گفت‌وگوی وزرای خارجه آمریکا، عربستان، مصر و قطر درباره بحران در منطقه

بلینکن در گفت‌و‌گو با همتایان خود خواستار توقف درگیری و کاهش تنش‌ها شد

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در دانمارک-SAUL LOEB / POOL / AFP

وزارت امور خارجه آمریکا از گفت‌و‌گوی تلفنی آنتونی بلینکن با وزرای خارجه عربستان سعودی، مصر و قطر درباره بحران در اسرائیل، کرانه باختری و غزه خبر داد.

هدف از این گفت‌و‌گو‌ها کاهش تنش بین اسرائیل و فلسطین اعلام شده است.

وزیر امور خارجه عربستان پیش‌تر اسرائیل را به نقض حقوق فلسطینی‌ها متهم کرده و از جامعه بین‌المللی خواسته بود فورا برای پاسخگو کردن اسرائیل اقدام کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر امور خارجه آمریکا که روز یکشنبه در راه دانمارک بود، در هفتمین روز ناآرامی‌ها در منطقه با همتایان خود در خاورمیانه گفت‌و‌گو کرد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که قطر پس از جمهوری اسلامی ایران بیشترین نفوذ را در شبه‌نظامیان حماس دارد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با اشاره به این گفت‌و‌گو‌ها گفت: «وزیر امور خارجه بر اهمیت کاهش تنش‌ها و پایان‌دادن به ناآرامی‌هایی که به از دست رفتن زندگی غیرنظامیان، شامل کودکان منجر شده، تاکید کرد.»

این در حالی است که یک هفته پس از دور جدید تنش‌ها، تلاش‌هایی برای اعلام آتش‌بس بین اسرائیل و فلسطین در جریان است.

روز شنبه، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین گفت‌و‌گو و نگرانی عمیق خود را نسبت به وخامت اوضاع در منطقه اعلام کرده بود.

برخی ناظران بین‌المللی بایدن را متهم کرده‌اند که در نشان دادن حمایت آمریکا از اسرائیل ضعف نشان داده است. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا نیز «ضعف» بایدن را عامل شدت گرفتن حمله‌های حماس علیه اسرائیل عنوان کرده است.

در یک هفته گذشته، گروه‌های فلسطینی شامل حماس، ۳۱۰۰ راکت به سوی خاک اسرائیل پرتاب کرده و ارتش اسرائیل نیز با حمله‌های موشکی به غزه به آن پاسخ داده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه این حمله‌ها در اسرائیل ۱۰ کشته و ۲۸۲ زخمی بر جایی گذشته است. روز یکشنبه ۴۲ فلسطینی در غزه کشته شدند.

بیشتر از جهان