دکتر فاوچی: واکسن‌های فعلی «احتمالا» علیه کرونای هندی موثرند

گونه هندی ویروس کرونا در چند ایالت امریکا، از جمله نوادا و نبراسکا، شناسایی شده است

POOL / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / GETTY IMAGES VIA AFP

دکتر فاوچی گفته است واکسن‌های کووید-۱۹ که برای استفاده اضطراری در ایالات متحده مجوز گرفته‌اند، در برابر گونه‌ای از ویروس کرونا که اولین بار در هند شناسایی شد، موثر هستند.

کارشناسان معتقدند که احتمالا دلیل اصلی افزایش آمار مبتلایان، بستری شده‌ها در بیمارستان‌ و مرگ در هند، گونه بی.۱.۶۱۷ است. بنا بر اعلام سازمان جهانی بهداشت، این کشور اکنون به دلیل شیوع گونه جدید ویروس، ۵۰ درصد آمار مبتلایان به کووید-۱۹ و ۳۰ درصد از موارد مرگ در سراسر جهان را در خود جای داده است.

ظهور گونه جدید، نگرانی‌هایی درباره تاثیر‌پذیری و کارآمدی واکسن‌های موجود در برابر آن را پدید آورده است؛ اما دکتر فاوچی، در جلسه مطبوعاتی روز سه‌شنبه، ۱۸ مه کاخ سفید درباره کووید-۱۹ گفت که تحقیقات اولیه نشان می‌دهد واکسن‌ها، «احتمالا» در برابر این گونه هم موثرند.

در یک تحقیق، پژوهشگران تاثیر واکسن‌های فایزر و مدرنا را در برابر گونه‌ای که اولین بار در هند شناسایی شد، بررسی کردند. یافته‌‌های آنان که بر کاغذی پیش‌نویس در سایت biorxiv.org منتشر شده و هنوز مورد بررسی سایر کارشناسان قرار نگرفته، نشان داده است هر دو واکسن هنوز موثر هستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نمونه‌های خون، از ۹ نفری گرفته شده است که بعد از ابتلا به کووید-۱۹، بهبود یافته‌اند و شش تن از آنان با واکسن فایزر و سه نفر دیگر با واکسن مدرنا کاملا واکسینه شده‌ بودند. پژوهشگران بعدا تحقیق کردند که این نمونه‌ها چگونه باعث خنثی‌ کردن لنتی‌ویروس‌هایی می‌شوند که در جهش‌های ویروس کرونا، نظیر گونه‌های هندی بی.۱.۶۱۷ و بی.۱.۶۱۸ دیده می‌شوند.

آن‌ها نتیجه گرفتند که نمونه‌های خون، همچنان علیه جهش‌های ویروس، پادتن‌ داشته‌اند.

پژوهشگران نتیجه گرفتند: «بنابراین دلیل خوبی وجود دارد که معتقد باشیم افراد واکسینه شده در مقابل گونه‌های بی.۱.۶۱۷ و بی.۱.۶۱۸ نیز مصون هستند.»

این تحقیق، به واکسن‌های ساخته شده با فناوری پیام‌رسان آرآن‌ای محدود بود اما به گفته پژوهشگران، «هیچ دلیلی وجود ندارد که فکر کنیم واکسن‌های حاوی نسخه ضعیف شده ویروس مانند واکسن جانسون اند جانسون که شاخک پروتئینی یک اندازه، پایدار و بومی دارند، در زمینه ایجاد پادتن‌های خنثی‌ساز گونه‌های جدید ویروس، واکنشی متفاوت داشته باشند.»

سازمان جهانی بهداشت در ماه جاری، گونه‌ای از ویروس کرونا را که اولین بار در هند شناسایی شد، «گونه‌ای نگران‌کننده» در سطح جهان معرفی کرد؛ زیرا به نظر می‌رسید گونه یاد شده در مقایسه با سایر انواع این ویروس جدید، نرخ سرایت بالاتری دارد.

ماریا ون کرکوو، دبیر فنی سازمان جهانی بهداشت برای کووید-۱۹، در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «گرچه برخی از مطالعات اولیه حاکی از نرخ بالاتر سرایت این گونه است اما در این باره، به اطلاعات بسیار بیشتری در مسیر اصلی و تمام مسیرهای فرعی شیوع آن نیاز داریم؛ پس به نمونه‌برداری بیشتری نیاز است و باید نمونه‌برداری‌هایی هدفمند انجام شود.»

این گونه از ویروس در چند ایالت امریکا، از جمله نوادا و نبراسکا، شناسایی شده است. 

© The Independent