مخالفت غیرمنتظره شورای نگهبان با نظر خامنه‌ای: اشتباه نکردیم

ناظران سیاسی انتظار داشتند در پی انتقاد خامنه‌ای، شورای نگهبان صلاحیت برخی نامزدها را دوباره تایید کند

عکس از حسین ولایتی خبرگزاری فارس

شورای نگهبان با صدور بیانیه‌ای گفت که خلاف اظهارات علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، «برخی گزارش‌های نادرست در نظریه نهایی شورای نگهبان موثر نبوده است».

این بیانیه ظاهرا به رسانه‌ها هشدار می‌دهد که «از گمانه‌زنی و استناد به امور غیرواقعی و نادرست اجتناب کند»، اما این هشدار، به نظر پاسخی مستقیم به گفته‌های آقای خامنه‌ای می‌آید.

علی خامنه‌ای در سخنرانی امروز (جمعه ۱۴ خرداد) خود با اشاره به رد صلاحیت‌ گسترده داوطلبان نامزدی انتخابات ریاست‌جمهوری، گفت: «در جریان عدم احراز صلاحیت به برخی کسانی که صلاحیتشان احراز نشد جفا شد. به خودشان و خانواده‌هایشان نسبت‌هایی داده شد که معلوم شد خلاف است. فضای مجازی بدون هیچ قید و بندی این مسائل را منتشر کردند. مطالبه من این است که دستگاه‌های مسئول جبران کنند. گزارش‌ها خلاف واقع بود.»

اندکی پس از سخنرانی خامنه‌ای، عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در حساب توییتری خود نوشت: ‌«فرمایشات مقام معظم رهبری مدظله العالی فصل الخطاب و حکم ایشان لازم‌الاتباع است.»

ناظران سیاسی انتظار داشتند که شورای نگهبان در پی اظهارات علی خامنه‌ای، صلاحیت برخی نامزدها – به‌ خصوص علی لاریجانی، رئیس پیشین مجلس شورای اسلامی – را دوباره تایید کند، اما بیانیه این شورا نظر خامنه‌ای را تلویحا رد کرده‌ است.