آنچه ساعت ۱۲ هزار دلاری رهبر کره شمالی از کاهش وزن او می‌گوید

تردیدها درباره سلامتی رهبر کره شمالی پس از غیبت حدود یک‌ماهه او تقویت شده است 

کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی - STR / KCNA VIA KNS / AFP

اواخر هفته گذشته وقتی کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، پس از یک غیبت طولانی حدود یک‌ ماهه، بیرون آمد لاغرتر از گذشته به نظر می‌رسید. مشخص‌ترین نشانه‌ای که لاغر شدن رهبر کره شمالی را اثبات می‌کند، ساعت ۱۲ هزار دلاری اوست که همچون گذشته دور مچ او محکم نشده است. گمانه‌زنی درباره احتمال بیماری کیم جونگ‌ اون از مدت‌ها پیش آغاز شده بود؛ به خصوص از میانه ماه آوریل سال ۲۰۲۰ که او در جشن تولد پدربزرگش، بنیان‌گذار کره شمالی حضور نداشت و شایعاتی درباره بیماری یا مرگ او ایجاد شد. اگرچه شایعات مربوط به مرگ کیم جونگ‌ اون پس از اینکه خبرگزاری کره شمالی در اوایل ماه مه سال ۲۰۲۰ تصاویری از او در مراسم افتتاح یک کارخانه منتشر کرد، پایان یافت اما همچنان احتمالاتی درباره اینکه او به یک بیماری دچار شده وجود دارد.

به گزارش ان‌ ‌کی نیوز، هفته گذشته رهبر کره شمالی پس از یک غیبت طولانی در حالی ظاهر شد که لاغرتر از قبل به نظر می‌آمد و ساعت‌مچی ۱۲ هزار دلاری‌اش دور مچ او محکم نشده بود. وزن کیم‌ جونگ اون مدت‌هاست که مورد توجه آژانس‌های اطلاعاتی و رسانه‌ها قرار گرفته تا سرنخ‌هایی از بیماری احتمالی او یافت شود به خصوص اینکه خانواده او پیشینه بیماری‌های قلبی نیز دارند و سال گذشته (۲۰۲۰) برخی رسانه‌های از عمل جراحی قلب او خبر داده بودند. 

تحلیل‌گر ارشد ان کی نیوز معتقد است: «تلاش سازمان‌های اطلاعاتی خارجی برای به دست آوردن اطلاعات دقیق از سلامتی کیم جونگ اون و اتفاق‌های پشت پرده به آن دلیل است که کره شمالی سلاح هسته‌ای دارد و این امنیت منطقه را تحت تاثیر قرار می‌دهد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تردیدها از سلامتی کیم جونگ اون از ماه آوریل سال گذشته (۲۰۲۰) آغاز شد، وقتی‌ که رهبر کره شمالی در مراسم جشن تولد پدربزرگش و بنیان‌گذار کره شمالی حضور نیافت. پس از آن بود که دیلی ان‌ کی، خبر داد کیم جونگ اون عمل جراحی قلب انجام داده و هنگامی‌ که پس از ۲۰ روز غیبت ظاهر شد این خبرگزاری با استناد به تصویری که از مچ دست او منتشر کرده بود گزارش خود را تایید کرد.

امسال نیز تردیدها درباره سلامتی رهبر کره شمالی پس از غیبت حدود یک‌ ماهه او تقویت شد. او در حالی حدود یک ماه در رسانه‌های دولتی کره شمالی حضور نداشت که اقتصاد این کشور در بدترین شرایط در دهه‌های گذشته قرار دارد و این کشور همچنان با بیماری کرونا دست‌و‌پنجه نرم می‌کند. 

روز چهارشنبه، نهم ماه ژوئن، وزیر دفاع کره جنوبی، در پارلمان این کشور گفت: «به نظر می‌رسد کیم در حال حاضر به ساماندهی امور داخلی متمرکز شده تا بتواند تنش‌های منطقه‌ای را از طریق اقدام‌های تحریک‌آمیز نظامی افزایش دهد اما همچنان گمانه‌زنی‌ها درباره سلامتی کیم ادامه دارد.»

او در حالی‌ که در سال ۲۰۲۱ کمتر دیده شده روز دوشنبه، هفتم ماه ژوئن، در جلسه‌ای با مقام‌های ارشد حزب حاکم در پایتخت کره شمالی حضور یافت و به نظر می‌رسید که وزن کم کرده است. پیش از این او آخرین بار در روز ششم ماه مه در یک جلسه خصوصی عکس گرفتن با خانواده‌های سربازان کره شمالی حاضر شده بود. 
مایک برودکا، افسر اطلاعاتی ایالات‌متحده در کره جنوبی، در گفت‌وگو با ان کی نیوز این مساله را تایید کرد و گفت: «لاغری کیم ممکن است به دلیل تغییر رژیم غذایی باشد یا یک مساله پیچیده‌تر.»

تارو کونو، وزیر دفاع ژاپن، نیز سال گذشته (۲۰۲۰) در یک نشست خبری از بیماری کیم جونگ اون خبر داده بود اما ویپین نارنگ، استادیار علوم سیاسی انستیتوی فناوری ماساچوست، احتمال داده که «کیم جونگ اون به دلیل تغییر رژیم غذایی وزن کم کرده باشد اما به گونه‌ای برای کره جنوبی و ژاپن نمایش بازی می‌کند که آن‌ها تصور کنند او بیمار است».

بیشتر از جهان