فرمانده نیروی قدس: فلسطینی‌ها خودشان موشک تولید می‌کنند

قاآنی به یهودیان اسرائیل توصیه کرد که به اروپا بازگردند

فرمانده نیروی قدس از حملات موشکی حماس به اسرائیل حمایت کرد - عکس از فارس

فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران با اشاره به اینکه در سه روز اول جنگ غزه، فلسطینی‌ها تقریباً دو برابر جنگ ۲۲ روزه موشک به‌سوی اسرائیل شلیک کردند، اظهار داشت، ۳ هزار موشکی را که فلسطینیان به سرزمین‌های اشغالی شلیک کردند، خودشان تولید کردند.

به گزارش فارس، اسماعیل قاآنی که در مراسم بزرگداشت چهلمین روز درگذشت محمد حجازی، جانشین پیشین فرمانده نیروی قدس سپاه حضور یافته بود، افزود سنگین‌ترین گلوله‌های فلسطینیان آخرین گلوله‌هایی بود که آنها به سرزمین‌های اشغالی شلیک کردند.

او در ادامه به مسئله تشکیل کشور اسرائیل پرداخت و به یهودیان ساکن اسرائیل توصیه کرد که به اروپا باز گردند.

در جنگ اخیر، حماس بیش از ۴ هزار راکت به سمت اسرائیل پرتاب کرد و اسرائیل نیز صدها بار نوار غزه را، از جمله مناطق مسکونی، هدف حمله هوایی قرار داد. اسرائیل می‌گوید حماس در مناطق مسکونی فعالیت داشت و از مردم به‌عنوان سپر انسانی استفاده می‌کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نشریه اسرائیلی اورشلیم‌پست در تحلیلی در این باره نوشت: «زمانی بود که گروه‌های فلسطینی مجبور بودند راکت‌های مورد نیازشان را مستقیماً از ایران و دیگر متحدان و از راه دریا و یا مرز غزه و سینا قاچاق کنند. اما اکنون سال‌هاست که هر دو گروه فوق با استفاده از تجربه راکت‌های ساخت ایران و جاهای دیگر، محصولات خود را تولید می‌کنند.»

سازمان‌های اطلاعاتی اسرائیل بر اساس راکت‌هایی که قبلاً به این کشور شلیک شده و یا آن‌هایی که ارتش اسرائیل در دریا گرفته‌، تخمین می‌زنند که سازمان جهاد اسلامی صدها راکت جی -۸۰، ام-۷۵، فجر ۵، و نسل دوم ام-۷۵ با برد ۷۰ الی ۸۰ کیلومتر در اختیار دارد.

همچنین، حماس تعدادی موشک فجر-۳ و سجیل-۵۵ دارد که می‌توانند شهرهای ساحلی و مرکزی اسرائیل از جمله ریشون‌لتصیون، رخووت و بیت‌شمش را هدف قرار دهند.

در آخرین دور درگیری حماس و اسرائیل دست‌کم ۲۴۸ تن در غزه، شامل ۶۶ کودک و ۳۹ زن، جان خود را از دست دادند. در اسرائیل نیز ۱۲ تن، از جمله دو کودک، بر اثر حملات راکتی حماس کشته شدند.

اسرائیل گفته است حماس از مردم به‌عنوان «سپر انسانی» استفاده می‌کند و مجبور است برای دفاع از خود به مواضع حماس در آن مناطق حمله کند، اما برای کاهش تلفات غیرنظامیان تلاش خود را کرده است.

در همین رابطه، میشل باشله کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل از روش حماس برای استقرار تجهیزات و تأسیسات نظامی خود در مناطق پرجمعیت غیرنظامی و پرتاب راکت از داخل آن مناطق به سمت اسرائیل به شدت انتقاد کرد.