امکان نگهداری واکسن فایزر به‌مدت یک ماه در یخچال معمولی

این واکسن را می‌توان به‌مدتی بیش از آن‌چه پیشتر تصور می‌شد، در دمای دو تا هشت درجه سانتیگراد نگهداری کرد

پیشتر مدت مجاز برای نگهداری واکسن فایزر در دمای یخچال معمولی، پنج روز اعلام شده بود - THOMAS KIENZLE / AFP

سازمان داروی اروپا اعلام کرد واکسن کرونای فایزر را بعد از بیرون آوردن از فریزرهای با دمای بسیار پایین، می‌توان خیلی بیشتر از آنچه در ابتدا توصیه شده بود، در دمای عادی یخچال نگه داشت.

بر اساس بیانیه جدید این نهاد تنظیم مقررات دارویی که روز دوشنبه منتشر شد، این واکسن را می‌توان در دمای دو تا هشت درجه سانتیگراد به مدت یک ماه (۳۱ روز) بدون هیچ مشکلی نگهداری کرد؛ حال آن که تاکنون مدت مجاز برای این موضوع، پنج روز ذکر شده بود.

این اعلان جدید، یکی از مشکلات مهم واکسن فایزر را برطرف می‌کند. پیش از این گفته شده بود که این واکسن باید به محض بیرون آورده شدن از فریزرهای گرانقیمت بسیار قوی، تزریق شود. این مشکل، در ارائه واکسن فایزر محدودیت مکانی ایجاد می‌کرد زیرا کشورهای فقیر و نواحی دورافتاده اغلب فاقد شبکه سردخانه‌های قوی لازم برای نگهداری این واکسن بودند. از طرفی حمل‌ونقل و توزیع این واکسن هم پیچیده‌تر و گرانتر بود.

با این توصیه جدید، احتمالا مقدار دورریز این واکسن هم کمتر می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کارگروه داروهای انسانی سازمان داروی اروپا، این تصمیم را پس از آن اتخاذ کرد که شرکت‌های فایزر و بایون‌تک، «اطلاعات بیشتری از میزان ثبات» این واکسن را در اختیار این سازمان مستقر در آمستردام گذاشتند. مقر این سازمان قبلا در لندن بود که بعد از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، به آمستردام انتقال یافت.

سازمان داروی اروپا اعلام کرد: «انتظار می‌رود افزایش قابلیت ثبات در نگهداری و جابه‌جایی این واکسن، بر برنامه‌ریزی و تدارکات تزریق آن در کشورهای عضو اتحادیه اروپا اثر چشمگیری داشته باشد.»

موسسه تنظیم مقررات فراورده‌های بهداشتی و دارویی که همتای سازمان داروی اروپا در بریتانیا است، حداکثر مدت نگهداری این واکسن در یخچال را همچنان پنج روز می‌داند.

ایندیپندنت نظر موسسه تنظیم مقررات فراورده‌های بهداشتی و دارویی را در مورد اثر این تصمیم اروپا بر دستورالعمل‌های آن‌ها پرسیده، ولی هنوز پاسخی دریافت نکرده است.

بریتانیا ۱۰۰ میلیون دوز واکسن فایزر سفارش داده است. این در حالی است که اتحادیه اروپا در ماه جاری با همین شرکت قرارداد بزرگی امضا کرد تا یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دوز بیشتر از این واکسن را تا سال ۲۰۲۳ دریافت کند.

© The Independent