همکاری عربستان سعودی و روسیه برای ماموریت مشترک فضایی

روسیه در حال آموزش و آماده‌سازی فضانوردان عربستان سعودی است

الکساندر نواک در نشست سال گذشته کمیسیون بین‌دولتی روسیه و عربستان سعودی که در ریاض برگزار شد- FAYEZ NURELDINE / AFP

دو کشور روسیه و عربستان سعودی برای انجام یک ماموریت مشترک فضایی سرنشین‌دار با یکدیگر همکاری می‌کنند و در این راستا، روسیه در حال آموزش و آماده‌سازی فضانوردان عربستان سعودی است.  

این خبر از قول الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر روسیه، پس از برگزاری نشست آنلاین کمیسیون بین‌دولتی روسیه و عربستان سعودی در روز سه‌شنبه، چهارم خردادماه، منتشر شده است. 

براساس بیانیه‌ای که دولت روسیه منتشر کرده، الکساندر نواک در این نشست، پروژه‌های جاری در زمینه همکاری‌های فضایی دو کشور را امیدوارکننده خوانده و در این زمینه به‌طور ویژه به آموزش فضانوردان سعودی در روسیه و آماده‌سازی برای انجام یک ماموریت مشترک فضایی سرنشین‌دار اشاره کرده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این بیانیه به جزئیات بیشتری در زمینه این موضوع اشاره نشده است، اما به این ترتیب، روسیه و عربستان سعودی، صادرکنندگان عمده نفت جهان که پیش از این روابطشان اغلب بر محور همکاری در بازارهای انرژی تعریف می‌شد، وارد حوزه جدیدی از همکاری و فعالیت مشترک می‌شوند.

بنابر اعلام سازمان فضایی روسیه، روسکاسموس، این کشور درحال ساخت ایستگاه فضایی ملی خود است و قصد دارد آن را تا سال ۲۰۳۰ به مدار زمین بفرستد. اجرای این پروژه، به بیش از دو دهه همکاری روسیه با ایالات متحده در ایستگاه فضایی بین‌المللی پایان خواهد داد و فصل جدیدی در کاوش‌های فضایی این کشور آغاز می‌شود. 

از سوی دیگر، عربستان سعودی نیز در اوایل ماه مه از برنامه‌ریزی آن کشور برای بررسی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در صنعت فضایی خبر داد. عبدالله بن عامر الصواح، که به‌تازگی به‌جای شاهزاده سلطان‌ بن‌سلمان، به ریاست هیئت‌مدیره سازمان فضایی عربستان سعودی منصوب شده بود، تاکید کرد که این سازمان با همکاری شورای امور اقتصادی و توسعه درحال تدوین برنامه‌ای راهبردی برای سرمایه‌گذاری در حوزه صنعت فضایی است. او این برنامه را در راستای «چشم‌انداز ۲۰۳۰» عربستان سعودی و برنامه‌ریزی آن کشور برای تبدیل شدن به یکی از پیشرفته‌ترین کشورها در حوزه فضایی اعلام کرد.   

بیشتر از جهان