گفت‌وگوی تلفنی ظریف با وزیر خارجه بریتانیا درباره احیای برجام

ظریف: «تأکید کردم که آمریکا باید به تعهدهای کامل خود بازگردد»

دومنیک راب (چپ)، وزیر امور خارجه بریتانیا و محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران- AFP

وزیر خارجه ایران روز جمعه (۱۴ خرداد) با همتای بریتانیایی خود  گفت‌وگوی تلفنی کرد.

محمدجواد ظریف در توییتر نوشت: «در مکالمه تلفنی با دومینیک راب، وزیر خارجه [بریتانیا]، درباره لزوم ازسرگیری تعهد کامل به برجام صحبت کردیم.»

او افزود: «تأکید کردم آمریکا باید به تعهدهای کامل خود بازگردد و از تلاش برای استفاده از جنگ اقتصادی غیرقانونی علیه ایران در مذاکرات به عنوان "اهرم" دست بردارد.»

بنا به گزارش‌ها، مذاکرات ایران با امضا‌کنندگان برجام که در وین جریان دارد، هفته آینده بار دیگر از سر گرفته خواهد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش ایرنا، عباس عراقچی، رئیس هیئت مذاکره‌کننده ایران، روز پنجشنبه (۱۳ خرداد) گفت که پیشرفت‌های خوبی در روند مذاکرات حاصل شده، اما هنوز سر برخی موضوع‌های کلیدی باید به توافق دست یافت.

او گفت: «اکنون زمان آن است که آمریکا و اروپایی‌ها تصمیم‌های دشوار خود را بگیرند و ما امیدواریم که بتوانند این کار را انجام دهند.»

از سویی، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده روز پنجشنبه گفت واشینگتن انتظار دارد که گفت‌وگوهای غیرمستقیم با ایران با هدف احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ به دور ششم کشیده شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ند پرایس در نشست خبری روزانه خود گفت پس از برگزاری پنج دور مذاکره در وین، هنوز موانعی برای رسیدن به توافق نهایی باقی مانده است.

ایران و آمریکا از فروردین‌ماه مذاکراتی را با میانجیگری اتحادیه اروپا برای بازگشت واشینگتن به برجام و بازگشت تهران به پیروی کامل از تعهدهای خود در آن توافق آغاز کرده‌اند.

نماینده اتحادیه اروپا روز چهارشنبه (۱۲ خرداد) و در آخرین دور این گفت‌وگوها که با حضور سایر اعضای باقی‌مانده برجام در جریان است، ابراز امیدواری کرد که هفته آینده توافق حاصل شود.