ایجاد جایگاه حکومتی جدید در قوانین کره شمالی برای «فرد شماره دو»

«دبیر اول» حزب حاکم می‌تواند از طرف رهبر کره شمالی اداره جلسه‌های حزبی را برعهده بگیرد  

کیم جونگ-اون، رهبر کره شمالی، در کنگره حزب حاکم که در ژانویه برگزار شد، به‌عنوان «دبیرکل» حزب انتخاب شد- KCNA VIA KNS / AFP

بنابر گزارش‌ها، حزب حاکم کره شمالی با تغییر در قوانین خود، در عمل جایگاهی برای «فرد شماره دو» در حکومت پس از کیم‌ جونگ-اون، رهبر این کشور، تعریف کرده است. این مقام جدید که «دبیر اول» حزب حاکم خوانده می‌شود، می‌تواند از طرف او اداره جلسه‌های حزبی را برعهده بگیرد.   

یونهاپ، خبرگزاری رسمی کره جنوبی، روز سه‌شنبه، ۱۱ خردادماه، به نقل از منابع آگاه، نوشت در کنگره حزب کارگران کره‌ شمالی که ماه ژانویه برگزار شد، با انجام اصلاحاتی در قوانین حزب، تصویب شده است که از این پس کمیته مرکزی حزب حاکم باید فردی را به‌عنوان «دبیر اول» حزب انتخاب کند. کیم جونگ-اون، در همین کنگره به‌عنوان «دبیرکل» حزب حاکم انتخاب شد و به عنوانی دست پیدا کرد که پیش از او در کره‌شمالی به پدرش، کیم جونگ ایل، اختصاص داشت. 

عنوان «دبیر اول» حزب، از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ میلادی در اختیار خود کیم جونگ اون بود. 

به گزارش یونهاپ، به نظر می‌رسد تعریف جایگاه «فرد شماره دو» برای کاهش بار مسئولیت‌ کیم در مدیریت امور حزب انجام شده باشد. به گفته منابع آگاه، فرد منتخب به‌عنوان «دبیر اول» می‌تواند به نیابت از رهبر کره شمالی، اداره جلسه‌های مهم حزب را برعهده بگیرد. 

بنابر این گزارش، به نظر می‌رسد که جو یونگ-وون، یکی از دستیاران نزدیک رهبر کره شمالی و یکی از پنج نفر عضو ثابت کنونی دفتر سیاسی حزب حاکم، به‌عنوان «دبیر اول» انتخاب شده باشد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش‌تر بسیاری از تحلیلگران سیاست کره شمالی، کیم یو-جونگ، خواهر رهبر کره شمالی به‌عنوان فرد شماره دو در این کشور معرفی می‌کردند و حتی از احتمال جانشینی او در مقام رهبری پس از برادرش سخن گفته بودند، اما پس از برگزاری کنگره اخیر حزب حاکم در ماه ژانویه، اعلام شد او در فهرست اعضای دفتر سیاسی حزب قرار نگرفته و تنزل مقام پیدا کرده است. 

به گفته منابع خبری، هم‌زمان در جریان اصلاح قوانین حزب حاکم کره شمالی، واژه «سونگون» که به‌معنای سیاست «اولویت دادن به امور نظامی» است، از مقدمه این قوانین حذف شده است. «سونگون» اصلی‌ترین سیاست مورد نظر کیم جونگ-ایل، پدر رهبر کنونی کره شمالی بود.

براساس این گزارش، حزب حاکم کره شمالی، این عبارت را نیز که اعضای حزب «باید فعالانه برای سرعت بخشیدن به وحدت میهن (کره) مبارزه کنند»، از شرح وظایف اعضا حذف کرده است.

از زمان جدا شدن دو بخش شبه‌جزیره کره پس از جنگ جهانی دوم و جنگ میان کره شمالی و جنوبی در دهه ۱۹۵۰، این دو کشور در وضعیت آتش‌بس قرار دارند و هرگز پیمان صلح میان آن‌ها برقرار نشده است. 

بیشتر از جهان