بازداشت اعضای خانواده برخی کشته‌شدگان اعتراضات آبان ۹۸ در اتوبوس

نیروهای امنیتی در استان اصفهان اتوبوس حامل خانواده‌ها را متوقف کردند

اعتراضات گسترده آبان ۹۸ با سرکوبی شدید نیروهای امنیتی مواجه شد - عکس از شبکه های اجتماعی

پایگاه خبری-حقوق‌بشری هرانا از توقیف اتوبوس حامل خانواده‌های برخی از کشته‌شدگان اعتراضات آبان ۹۸ توسط نیروهای امنیتی خبر داده است. بر مبنای آن گزارش، در آن رخداد دستکم ۲۲ تن بازداشت شده‌اند. به گزارش هرانا، بازداشت این شهروندان در مسیر بازگشت از مزار سردار اسعد بختیاری، یکی از مشروطه‌خواهان ایرانی، در اصفهان صورت گرفته است. 

به گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سکینه احمدی، مادر ابراهیم کتابدار، یکی از کشته‌شدگان اعتراضات آبان ۹۸، در جریان این رخداد از حال رفته است، با این وجود نیروهای امنیتی برای انتقال وی به مراکز درمانی اقدامی نکرده‌اند.  

ناهید شیربیشه، مادر پویا بختیاری، مونا شیربیشه، حوریه فرج‌زاده، پوران ناظمی، مهرداد بختیاری، کامبیز نوروززاده، منوچهر بختیاری، اشکان شیرپیشه، آرین شیربیشه، سکینه احمدی، حمیده کتابدار، جواد لعل محمدی، هاشم امینی، ایران اله‌یاری، محمد کریمی، مهیار ظفرمهر و دخترش، یاشار تبریزی به همراه دو دخترش، و خانم نامور به همراه دخترش از جمله بازداشت‌شدگان در این اتوبوس هستند که به زندان اصفهان منتقل شدند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اعتراضات آبان ۹۸ که به دلیل آمار بالای کشته‌شدگان آن، بسیاری آن را یکی از پرهزینه‌ترین اعتراضات مدنی و خیابانی مردم در ایران در سال‌های اخیر می دانند، در پی افزایش نابهنگام قیمت بنزین در یک شب رخ داد. 

صبح روز جمعه ۲۴ آبان ۹۸، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در ایران به شکلی ناگهانی اعلام کرد که بنزین سهیمه‌بندی می‌‌شود. قیمت هر لیتر بنزین سهمیه‌بندی ۱۵۰۰ تومان، و هر لیتر بنزین آزاد ۳ هزار تومان اعلام شد. پیش از آن سهمیه‌بندی، قیمت هر لیتر بنزین در ایران هزار تومان بود. با آغاز سهمیه‌بندی بنزین، قیمت بنزین سهمیه‌ای نسبت به نرخ قبلی ۵۰ درصد بالا رفت و بنزین آزاد هم سه برابر گران‌تر شد. شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفته بود که سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین مصوبه شورای عالی هماهنگی سران سه قوه بوده است، در حالی که حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، نسبت به آن اظهار بی‌اطلاعی کرد. 

ساعاتی پس از اعلام سهمیه‌بندی شدن بنزین و افزایش سه برابری قیمت آن، شهرستان‌های اهواز، مشهد و سیرجان صحنه اعتراض‌های مردمی شد. اعتراضات به سرعت به شهرهای دیگر هم سرایت کرد  و در همان ساعت‌های اولیه، با دخالت نیروهای امنیتی و سرکوبگر حکومت، به خشونت کشیده شد. اینترنت در ایران به مدت ده روز قطع شد و کسی از داخل ایران خبر نداشت. تعداد کشته‌شدگان و دستگیرشدگان به صورت رسمی اعلام نمی‌شد. آمارها به صورت نا‌مطمئن و جسته گریخته از سوی نهادهای حقوق بشری اعلام می‌شد. تا آن که در ۱۱ خرداد ۹۹، عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، در یک برنامه تلویزیونی گفت که تعداد کشته‌شدگان ۲۰۰ تا ۲۲۵نفر بوده‌ است. همزمان، سازمان عفو بین‌الملل شمار کشته‌های آبان را دست‌کم ۳۰۴ نفر برآورد کرد. در اوایل دی ماه سال ۹۸، خبرگزاری رویترز در گزارشی به نقل از منابع دولتی در ایران، از کشته شدن حدود ۱۵۰۰ نفر در جریان اعتراضات آبان ماه خبر داد. رویتز گفته بود که علی خامنه‌ای، رهبر نظام حاکم بر ایران، دستور داده است برای پایان دادن به اعتراض‌ها «به هر شکل ممکن» اقدام شود. 

در سالگرد اعتراضات آبان ۱۳۹۸، دیده‌بان حقوق بشر روز ۲۷ آبان ۱۳۹۹ در سایت خود اعلام کرد که مقامات جمهوری اسلامی ایران از پذیرش هرگونه مسئولیت در قبال سرکوب و کشتار اعتراضات آبان ۱۳۹۸ سرباز زده‌اند. این سازمان از شورای حقوق بشر سازمان ملل خواست تا بار دیگر تحقیقاتی تحت هدایت سازمان ملل دربارهٔ نقض‌های جدی حقوق بشری، در جریان اعتراضات و پس از آن، انجام شود.