آمریکا: مذاکرات هسته‌ای با ایران احتمالا به دور ششم کشیده می‌شود

دیپلمات‌ها می‌گویند برای رسیدن به توافق نهایی، «مهم‌ترین تصمیم‌ها» باید گرفته شود

ند پرایس: هنوز موانعی برای رسیدن به توافق نهایی باقی مانده است - MANUEL BALCE CENETA / POOL / AFP

سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده روز پنجشنبه گفت واشینگتن انتظار دارد گفت‌وگوهای غیرمستقیم با ایران با هدف احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ به دور ششم کشیده شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ند پرایس در نشست خبری روزانه خود گفت پس از برگزاری پنج دور مذاکره در وین، هنوز موانعی برای رسیدن به توافق نهایی باقی مانده است.

ایران و آمریکا از فروردین ماه مذاکراتی را با میانجیگری اتحادیه اروپا برای بازگشت واشینگتن به برجام و بازگشت تهران به پیروی کامل از تعهدات خود در آن توافق آغاز کرده‌اند.

نماینده اتحادیه اروپا روز چهارشنبه و در آخرین دور این گفت‌وگوها، که با حضور سایر اعضای باقی‌مانده برجام در جریان است، ابراز امیدواری کرد که هفته آینده توافق حاصل شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نماینده دائم ایران در سازمان‌های بین‌المللی در وین بیشتر در روز سه‌شنبه گفته بود که نگارش متن توافق از مدتی پیش آغاز شده و مذاکرات اکنون به یک «مرحله حساس» رسیده است.

حسن روحانی رئیس جمهوری ایران روز چهارشنبه گفت مسائل اصلی با آمریکا حل و فصل شده و علی ربیعی سخنگوی دولت او نیز گفت هیچ مانع عمده‌ای بر سر مذاکرات نیست.

ایران می‌گوید آمریکا از توافق خارج شد و باید ضمن بازگشت به آن، تحریم‌هایی را که اعمال کرده است لغو کند. آمریکا می‌گوید برای لغو تحریم‌ها، ایران ابتدا باید به تعهدات خود بازگردد.

این که آمریکا کدام بخش از تحریم‌ها را می‌تواند لغو کند، و ایران نیز چه گام‌هایی برای بازگشت به تعهدات خود در برجام باید بردارد، مسئله اصلی مورد اختلاف دو طرف بوده است.

خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه از قول دو دیپلمات، که نخواستند هویتشان فاش شود، گزارش داد که دور بعدی مذاکرات هسته‌ای احتمالا روز پنجشنبه هفته آینده برگزار خواهد شد.

برخی از این دیپلمات‌ها تاکید کرده‌اند برای رسیدن به توافق نهایی، «مهم‌ترین تصمیم‌ها» باید اتخاذ شود.