ضرب و شتم معترض آبان ۹۸ در بند زندانیان خطرناک 

رئیس زندان به حسین هاشمی گفته بود اینجا صدایت را می‌بریم 

حسین هاشمی دست به اعتصاب غذای خشک زده است- عکس از هرانا

حسین هاشمی زندانی سیاسی و از معترضان آبان ۹۸ در بند زندانیان خطرناک مورد ضرب و شتم قرار گرفت. انتشار رنج‌نامه او درباره مشکلات زندان، در اردیبهشت‌ماه و مشاجره با ناظر دادسرای اوین، دلیل اصلی انتقال این زندانی سیاسی به تیپ چهار و محل نگهداری زندانیان جرائم خشن بود. پیشتر رئیس زندان تهران بزرگ به او گفته بود: «اینجا صدایت را می‌بریم تا ببینیم دیگه چطور می‌خوای وضع زندان را گزارش کنی.» 

حسین هاشمی متولد سال ۱۳۷۲ از معترضان آبان ۹۸ در روز ۲۵ آبان ۹۸ در محل کار خود واقع در تهران‌پارس بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد. او در ماه اسفند همان سال با قید وثیقه به‌طور موقت از زندان بیرون آمد، اما شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست ایمان افشاری او را با اتهام «اهانت به مقدسات و اخلال در نظم عمومی» به شش سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم کرد.

مجازات تکمیلی او نیز رونویسی از کتاب‌های «سه دقیقه در قیامت» و «گناه‌شناسی» از محسن قرائتی و «۵۳ سال پهلوی به روایت دربار» به علاوه شستشوی میت به مدت یک ماه در بهشت‌زهرا بود. این حکم در شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران تایید شد و در نهایت شهریور سال ۹۹ حسین هاشمی برای اجرای حکم حبس دوباره به زندان رفت. 

به گزارش خبرگزاری هرانا حسین هاشمی پیش از بازداشت جراحی دیسک کمر داشته و از زمان حکم دادگاه تجدیدنظر به دنبال تأخیر در اجرای حکم ۷۴ضربه شلاق بوده است. یکی از نزدیکان او به هرانا گفته بود که «حسین همین حالا هم به‌سختی راه می‌رود و در صورت اجرای این حکم به او آسیب جدی وارد می‌شود و شاید دیگر نتواند راه برود.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با وجود آنکه سلامتی حسین هاشمی در معرض خطر جدی است و در اعتراض به انتقال به تیپ چهار در اعتصاب غذای خشک به سر می‌برد، در بند زندانیان خطرناک زندان نیز مورد ضرب و شتم قرار گرفته است. او هنگامی‌که این موضوع را با افسرنگهبان زندان در میان گذاشت پاسخی که شنید این بود: «اینجا تیپ دو نیست و ضرب و شتم در تیپ چهار اتفاقی طبیعی است.» 

گفته شده دلیل اصلی انتقال حسین هاشمی به بند زندانیان خطرناک، مشاجره با ناظر دادسرای اوین،  و رنج‌نامه‌ای است که به قلم او در ۳۱ اردیبهشت‌ماه درباره وضعیت و مشکلات زندانیان منتشر شد. او در این نامه نوشته بود که در زندان «انواع مواد مخدر مانند ریگ در بند زندانیان سیاسی یافت می‌شود اما دریغ از یک لیوان آب شرب، دریغ از سرویس بهداشتی مناسب، دریغ از یک فضای آرام برای کتاب و کتاب‌خوانی.» پس از انتشار این رنج‌نامه در هفته گذشته حسین هاشمی در حفاظت اطلاعات زندان تهران بزرگ مورد بازجویی قرار گرفت و سپس در روز سه‌شنبه ۱۱خرداد نیز به بند زندانیان جرائم خشن منتقل شد. 

پس از انتقال او به تیپ چهار، احمدرضا حائری هم‌بندی سابق او در زندان تهران بزرگ از اعتصاب خشک حسین خبر داد و در توییتر نوشت که رئیس زندان نزد او رفته و گفته: «اینجا صدایت را می‌بریم تا ببینیم چطور می‌خوای وضع زندان را گزارش کنی؟» 

به گزارش هرانا در روزهای اخیر ناظر دادسرای اوین، زندانیان سیاسی و به‌خصوص معترضان آبان ۹۸را تهدید کرده که به‌زودی آن‌ها را به بندهای جرائم معمولی و زندانیان خشن منتقل خواهند کرد. او پیشتر حسین هاشمی را نیز تهدید کرده و گفته بود که «او را به‌جایی منتقل می‌کند که از کارش پشیمان شود.»

حسین هاشمی در رنج‌نامه خود با توصیف شرایط زندانیان سیاسی و فضای زندان نوشته بود: «ما نه جاسوس دولت متخاصمیم و نه وطن‌فروش، تنها کارگرانی بودیم که دیگر به تنگ آمده بودیم از این‌همه ظلم و این‌همه بی‌عدالتی. خسته شدیم از بس درجا زدیم و هیچمان به همان هیچ تبدیل شد. خسته شدیم از بس جوانانمان را در سطل‌های زباله دیدم، یا معتاد در کف خیابان، یا خفته در گور. خسته شدیم از زنانی که تن خود را فروختند برای لقمه‌ای نان. خسته شدیم از این‌همه مغزی را که فراری دادند. ما برای غایت انسان در ایران جنگیدیم.»