران پر هیاهوی ترامپ، رئیس‌جمهور جدید آمریکا در تلاش است که روابط خود را با متحدانش احیا کند تا در برابر پکن جبهه‌ای واحد تشکیل دهند.

بایدن در ماه فوریه به کنفرانس امنیتی مونیخ توصیه کرد که ایالات متحده، اروپا و آسیا نباید علیه سوءاستفاده‌های اقتصادی و زورگویی‌های دولت چین عقب‌نشینی کنند. او این مسئله را چالش مهمی دانست.

طرح بایدن در آسیا و در میان کشورهایی مانند ژاپن، کره جنوبی و استرالیا موفقیت‌هایی کسب کرده است. اما از آنجا که رئیس‌جمهور جدید آمریکا برای اولین سفر خود به خارج از کشور آماده می‌شود، در تلاش است که اروپای محتاط را نیز برای همکاری بیشتر با واشنگتن در مورد چین، تشویق کند.

جو بایدن روز جمعه پیش از سفر به بروکسل برای شرکت در نشست‌های ناتو و اتحادیه اروپا و ایالات متحده، در اجلاس جی ۷ در بریتانیا شرکت خواهد کرد. وی سپس برای دیدار با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه، عازم ژنو خواهد شد.

تلاش‌های ایالات متحده برای جلب همکاری اروپا در حالی صورت می‌گیرد که مواضع اتحادیه اروپا در مورد چین بسیار جنجالی است. اولویت‌های مالی و استراتژیک اروپا با اهداف آمریکا کاملاً متفاوت است و خطر آشکار شدن این اختلافات وجود دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش فایننشیال تایمز، یکی از دیپلمات‌های ارشد اتحادیه اروپا می‌گوید: «آنها به‌درستی نگرانی‌های اتحادیه اروپا را در نظر می‌گیرند و سعی می‌کنند از رویکرد جنجالی که دولت ترامپ و پمپئو به آن اعتقاد داشتند، جلوگیری کنند. اما واقعیت این است که ما ۱۰۰ درصد همسو نیستیم و چینی‌ها هم این را می‌دانند.»

بایدن امیدوار است با ایجاد ائتلاف‌های همفکر، چین را به‌خاطر سرکوب حرکت دموکراسی‌خواهی در هنگ‌کنگ، سرکوب اویغورها، مانورهای ارتش در دریاهای جنوب و شرق چین و استفاده از فشار مالی برای انتقام از منتقدان توبیخ کند.

گروه جی ۷ نیز بر روی روش‌های توسعه زیرساخت‌ها در کشورهای با درآمد متوسط و پایین تمرکز خواهد کرد تا برای مقابله با ابتکار عمل کمربند و جاده (موسوم به ابریشم) چین راهکار جدیدی ایجاد کند. در همین حال، اتحادیه اروپا و ایالات متحده باید روش‌هایی را برای همکاری در مواردی از جمله فروش دانش فنی پیشرفته به چین پیدا کنند.

بیشتر از جهان