نمایشگاهی از پنج هزار سال تمدن ایران در موزه ویکتوریا و آلبرت

تحریم‌ها باعث شد آثار موزه‌ای از ایران در این نمایشگاه نباشند

شاخص‌ترین اثر این نمایشگاه، منشور حقوق بشر کوروش است که از موزه بریتانیا قرض گرفته‌شده است-Reuters

نمایشگاهی از پنج هزار سال تاریخ و هنر ایران در لندن، برگزار خواهد شد.

موزه ویکتوریا و آلبرت، در یک اقدام منحصربه‌فرد در یک قرن گذشته، نمایشگاهی از آثار تاریخی و هنری مربوط به تمدن ایران، از مجسمه‌های باستانی گرفته تا مدرن، بر پا خواهد کرد.

در نمایشگاه «ایران حماسی» که بازدید عمومی آن از روز شنبه آغاز خواهد شد، بیش از ۳۰۰ اثر از ایران باستان، دوره اسلامی و معاصر شامل دست‌نوشته‌ها، سفال، فرش، منسوجات و همچنین عکس به نمایش گذاشته خواهد شد.

این نمایشگاه از ۱۰ بخش تشکیل‌شده است، ازجمله «امپراتوری پارسی»، دوره هخامنشی و «تغییر ایمان» که بر نقش اسلام در فرهنگ ایران پرداخته است. بخش «تعالی ادبی» نیز بر روی شعر فارسی تمرکز دارد. یکی از بخش‌های این نمایشگاه نیز به شاهنامه و نگاه تاریخی این اثر و تأثیرات هنری ناشی از آن می‌پردازد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آثار به نمایش درآمده، یا از گنجینه موزه انتخاب‌شده‌اند و یا به صورت امانت، از سایر موزه‌ها، مجموعه‌داران و یا صاحبان اثر، به این نمایشگاه فرستاده‌شده‌اند.

شاخص‌ترین اثر این نمایشگاه، منشور حقوق بشر کوروش است که از موزه بریتانیا (British Museum) قرض گرفته‌شده است. از سایر آثار به نمایش درآمده در این نمایشگاه می‌توان به بازوبند طلا، تکوک (صراحی) شیر، فال اسکندر سلطان، نمونه لباس محلی، همچنین آثاری ویدئویی و بصری از شیرین نشاط اشاره کرد.

به گزارش رویترز به نقل از مقامات موزه، همه‌گیری کرونا و اعمال مجدد تحریم‌ها علیه ایران توسط دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، باعث شد نتوانند آثاری از موزه‌های داخل ایران را به این نمایشگاه بیاورند. دکتر جان كورتیس یکی از مسئولین هماهنگی این نمایشگاه می‌گوید:«ما مجبور شده‌ایم اشیا را از مکان‌های دیگر تهیه کنیم و فکر می‌کنم در انجام این کار بسیار موفق بوده‌ایم ... آنچه در اینجا می‌بینید تصویری جامع از تمدن بزرگ ایران به همه می‌دهد.»

این نمایشگاه که با همکاری موزه ویکتوریا و آلبرت، بنیاد میراث ایران و مجموعه ساریخانی، برگزار شده است از روز شنبه آماده پذیرفتن بازدیدکنندگان خواهد بود.

 هم‌زمان با برگزاری این نمایشگاه، فعالیت‌های جانبی ازجمله کلاس‌های آموزشی، سخنرانی و گردهمایی نیز برگزار خواهد شد. همچنین کتابی از آثار این نمایشگاه نیز منتشرشده است. فروشگاه موزه نیز آثاری مناسب با حال و هوای این نمایشگاه به محصولات خود اضافه کرده است تا بازدیدکنندگان بتوانند یادگاری در خور توجه از این بازدید با خود به خانه ببرند.

بیشتر از فرهنگ و هنر