ممنوعیت اطلاع‌رسانی درباره واکسن کرونا

روند واردات، توزیع و تزریق واکسن، با حاشیه‌های زیادی همراه بوده است

سعید نمکی، وزیر بهداشت و درمان درحال مشاهده فرزندش پارسا است که واکسن کووید-۱۹ را دریافت می‌کند - ATTA KENARE / AFP

هرگونه اطلاع‌رسانی درباره واکسن کرونا بدون اطلاع و اجازه وزارت بهداشت ممنوع اعلام شد.

رئیس ستاد اطلاع‌رسانی ستاد ملی کرونا روز چهارشنبه (۲۹ اردیبهشت) در نامه‌ای خطاب به رئیس کل گمرک ایران هرگونه اطلاع‌رسانی درباره واردات واکسن خارجی، تعداد، توزیع و تزریق را ممنوع اعلام کرد. به گفته او هدف از این تصمیم این است که از «سوء‌استفاده جریان‌های معاند نظام و کشور جلوگیری شده و شهروندان دچار اطلاعات پراکنده و متناقض نشوند.»

به نظر می‌رسد این تصمیم پس از آن گرفته شد که روز ۱۲ اردیبهشت‌ماه معاون گمرک ایران تعداد واکسن‌های وارداتی را اعلام کرد و گفت: «تاکنون جمعا سه میلیون و ۱۹۵ هزار و ۸۰۰ دز واکسن کرونا وارد کشور شده‌ و واکسن‌های وارداتی پس از انجام تشریفات گمرکی با حداقل اسناد و زمان ممکن (زیر ۱۵ دقیقه) تحویل نمایندگان وزارت بهداشت شده است.»

ممنوعیت اطلاع‌رسانی درباره واکسن کرونا در حالی ایجاد می‌شود که روند واردات، توزیع و تزریق واکسن، با حاشیه‌های زیادی همراه بوده است. روز گذشته خبرگزاری مهر به نقل از رئیس جمعیت هلال‌احمر نوشت: «هشت میلیون دز واکسن کرونا در هفته نخست خرداد وارد کشور می‌شود.» هلال‌احمر در فروردین‌ماه نیز دو میلیون و ۵۰۰ هزار دز واکسن وارد کشور کرده بود. در روز ۲۴ اردیبهشت‌ماه نیز کیانوش جهانپور به خبرگزاری ایلنا گفت: «تاکنون سه میلیون و ۱۹۵ هزار دز واکسن وارد کشور شده و تا پایان ماه اردیبهشت حداقل دو میلیون واکسن دیگر وارد کشور می‌شود.» او اظهار امیدواری کرده بود تا خردادماه بین هفت تا ۱۰ میلیون دز واکسن وارد ایران شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با وجود اعداد و ارقام اعلام شده از واکسن‌های وارداتی هنوز تعداد کسانی که در ایران دز اول واکسن را دریافت کرده‌اند به مرز سه میلیون نرسیده و تعداد افرادی که به طور کامل واکسینه شده‌اند کمی بیشتر از ۴۲۵ هزار نفر است. 

عدم شفافیت در واردات واکسن، توزیع و تزریق آن به ابهامات موجود دامن زده چندی پیش یکی از نمایندگان مجلس از مفقود شدن حدود ۲۰۰ هزار دز واکسن کرونا خبر داد، اگرچه مسئولان وزارت بهداشت به سرعت این خبر را تکذیب کردند اما به نظر می‌رسد راهکار وزارت بهداشت برای فرار از پاسخگویی و شفافیت، ممنوعیت انتشار اطلاعات است. به طوری‌که دستور صادر می‌شود که هرگونه اطلاع‌رسانی در این زمینه فقط در صورت هماهنگی با وزارت بهداشت امکان‌پذیر است.

در حال حاضر واکسن‌های وارداتی در ایران اسپوتنیک روسی و سینوفارم چینی، هندی، کواکس (تولید مشترک با کوبا) هستند. نخستین محموله واکسن روسی نیمه بهمن‌ماه سال گذشته وارد ایران شد و در همان زمان علی ربیعی سخنگوی دولت در یک نشست خبری اعلام کرد علاوه بر روسیه از چین، هند، سبد کوواکس سازمان‌جهانی‌بهداشت و کوبا نیز واکسن کرونا خریداری می‌شود. تکلیف خرید واکسن‌های آمریکایی و بریتانیایی را نیز علی خامنه‌ای در دی‌ماه سال گذشته روشن کرد و ورود این واکسن‌ها را به کشور ممنوع اعلام کرد؛ اما ستاد ملی کرونا در ۱۳ اردیبهشت اعلام کرد برای خرید واکسن آمریکایی و بریتانیایی مانعی وجود ندارد و بخش خصوصی می‌تواند واکسن‌های مورد تائید وزارت بهداشت را وارد کند.

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در همین زمینه به ایرنا گفت: «ما روی برند واکسن بحثی نداریم و واکسن آکسفورد-آسترازنکا هم به نوعی انگلیسی است اما این واکسن را از کره جنوبی خریداری کردیم و اگر برند واکسنی آمریکایی باشد و در کشور دیگری خارج از آمریکا تولید شود ما اجازه خرید این واکسن را می‌دهیم.»

عدم موفقیت دولت در خریداری و واردات واکسن، به آنجا رسید که حسن روحانی از بخش خصوصی دعوت کرد برای خرید واکسن به میدان بیایند. وزارت بهداشت نیز از صدور مجوز برای سه شرکت خصوصی خبر داد که مجوز واردات واکسن را دارند با این همه روز گذشته رئیس اتاق بازرگانی تهران به ایلنا گفت: «به دلیل بروکراسی حاکم بر وزارت بهداشت، فرصت خریداری شش میلیون واکسن سوخت شد. قرار بود بخش خصوصی این واکسن‌ها را پس از خریداری به دولت بفروشد تا واکسیناسیون کارگران آغاز شود.»

تاکنون افراد بالای ۸۰ سال واکسن زده‌اند و روند واکسیناسیون افراد بالای ۷۵ سال نیز آغاز شده است. سامانه ثبت‌نام واکسیناسیون کرونا در وب‌سایتی به نشانی salamat.gov.ir برای متولدین ۱۳۲۵ و قبل از آن باز است و در حال حاضر افراد بالای ۷۵ سال می‌توانند برای دریافت واکسن ثبت‌نام کنند.