شبی که پاسخ‌های علی لاریجانی به منتقدانش کسی را شگفت‌زده نکرد

لاریجانی خود را در ادامه انقلابی‌گری مطهری و بهشتی دانست

علی لاریجانی در حال گفت‌و‌گو در کلاب‌هاوس-عکس از الف

«برای سوالات سخت شنونده هستم و پاسخگو»، این وعده رئیس پیشین مجلس شورای اسلامی و کاندیدای فعلی انتخابات ریاست‌جمهوری، علی لاریجانی به کسانی بود که برای پاسخ به سوالاتشان، آنها را دعوت کرد تا در گفت‌وگوی کلاب‌هاوسی وی شرکت کنند.

رئیس پیشین صداوسیمای جمهوری اسلامی در نشستی چهار ساعته برابر بیش از ۲۰ هزار نفر از فعالان رسانه‌ای و کاربران فضای مجازی از جناح‌های مختلف، پاسخگوی مسائلی از قبیل ساخت برنامه هویت، مواضع سیاسی خود و خانواده‌اش در قبال مسائل روز جامعه ایران، فیلترینگ و بازداشت و زندان منتقدان وی و برادرانش در طول سال‌های گذشته بود.

علی لاریجانی صحبتش را با کنایه‌ای به منتقدان آغاز کرد و ضمن اشاره تلویحی به اینکه آمده است تا رئیس‌جمهور شود و با ابراز شگفتی از حجم انتقاد و حمله‌ها گفت: «انگار گناه کبیره کردم که وارد انتخابات شدم.»  

او دلیل حضورش در عرصه انتخابات را هم ناامیدی مردم و فشار دشمنان دانست. ادبیاتی که برای آشنایان با فضای سیاسی ایران با عنوان «ادبیات توطئه» نزد چهره‌های سیاسی شناخته شده است.

این مقام سیاسی و مشاور فعلی علی خامنه‌ای با اشاره به پیشینه خود در اداره کشور مدعی شد منتقدانش با خاک پاشیدن اجازه دیده‌شدن برنامه‌هایش را نمی‌دهند و سرنوشت مردم را تباه می‌کنند.

در خصوص «تصویب بیست دقیقه‌ای برجام و خیانت دانستن آن» توسط منتقدان، وی اشاره کرد که شورای نگهبان و علی خامنه‌ای هم این سند را تایید کردند و کسانی که در صحن علنی مخالف تصویب بودند و موضوع طرح ۴۰۰ اشکال را مطرح می‌کردند در جلسات کمیسیون‌های تخصصی با حضور محمدجواد ظریف و پس از جلسه سه ‌ساعته با وی موافق آن بودند.

لاریجانی ادعا کرد، «نمی‌توانست کشور را با ایجاد تاخیر در تصویب این سند به خطر بیندازد» و درگیر بازی سیاسی عده‌ای خاص شود. رئیس پیشین مجلس همچنین در بخشی از پاسخ‌هایش حرف‌هایی را تکرار کرد که حسن روحانی نیز در شعارهای انتخاباتی چهار سال قبل خود به آنها اشاره کرده بود.

او گفت: «حوزه اقتصاد در کشور مانند پادگان و قضا نیست.» سپس به سابقه عضویتش در سپاه پاسداران افتخار کرد، اما اداره اقتصاد کشور با روش‌های نظامی و بگیروببند را مانند «تدریس نهج‌البلاغه در اتوبان دانست».

رئیس پیشین صداوسیما ضمن انتقاد به سعید جلیلی و طرح این موضوع که «بدترین قطعنامه‌ها علیه ایران» در زمان وی مصوب شده است، ادعا کرد که در سال ۸۵ ایران یک زنجیره از سانتریفیوژ را ایجاد کرده بود و از وزیر امور خارجه فعلی دفاع و فحاشی به وی را نقد کرد و او را شخصی خدوم به ‌نظام اسلامی دانست.

لاریجانی همچنین به انتقادها به ساخت و پخش برنامه «هویت» علیه روشنفکران و دگراندیشان به‌ عنوان مکمل قتل‌های زنجیره‌ای در ایران نیز پاسخ داد و مدعی شد از ساخت این برنامه مطلع نبوده است و آن را اشتباه دانست، هرچند منتقدان وی در همین جلسه این سخن لاریجانی را نپذیرفتند و تاکید کردند بنا به شواهد و اسناد او نمی‌توانسته از این موضوع بی‌خبر باشد.

در این بخش از صحبت‌ها لاریجانی در خصوص وابستگی‌اش به جریان سیاسی خاص و تلاشش به عنوان یک اصول‌گرا برای جلب حمایت اصلاح‌طلبان مدعی شد که تقسیم‌بندی‌های فعلی سیاسی را قبول ندارد و به نفع کسی هم در انتخابات کنار نخواهد رفت.

در حالی‌ که برخی حامیان ابراهیم رئیسی در دور قبل ادعا کرده بودند لاریجانی با استفاده از امکانات مجلس علیه وی هزینه کرده و بروشور انتقادی منتشر کرده است. این‌بار لاریجانی بود که مدعی شد برخی در تبلیغات علیه او از پول بیت‌المال استفاده می‌کنند و همچنین طرح این مساله که قرار است دولت سوم حسن روحانی به دست او تشکیل شود را شعاری برای لوس کردن موضوع انتخابات دانست.

رئیس پیشین مجلس ضمن ابراز ارادت خود به مراجع، موضوع حجاب را مساله‌ای فرهنگی در کشور دانست که عده‌ای آن را کشمکشی سیاسی کرده‌اند و گفت مخالف «پرده نشینی زنان در جامعه» است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

لاریجانی در خصوص تولد خود در شهر نجف گفت: «ایرانی بودن به خون است نه جغرافیا.» این در حالی است که جلال‌الدین فارسی، کاندیدای اصلی حزب جمهوری اسلامی، در نخستین انتخابات ریاست‌جمهوری ایران به همین دلیل ناچار به کناره‌گیری از رقابت‌های سیاسی شده بود. لاریجانی گفت در نجف به دنیا آمده اما در شش‌ سالگی به ایران برگشته است.

در موضوع FATF نیز مشاور فعلی رهبر جمهوری اسلامی توضیح داد: «می‌گویند بدون FATF کشور را مثلا با تهاتر اداره کنیم، مگر ممکن است کشوری با ۸۲ میلیون نفر جمعیت را با تهاتر اداره کرد؟ پوست بره بفرستیم، واکسن بگیریم؟»

اما چالشی‌ترین بخش گفت‌وگوی لاریجانی مربوط به ماجرای سال ۸۸ و تبریک معروف به میرحسین موسوی بود. رئیس سابق مجلس موضوع تبریک گفتن به موسوی را رد کرد و ادعا کرد به موسوی پیشنهاد کرده است که با علی خامنه‌ای دیدار کند، مساله‌ای که پس از هماهنگی با حجازی هم برای وی و هم برای کروبی امکان آن فراهم شد. او در نهایت گفت «در مورد آراء احمدی‌نژاد باید آنچه وزارت کشور اعلام کرده را پذیرفت».

اما در مساله نظر سیاسی برادران لاریجانی و بازداشت خبرنگاران به دلیل انتقاد به خانواده وی نیز رئیس پیشین مجلس ضمن تاکید بر اینکه در خانواده‌ای افراد نظرات مختلفی دارند، گفت او نباید پاسخگوی نظر برادرانش باشد و تاوان عملکرد آنها را بدهد.

لاریجانی به پیگیری‌هایش پس از ماجرای حمله به علی مطهری در شیراز و تلاش برای بازداشت محمود صادقی نمایندگان سابق مجلس اشاره کرد و همچنین در خصوص بازداشت خبرنگاران به دلیل اظهاراتشان علیه برادران لاریجانی اعلام بی‌اطلاعی کرد.

لاریجانی در نهایت خود را در ادامه انقلابی‌گری مطهری و بهشتی دانست و کسانی که با «کفش‌پراکنی» خود را انقلابی معرفی می‌کنند را با اشاره به پرتاب مهر به او در قم، انقلابی‌نما دانست.

همچنین در موضوع هسته‌ای نیز لاریجانی گفت: «چه فایده‌ای دارد ما از تهران تا قم را سانتریفیوژ بسازیم» و نگاه افراطی به بحث غنی‌سازی را مورد نقد قرار داد و در خصوص زمان احیاء برجام نیز تصادفی بودن آن را با ایام انتخابات تایید نکرد، اما گفت نباید به مسائل با سوء‌ظن نگاه کنیم.

او در موضوع برجام، دستگاه دیپلماسی کشور را سازش‌کار ندانست، بلکه گروه‌های افراطی و گروه‌هایی که در خارج از کشور هستند را سازش‌کار دانست و راهکار حل مشکلات ایران را تعامل هوشمندانه با غرب و همکاری با شرق دانست.

او در مورد حصر میرحسین موسوی و کروبی هم توضیح داد که قرار نبوده این موضوع اینقدر طولانی شود و به روحانی پیشنهاد داده است هرچه سریع‌تر جلسه‌ای بگذارد و این مساله را حل کند.

در موضوع فیلترینگ هم لاریجانی گفت مانند مساله ماهواره نمی‌توان به فیلتر کردن فضای مجازی به عنوان برنامه موثر نگاه کرد و کسانی که اطلاعات فنی دارند می‌دانند به زودی همه اینها بی‌اثر می‌شود و باید سرمایه‌گذاری روی تولید محتوای مطلوب باشد.