با اوج‌گیری کرونا، مدارس و دانشگاه‌ها در افغانستان تعطیل شدند

دولت افغانستان در موج سوم کرونا، مدارس و نهادهای آموزشی ۱۶ استان این کشور را تعطیل کرده است

وزارت بهداشت عمومی افغانستان می‌گوید افزایش شمار افراد مبتلا به ویروس کرونا زنگ خطر جدی را به صدا درآورده است - WAKIL KOHSAR / POOL / AFP

وزارت بهداشت عمومی افغانستان اعلام کرده است که افزایش روزافزون شمار بیماران کووید‌- ۱۹ باعث نگرانی جدی این وزارت و دولت افغانستان شده و زنگ خطر جدی را در کشور به صدا درآورده است.

بر اساس دستور وزارت بهداشت کشور تمام دانشگاه‌ها، مدارس، آموزشگاه‌ها دولتی و خصوصی در ولایت‌های کابل، غزنی، هلمند، قندهار، لوگر، ننگرهار، پکتیا، پروان، وردک، پنجشیر، بلخ، لغمان، بدخشان، کاپیسا، قندز، نیمروز از امروز (هشتم خرداد)  به مدت دو هفته تعطیل است.

وزارت بهداشت در بیانیه‌ای می‌گوید: «هر شبانه‌روز بر تعداد افراد مبتلا و بیماران افزوده می‌شود و این یعنی به‌ صدا درآمدن زنگ خطر جدی در کشور. بر اساس برنامه مبارزه با موج سوم ‌کرونا و به منظور کاهش گسترش ویروس و کنترل وضعیت موجوده، نهادهای تحصیلی تعطیل است تا از گسترش بیشتر ویروس کرونا در کشور جلوگیری شود.»

این نهاد از تمام شهروندان خواسته است که در زمینه رعایت اصول پیشگیری از ویروس کرونا مانند حفظ فاصله اجتماعی، شستن دست‌ها و پوشیدن ماسک، همکاری کنند.

پیشتر، شهرداری کابل نیز تمام تالارهای عروسی را برای دست‌کم یک هفته تعطیل کرده است.

عروسی در تالارهای پرزرق‌و‌برق شهرهای مختلف افغانستان از مهم‌ترین بخش‌های مراسم در این کشور است و صدها نفر در جشن‌ عروسی شرکت می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شهرداری کابل در بیانیه‌ای آورده است: «برای جلوگیری از گسترش موج سوم ویروس کرونا، هتل‌های عروسی که از عوامل مهم گسترش ویروس در کشور به شمار می‌رود، حق پذیرش را برای یک هفته ندارند.»

شهرداری پایتخت افزوده است: «به اطلاع عموم هتل‌داران و سالن‌های عروسی می‌رساند که مراسم را ظرف بیش از یک هفته رزرو نکنند.»

از سوی دیگر وزارت بهداشت عمومی در افغانستان خبر داد که این روزها در ۲۴ ساعت گذشته تا ۷۶۴ تن به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند.

در گزارش روزانه این وزارت آمده است که در شبانه‌روز گذشته، تست کرونای ۷۶۴ نفر مثبت شده است. با ثبت این آمار شمار کل مبتلایان به این مریضی به ۶۹ هزار و ۱۳۰ نفر رسیده و رو به افزایش است. موارد مثبت ویروس کرونا به ولایت‌های: کابل، هرات، قندهار، بلخ، ننگرهار، تخار، بغلان، قندوز، نیمروز، پکتیا، فاریاب، هلمند، میدان وردک، بدخشان، لوگر، کنر و سایر ولایات رسیده است.

در این مدت ۱۲ تن جان داده‌اند ‌که آمار رسمی قربانیان کرونا را به ۲۸۸۱ نفر می‌رساند. اما آمار غیررسمی به مراتب بیشتر از این است.

پیشتر وزارت بهداشت عمومی افغانستان از ثبت ۳۱۷ مورد نوع جهش‌یافته ویروس کرونا نوع انگلیسی در ۱۸ ولایت خبر داده بود که بیشترین آن در ولایت ننگرهار ثبت شده که هم‌مرز با پاکستان است.

به گفته مقام‌های افغان این نوع ویروس در کابل، ننگرهار، هرات، قندهار و چند ولایت دیگر این کشور شناسایی و ثبت شده است.

بیشتر از جهان