اعتراض به نصب مجسمه مرلین مونرو و ترغیب بالا زدن دامن خانم‌ها

مدیر موزه هنری پالم اسپرینگز گفت که محل نصب این مجسمه برای جوانانی که رودرروی آن قرار می‌گیرند، «اهانت‌آمیز» است

مجسمه ۹ متری مرلین مونرو که از فولاد و آلومنیوم ساخته شده، قرار است در ورودی موزه هنری پالم اسپرینگز نصب شود  - Frederic J. BROWN / AFP

بازگشت مجسمه غول‌پیکر مرلین مونرو در پالم اسپرینگز کالیفرنیا، با واکنش‌های منفی افرادی رو‌به‌رو شده است که معتقدند این مجسمه زن‌ستیزی را ترغیب و بالا زدن دامن خانم‌ها را تشویق می‌کند.

این مجسمه ۹ متری که از فولاد و آلومینیوم ساخته شده، مرلین مونرو را با پیراهن سفیدش در صحنه‌ای معروف از فیلم «خارش هفت ساله» نشان می‌دهد که روی دریچه قطار زیرزمینی کف پیاده‌رو ایستاده و باد دامنش را بالا زده است.

رادیوی ملی آمریکا می‌گوید هرچند مجسمه «مرلین جاودانه» پیش‌تر درسال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ در این شهر به نمایش گذاشته شده بود، اما حالا خانه دائمی آن در «کوچلا وَلی» خواهد بود.

متصدیان مراکز گردشگری بر این باورند که این مجسمه با جذب گردشگران، برای اقتصاد شهر مفید است اما برخی دیگر معتقدند که محل جدید نصب آن، مشکل‌ساز خواهد شد. 

قرار است مجسمه مرلین در ورودی موزه هنری پالم اسپرینگز نصب شود. به این ترتیب، پشت مجسمه و زیر دامن او در مقابل کسانی است که در حال خارج شدن از ساختمان موزه هستند.

لویی گراخوس، مدیر موزه هنری پالم اسپرینگز، به رادیوی ملی گفت که محل نصب این مجسمه برای جوانانی که رودرروی آن قرار می‌گیرند، «اهانت آمیز» است. او گفت: «تصور این که نخستین چیزی که کودکان هنگام خروج ازموزه می‌بینند زیر دامن و زیرپوش مجسمه غول پیکر مرلین باشد، واقعا منزجرکننده باشد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نهادی موسوم به «چِنج اوُرگ پِتیشِن»، عریضه‌ای با امضای بیش از ۴۰ هزار نفر از هدف ۵۰ هزارتایی که در نظر داشته، به مقامات تسلیم کرده است که در آن، به «زن ستیزی» و «بیش از حد جنسی بودن» مجسمه اعتراض شده است. 

الیزابت آرمسترانگ، یکی از سخنگویان جنبش گردآوری این عریضه، به رایوی ملی گفت: «این مجسمه علنا باسن خود را به موزه نشان می‌دهد. آشکارا جنسیت‌زده است و تقریبا مردم را وادار می‌کند دامن‌ها را بالا بزنند.»

در این عرضه آمده است: «ما پالم اسپرینگز را به چالش می‌کشیم تا راه‌های مناسب‌تری برای تقدیر از خاطره و میراث واقعی مرلین مونرو  پیدا کند.»

ترینا تِرک، طراح مد، رهبر جنبش «کمیته تغییر مکان مرلین» برای تغییر محل نصب «مرلین جاودانه» می‌گوید: «هیچگونه مستنداتی» برای اثبات این که (نصب مجسمه مرلین در این محل) به کسب‌وکار واحدهای بازرگانی کمک خواهد کرد، وجود ندارد. او به رادیوی ملی گفت: «عقاید و احساسات داخل شبکه‌های اجتماعی، هزینه‌های کسب‌وکار صاحبان رستوران‌ها یا فروشگاه‌های بلوار پالم کَنیوُن را تامین نمی‌کند.» 

آفتاب دادا، مدیرعامل هتل هیلتون پالم اسپرینگز و رئیس مرکز گردشگری این شهر، تاکید می‌کند که نصب پیکره مرلین مونرو موجب رضایت «اکثر» مردم شده و وجود آن، «جز سود برای شهر پالم اسپرینگز، پیامد دیگری نخواهد داشت.»

آقای دادا می‌گوید که شهر در این مورد «تحقیقاتی مستقل به عمل خواهد آورد و پیامدهای اقتصادی و سایر مزایای مجسمه را به اطلاع شهروندان خواهد رساند.» 

او ضمن اظهار تعجب از اعتراض‌ها به مجسمه مرلین، گفت:« به نظر من، او (مجسمه مرلین جاودانه) یک جاذبه گردشگری است نه یک اثر هنری.»

© The Independent

بیشتر از فرهنگ و هنر