نماینده ایران: مذاکرات هسته‌ای وین به «مرحله حساس» رسیده است

غریب آبادی: «پیش‌نویس متون توافق‌ها نیز از یکی دو دوره قبل آماده شده و در حال بررسی است»

نماینده دائم ایران در سازمان‌های بین‌المللی در وین با بیان این که نگارش متن توافق در حوزه‌های مشخص مذاکرات جاری برای احیای برجام آغاز شده، گفت این گفت‌وگوها به «مرحله حساسی» رسیده و ممکن است هیئت‌های مذاکره‌کننده برای مشورت به پایتخت‌های خودشان بازگردند.

کاظم غریب‌آبادی سه‌شنبه شب در گفت‌وگو با شبکه خبر صداوسیمای حکومتی ایران گفت، نگارش متن در سه حوزه تعهدات رفع تحریمی و تعهدات هسته‌ای و همچنین شیوه‌های اجرای این تعهدات از یکی دو دوره قبل آغاز شده و پیش‌نویس متون توافق‌ها نیز از یکی دو دوره قبل آماده شده و در حال بررسی است.

وی اضافه کرد: «اختلافات در هر دور از گفت‌وگوها کمتر شد، ولی الان رسیده به موضوعات بسیار مهم و کلیدی؛ و آنچه برای هیئت جمهوری اسلامی ایران مهم است این است که ... فراتر از برجام ایران تعهدی را در حوزه هسته‌ای نخواهد پذیرفت و تمامی تحریم‌ها هم ... باید لغو شوند و مورد راستی‌آزمایی قرار بگیرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تهران و شش قدرت جهانی ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان ۲۳ تیر ۱۳۹۴ برای اعمال محدودیت‌های خاص بر برنامه هسته‌ای ایران، در ازای لغو تحریم‌های مرتبط با آن برنامه، به توافق رسیدند. اما دولت دونالد ترامپ رییس جمهوری سابق آمریکا اردیبهشت ۱۳۹۷ از آن خارج شد.

تهران در واکنش به این تصمیم واشینگتن به تدریج تعهدات هسته‌ای خود در برجام را نادیده گرفت و جو بایدن رییس جمهوری جدید آمریکا و جانشین ترامپ گفته است در صورت بازگشت جمهوری اسلامی به پیروی کامل از تعهدات هسته‌ای اش، ایالات متحده به توافق باز خواهد گشت.

با این حال ایران می‌گوید این آمریکا بود که ابتدا از توافق خارج شد و باید ضمن بازگشت به آن، تحریم‌هایی را که در این مدت اعمال کرده است لغو کند. دولت ترامپ علاوه بر بازگرداندن تحریم‌هایی که پس از اجرای برجام لغو شده بودند، تحریم‌های گسترده جدیدی هم علیه ایران اعمال کرد.

این که کدامیک از این تحریم‌های جدید – که بیشتر در حوزه تروریسم، حقوق بشر و فعالیت‌های موشکی وضع شده‌اند – می‌تواند توسط دولت بایدن لغو شوند، و این که ایران چه گام‌هایی را برای بازگشت به تعهدات خود باید بردارد و اقدامات دو طرف به چه صورت باید انجام شود، موارد عمده اختلاف است.

این مذاکرات به دلیل پیچیده بودن و همچنین به دلیل آن که ایران و آمریکا به‌طور مستقیم گفت‌وگو نمی‌کنند به کندی پیش می‌رود، با این حال دو طرف بارها از پیشرفت در مذاکرات گفته‌اند و در مورد حصول نتیجه در آینده‌ای نزدیک هم ابراز امیدواری کرده‌اند.