سازمان بهداشت جهانی: شمار قربانیان کووید-۱۹ احتمالا بین شش تا هشت میلیون نفر است

آلمان می‌گوید واکسن‌های کووید-۱۹ در مقابل نوعی از ویروس کرونا که اولین بار در هند شناسایی شده، اثر کمتری دارند

وزارت بهداشت هند گفته است که تاکنون بیش از ۲۹۱ هزار نفر در این کشور بر اثر ابتلا به کووید-۱۹ جان باخته‌اند-NARINDER NANU / AFP

سمیرا اسما، معاون تحلیل داده‌های اطلاعاتی دبیرکل سازمان بهداشت جهانی، روز جمعه، ۲۱ مه، در یک نشست خبری ویدئویی اعلام کرد که احتمالا تاکنون شش الی هشت میلیون نفر بر اثر ابتلا به کووید-۱۹ در جهان جان باخته‌اند. این نهاد بین‌المللی در آمار رسمی خود شمار جان‌باختگان جهانی همه‌گیری ویروس کرونا را سه میلیون و ۴۰۰ هزار نفر اعلام کرده است.

خانم اسما گفت:‌ «آمار واقعی دو تا سه برابر آمار رسمی است. بنابراین می‌شود تخمین زد که شش الی هشت میلیون نفر تاکنون با ابتلا به کووید-۱۹جان‌باخته‌اند.»

این در حالی است که همزمان با بازگشایی بارها و رستوران‌ها در شماری از کشورهای اروپایی چون فرانسه و اتریش، برخی کشورها درباره شیوع نوع جهش‌یافته ویروس کرونا که اولین بار در هند کشف شد هشدار داده‌‌اند.

مدیر سازمان بهداشت عمومی آلمان اعلام کرد که واکسن‌های کووید-۱۹ که در حال حاضر موجود هستند، در مقابل نوعی از ویروس کرونا که اولین بار در هند شناسایی شده، اثر کمتری دارند.

لوتر ویلر، در یک نشست خبری گفت با این حال، دانش موجود در این باره گسترده نیست و ابراز امیدواری کرد که داده‌های بیشتری ظرف دو هفته آینده برای مطالعات و نتیجه‌گیری دقیق‌تر به دست آید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیشتر دکتر آنتونی فائوچی، در جلسه مطبوعاتی روز سه‌شنبه کاخ سفید گفت که تحقیقات اولیه نشان می‌دهد واکسن‌ها، «احتمالا» در برابر نوع کشف‌شده ویروس کرونا در هند موثرند.

وزیر بهداشت آلمان گفته است که این کشور در حال حاضر سرگرم بازبینی مقررات مسافرتی شهروندانش به بریتانیا است، چرا که بریتانیا در حال حاضر در زمره کشورهای پرخطر محسوب می‌شود و شیوع نوع هندی ویروس کرونا در بریتانیا در روزهای اخیر موجب بروز برخی نگرانی‌ها شده است.

تایلند نیز روز جمعه از شناسایی اولین مورد ابتلا به نوع هندی ویروس کرونا خبر داد. چند هفته پیش مقام‌های ایرانی نیز از احتمال شناسایی نوع جهش‌یافته هندی ویروس کرونا در کشور خبر داده بودند. 

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در ایران روز چهارشنبه، ۲۹ اردیبهشت، درباره واکسن‌گریز بودن ویروس آفریقایی و قدرت سرایت بالای ویروس هندی گفت: «جهش در ویروس کرونا قدرت چسبندگی و نفوذپذیری آن به سلول را بالا می برد و می‌تواند میزان کشندگی ویروس افزایش پیدا کند.» علیرضا رئیسی همچنین از شناسایی تعدادی کارگر و اتباع هندی در جنوب کشور خبر داد که مبتلا به کرونای هندی هستند و در قرنطینه به سر می‌برند. به گفته او تعدادی از مبتلایان نیز در عسلویه، هرمزگان و آذربایجان غربی شناسایی شده‌اند. 

وزارت بهداشت هند گفته است که تاکنون بیش از ۲۹۱ هزار نفر در این کشور بر اثر ابتلا به کووید-۱۹ جان باخته‌اند.