بازار چین تشنه شیر است

این کشور برای جبران نیاز خود، نیاز به واردات بیش از یک میلیون رأس گاو دارد

چین سومین تولیدکننده بزرگ شیر در جهان است - Noel Celis / AFP

پس از آنکه پزشکان از مزایای شیر در برابر ویروس کرونا سخن گفتند، بازار محصولات لبنی در سراسر چین به شور و هیجان افتاد و تقاضای شیر در این کشور به طور مداوم افزایش یافت.

رفع این عطش مسئله‌ساز خواهد بود. نه تنها برای یافتن میلیون‌ها گاو بیشتر که بتوانند تقاضای شیر بازار را تأمین کنند، بلکه مزارع مورد نیاز جدید برای چرای گاوها نیز معضل جدیدی خواهد بود.

به گزارش رویترز، چین سومین تولیدکننده بزرگ شیر در جهان است، اما با تولید ۳۴ میلیون تن محصول در سال گذشته، فقط توانسته حدود ۷۰ درصد نیازهای داخلی خود را تأمین کند. مسئله تأمین غذا در سال‌های اخیر بسیار مورد توجه است. در حالی که با کمبود زمین و آب مواجه هستیم، این کشور به مکانی پرهزینه برای تولید شیر تبدیل خواهد شد.

طبق مشاوره شرکت لبنیات پکن اورینت، با افزایش تقریباً بی‌سابقه قیمت شیر خام و یارانه دولت، در سال گذشته بیش از ۲۰۰ پروژه جدید گاوداری لبنی در دست احداث است. تجزیه و تحلیل‌ها نشان می‌دهد که ۶۰ درصد از پروژه‌های جدید به ۱۰،۰۰۰ گاو نیاز دارند و در کل برنامه‌ریزی صورت گرفته، به ۲.۵ میلیون گاو نیاز است که معادل نیمی از گاوهای شیرده فعلی چین است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بازار لبنیات چین سالانه ۶۲ میلیارد دلار گردش مالی دارد که دولت نیز از آن حمایت می‌کند. بخشی از این حمایت به دلیل آن است که حمایت از صنایع لبنی روستایی - باعث افزایش مصرف می‌شود. طبق اعلام یورو مانیتور اینترنشنال، سرانه مصرف سالانه شیر در چین ۶.۸ لیتر است که در مقایسه با ۵۰ لیتر برای ایالات متحده، بسیار کمتر است.

سال گذشته چین ۲۰۰ هزار رأس گاو از استرالیا و نیوزلند وارد کرده است. با توجه به اینکه این کشور برنامه افزایش ۵۰۰ هزار رأس گاو در داخل کشور را دارد، برای تحقق برنامه خود نیازمند واردات بیشتر است.

در واقع تنها راه جبران کسری گاو در این کشور واردات است. اما نیوزلند اعلام کرده که به دلیل عدم رعایت شرایط مناسب برای انتقال گاوها در کشتی، صادرات به چین را متوقف می‌کند.

بیشتر از جهان