«قارچ سیاه»؛ اول هند، حالا تهران

«از مصرف خودسرانه کورتون و دگزامتازون خودداری کنید»

این بیماری هم اکنون در هند شایع است که با موج سهمگین کرونا مواجه شده است-Uma Shankar MISHRA / AFP

مسعود مردانی، عضو کمیته علمی ستاد مبارزه با کرونا در گفت‌و‌گو با برنا از مشاهده مواردی از ابتلا به بیماریی عفونی «قارچ سیاه» در تهران خبر داد.

برنا به نقل از او گزارش داد: به صورت رسمی موارد اعلام نشده اما موارد تکی بوده که بیماران مبتلا به کرونا بهبوده پیدا کرده‌اند اما به عفونت قارچی مبتلا شده و در بیمارستان لقمان تهران بستری شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در روزهای نخست شیوع کرونا در ایران نیز به رغم انتشار گزارش‌های غیر رسمی از موارد ابتلا، تا چند روز گزارش‌های رسمی در این زمینه منتشر نشد.

مردانی توصیه کرد، مردم از مصرف خودسرانه دگزامتازون و کورتون خودداری کنند. او هشدار داد که فراگیر شدن عفونت قارچی مهاجم باعث مرگ و میر خواهد شد.

قارچ سیاه، یک عفونت قارچی خطرناک، نادر و مهاجم است که به صورت از جمله بینی و چشم و ریه و حتی مغز حمله می‌کند. این بیماری هم اکنون در هند شایع است که با موج سهمگین کرونا مواجه شده است. بیش از ۹ هزار نفر در هند به قارچ سیاه مبتلا شده‌اند و موارد متعددی از ابتلا به قارچ سفید و زرد هم در هند گزارش شده است.

نیمی از افرادی که به قارچ سیاه مبتلا می‌شوند، جان خود را از دست می‌دهند و موارد متعددی از تخلیه چشم ناشی از حمله این عفونت به چشم‌ها گزارش شده است. این بیماری هم در مبتلایان و هم در بهبودیافتگان از کرونا مشاهده شده است.