در زرادخانه‌های حماس و سازمان جهاد اسلامی چه خبر است؟

زمانی بود که گروه‌های فلسطینی مجبور بودند راکت‌های مورد نیازشان را مستقیما از ایران و دیگر متحدان تامین کنند اما اکنون سالهاست که محصولات خود را تولید می‌کنند

شلیک راکت از نوار غزه به اسرائیل، دهم ماه مه-MAHMUD HAMS / AFP

نشریه اسرائیلی اورشلیم‌پست در تحلیلی می‌نویسد که با افزایش تنش میان اسرائیل و نوار غزه، کشور اسرائیل چه برآوردی از زرادخانه موشکی جهاد اسلامی فلسطین و حماس دارد.

این نشریه می‌نویسد زمانی بود که گروه‌های فلسطینی مجبور بودند راکت‌های مورد نیازشان را مستقیما از ایران و دیگر متحدان و از راه دریا و یا مرز غزه و سینا قاچاق کنند. اما اکنون سالهاست که هر دو گروه فوق با استفاده از تجربه راکت‌های ساخت ایران و جاهای دیگر، محصولات خود را تولید می‌کنند.

بیشتر راکت‌های زرادخانه گروه‌های شبه‌نظامی غزه از سال ۲۰۱۴ به این سو موجود بوده‌اند. اما برخی از آنها از سال‌ ۲۰۱۹ به این سو پدید آمدند و انواعی از راکت‌های کوتاه‌برد نیز حدودا از سال  ۲۰۰۱ در دسترس‌ آنها قرار گرفته‌اند.

سازمان‌های اطلاعاتی اسرائیل بر اساس راکت‌هایی که قبلا به این کشور شلیک شده و یا آن‌هایی که ارتش اسرائیل در دریا گرفته‌، تخمین می‌زنند که حماس ده‌ها راکت با برد ۱۰۰ الی ۱۶۰ کیلومتر در اختیار دارد که برد تقریبا به همه جای اسرائیل تا حیفا و حتی مناطق شمالی‌تر می‌رسد، از جمله راکت‌های ار-۱۶۰، ام۳۰۲-دی، و ام۳۰۲-ب.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سازمان جهاد اسلامی نیز صدها راکت جی-۸۰، ام-۷۵، فجر۵، و نسل دوم ام-۷۵  با برد ۷۰ الی ۸۰ کیومتر دارد، که می‌توانند نقاطی حساس چون تل‌آویو، فردوگاه بن‌گوریون، و اورشلیم را هدف قرار دهند. اورشلیم‌پست می‌نویسد که سازمان جهاد اسلامی احتمالا شمار کمتری نیز موشک موسوم به براق-۷۰ دارد.

حماس تعدادی موشک‌ فجر-۳ و سجیل-۵۵ دارد که می‌توانند شهرهای ساحلی و مرکزی اسرائیل از جمله ریشون‌لتصیون، رخووت و بیت‌شمش را هدف قرار دهند.

سازمان‌های اطلاعاتی اسرائیل تخمین می‌زنند که بیشتر پنج الی شش هزار راکت موجود در زرادخانه حماس می‌توانند به مرز غزه و فاصله حدود ۴۰ الی ۵۵ کیلومتری اصابت کنند.

راکت‌های نوع گراد نیز می‌توانند در فاصله ۴۰ کیلومتری، به بئرشبع و اشدود در جنوب اسرائیل حمله کنند و موشک‌های بدر-۳ سازمان جهاد اسلامی نیز همینقدر برد دارند. 

انواع راکت‌های قسام نیز با برد حدود ۱۰ کیلومتر می‌توانند اشکلون و تمامی پیرامون غزه را هدف قرار دهند.

حماس طیف گسترده‌ای از هزاران خمپاره‌انداز دارد که می‌توانند روستاهای اسرائیلی موجود در مرز غزه را پوشش دهند.

تنوع شمار بالای راکت‌های کوتاه‌برد حماس در مقابل شمار اندک راکت‌های دوربرد آن دلیل حجم بالای حملات راکتی علیه اشدود، اشکلون و حوالی مرز غزه است. گزارش‌ها درباره راکت‌ پرانی علیه اهداف دورتر، از جمله در اورشلیم و تل‌آویو، از سال ۲۰۱۴ تا بحران حاضر، به مراتب شمار کمتری را نشان می‌دهند.

با آن که ‌شمار موشک‌های دوربرد حماس به مراتب بیشتر از سازمان جهاد اسلامی تخمین زده می‌شود، اما این گروه شبه‌نظامی تحت حمایت ایران حدود هشت هزار راکت کوتاه‌برد دارد و می‌تواند بیش از هر آنچه که تاکنون حماس انجام داده، نواحی حول کریدور غزه را زیر آتش بگیرد.

برآورد می‌شود که حماس حدود ۴۰ هزار سرباز رزمی دارد. نیروهای رزمی سازمان جهاد اسلامی نیز بیش از ۹ هزار نفر برآورد شده‌اند.