تردید در مورد لغو تحریم‌های ایران بازار نفت را صعودی کرد

سخنان وزیر امور خارجه آمریکا در مورد تحریم‌هایی که پس از احیای برجام باقی می‌مانند، قیمت‌ها در بازار نفت را افزایش داد

 نفت به دوران اوج خود بازخواهد گشت- AFP

بازگشت یا عدم بازگشت نفت ایران به بازار انرژی هم‌اکنون یکی از مولفه‌های مهم در قیمت جهانی نفت است. پس از چند هفته خوشبینی نسبت به احیای برجام، لغو تحریم‌ها و اضافه‌شدن نفت ایران به بازار، سخنان روز گذشته وزیر امور خارجه آمریکا بازار نفت را صعودی کرد.

بلینکن روز سه‌شنبه در مورد وضعیت ایران پس از احیای برجام گفت که حتی اگر به توافقی دست یابند، باز هم صدها تحریم از جمله بخشی از تحریم‌های وضع‌شده در دوران دونالد ترامپ برقرار می‌مانند.

همین جملات بلینکن سبب شد تا قیمت‌ها در بازار نفت افزایش یابد. قیمت نفت برنت بلافاصله با ۷۳ سنت افزایش به بیش از ۷۲ دلار و ۲۰ سنت رسید. این قیمت، بالاترین قیمت ثبت‌شده پس از بروز بحران جهانی کرونا است.

تحلیلگران بازار انرژی سخنان بلینکن را دعوت از بازار برای واقع‌بین بودن نسبت به پیامدهای دستیابی به توافق یا ایران تفسیر کرده‌اند. آمریکا روز گذشته یک پیام تند دیگر به ایران فرستاد و از آن‌ها خواست به توافقشان با اژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای تداوم نظارت پادمانی متعهد باشند چرا که این امر می‌تواند بر سرنوشت گفتگوهای مهم هسته‌ای در وین تاثیر منفی بگذارد.

ایران و ۵ کشور باقی‌مانده در برجام به همراه آمریکا در ماه‌های گذشته چندین دور گفتگو در وین انجام داده‌اند تا بتوانند برجام را احیا کنند. این گفتگوها به رغم خوشبینی اولیه هنوز نتیجه‌ای در بر نداشته است. طرفین همواره تاکید کرده‌اند که به رغم وجود اختلافات بسیار در مذاکرات، چشم‌انداز رسیدن به توافق را مثبت می‌دانند.

اما گفتگوهای پرابهام هسته‌ای و اینده تحریم‌های ایران تنها عامل تنش در بازار نفت نبوده است. گزارش‌های جدید نشان می‌دهد که چین در ماه مه حدود ۱۴ و نیم درصد کمتر از ماه مه سال گذشته نفت وارد کرده است. همین خبر سبب شد تا تردیدها نسبت به سرعت احیای اقتصاد جهانی پس از کرونا افزایش یابد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از دیگر سو کشورهای عضو اوپک، عرضه نفت را کاهش داده‌اند. آمریکا نیز در ماه گذشته ذخیره نفت خام خود را حدود ۲ میلیون بشکه کاهش داده است.

با این حال سرمایه‌گذاران بزرگ بازار نفت همچنان معتقدند که آینده بازار صعودی است چرا که به رغم همه دشواری‌ها بر سر اجرای برنامه واکسیناسیون جهانی، اقتصاد به سمت بهبود می‌رود و تقاضا افزایش خواهد یافت.

از ابتدای سال ۲۰۲۱ و با آغاز برنامه واکسیناسیون در کشورهای جهان، قیمت نفت برنت ۴۰ درصد افزایش یافته است. قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت بیش از برنت افزایش داشته است.

بیشتر از اقتصاد