تظاهرات ضدحکومتی در بغداد یک کشته و چندین مجروح بر جا گذاشت

معترضان خواستار پایان فساد دولتی و توقف ترور فعالان سیاسی و مدنی و روزنامه‌نگاران به دست مهاجمان ناشناس هستند

هزاران نفر از شهروندان عراقی در بغداد و شماری از شهرهای دیگر این کشور، روز سه‌شنبه ۲۵ مه، در تظاهراتی ضدحکومت شرکت کردند.

شمار زیادی از شرکت‌کنندگان در تظاهرات، از شهرهای جنوبی چون كربلا، نجف، ناصریه و بصره خود را به میدان تحرير بغداد رسانده‌ بودند.

نیروهای امنیتی عراق به اجتماع معترضان در میدان تحرير بغداد حمله کرده‌اند و گفته می‌شود بر اثر درگیری ‌و شلیک گلوله سربازان، یک نفر کشته و ۱۱ نفر مجروح شده‌اند. ویدیوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، از وقوع درگیری میان معترضان و نیروهای امنیتی حکایت دارد.

معترضان خواستار پایان فساد دولتی و توقف ترور فعالان سیاسی و مدنی و روزنامه‌نگاران به دست مهاجمان ناشناس هستند. آنان همچنین به تعلل دولت در یافتن عاملان قتل فعالان سیاسی معترضند و بسیاری از آنان، تصاویر عزیزان کشته‌شده خود را در دست داشتند و شعارهایی چون «انقلاب علیه احزاب»‌ و «چه کسی مرا کشت»‌ سردادند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شهرهای دیگری چون بصره نیز صحنه برگزاری تظاهرات بوده است. معترضان عدالت و مجازات عاملان و مسئولان قتل بیش از ۶۵۰ نفر از جمله ده‌ها روزنامه‌نگار، منتقد دولت و فعال سیاسی را خواهانند که از اکتبر ۲۰۱۹ به این سو به قتل رسیده‌اند.

مقام‌های عراقی همواره از معرفی و مجازات عوامل حمله به فعالان مدنی و سیاسی، سر باز زده‌اند. فعالان سیاسی عراق، گروه‌های مسلح مرتبط با جمهوری اسلامی ایران را عامل کشتار منتقدان می‌دانند.

در واکنش به یکی از مطالبات محوری جنبش اعتراضی، قرار است در ماه اکتبر انتخابات برگزار شود اما معترضان امیدی ندارند که یک نامزد مستقل و بدون وابستگی به احزاب سیاسی، در آن موفق شود. معترضان، احزاب را به فساد متهم می‌کنند و می‌گویند تنها کارکرد آن‌ها بازتولید چرخه فساد است.

برهم صالح، رئیس‌جمهور عراق، روز یکشنبه گفت که از زمان سقوط صدام حسین، رئیس‌جمهور سابق عراق، ۱۵۰ میلیارد دلار پول نفت دزدیده‌شده، به خارج از کشور قاچاق شده است.

مردم معترض عراق، انتخابات را تحریم کرده‌اند.