اف‌بی‌آی: از به اشتراک گذاشتن کارت واکسن در فضای مجازی پرهیز کنید

«چاپ، خرید و فروش کارت‌های واکسن سلامت عمومی را به خطر می‌اندازد»

اگر تصویر کامل کارت واکسیناسیون خود را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته‌اید، آن را فورا حذف کنید- Sarah Silbiger/Getty Images/AFP

اداره پلیس فدرال ایالات متحده آمریکا (اف‌بی‌آی) به مردم پیرامون خطرات به اشتراک گذاشتن کارت‌های تأییدیه واکسن کووید-۱۹ و فروش غیرقانونی المثنی (کپی) این کارت‌‌ها هشدار داده است.

با توجه به کاهش محدودیت‌های مربوط به پوشیدن ماسک وحفظ فاصله اجتماعی برای افراد واکسینه شده از روز پنجشنبه، این هشدار اقدامی به موقع است.

اف‌بی‌آی همچنین به شهروندان آمریکا توصیه می‌کند در مورد دیگر موارد تقلب در جریان همه‌گیری نیز مراقب باشند.

بیانیه اداره اف‌بی‌آی در شیکاگو به مردم یادآوری می‌کند که کارت واکسن به منظور اطلاع‌رسانی به افراد واکسینه شده پیرامون تاریخ و نوع واکسنی است که دریافت کرده‌اند.

اف‌بی‌آی می‌گوید که چاپ و خرید و فروش کارت‌های واکسن «سلامت عمومی را به خطر می‌اندازد» و موجب گسترش بالقوه ویروس کرونا در میان افراد واکسینه نشده می‌شود.

در چارچوب مصوبه شماره ۱۸ قانون مالکیت  مندرج در آئین‌نامه ایالات متحده بخش ۱۰۱۷ و دیگر قوانین فدرال، تکثیر کارت واکسن به‌ویژه به دلیل استفاده بدون مجوز از مهرهای رسمی آژانس‌های دولتی، غیرقانونی و جرم است و مجازات تخطی از آن می‌تواند شامل جریمه سنگین و حبس باشد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روی کارت‌های واکسیناسیون مهر وزارت بهداشت و خدمات اجتماعی و مرکز کنترل و پیشگیری بیماری (سی‌دی‌سی) خورده است که هر دو وابسته به دولت فدرال هستند. افزون بر این، اف‌بی‌آی به مردم آمریکا هشدار داده که از به اشتراک گذاشتن کارت‌های عکس دار واکسیناسیون خود در شبکه‌ها اجتماعی و دیگر بسترهای اینترنتی که می‌تواند به دزدیده شدن هویت کاربر منجر شود، خودداری کنند.

اف‌بی‌آی می‌گوید تصاویر این کارت‌ها احتمالا حاوی نام، تاریخ تولد، مختصات بیمه و دیگر اطلاعات فردی است و می‌تواند به ربوده شدن هویت فرد و کلاهبرداری بینجامد.

اف‌بی‌آی می‌افزاید که اگر تصویر کامل کارت واکسیناسیون خود را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته‌اید، آن را فورا حذف کنید.

افزون بر این، این نهاد به مردم یادآوری می‌کند که برای کسب اطلاعات پیرامون ویروس و واکسیناسیون، تنها به منابع قابل اعتماد مثل پزشک، سی‌دی‌سی یا مراکز بهداشتی محلی اتکا کنند.

همچنین به آمریکایی‌ها یادآوری شده است که به توصیه‌های مرتبط با درمان‌های معجزه‌آسا یا اسناد مرتبط با واکسیناسیون، با تردید برخورد کنند.

این نخسین باری نیست که دولت آمریکا به مردم در مورد کارت‌های واکسیناسیون جعلی هشدار می‌دهد. در اواخر ماه مارس، اف‌بی‌آی و بازرس ارشد وزارت بهداشت و خدمات عمومی به شهروندان آگاهی داد که «متوجه افرادی باشند که کارت‌های جعلی واکسیناسیون کووید-۱۹ می‌فروشند یا دیگران را تشویق به چاپ آن در خانه می‌کنند.» مسئولان همچنین نسبت به فروش (کارت واکسن) در فضای مجازی هشدار داده‌اند. 

تنها یک هفته پیش، صاحب یک میخانه در شمال کالیفرنیا به جرم فروش کارت‌های سفارشی واکسیناسیون کووید-۱۹ به مبلغ  ۲۰ دلار به یک مامور مخفی، بازداشت شد. مقامات مسئول می‌گویند این نخستین مورد از چنین عملیاتی در آمریکاست. 

ماموران لباس شخصی اداره کنترل مشروبات الکلی کالیفرنیا می‌گویند که در میخانه «اوُلد کوُرنِر سالون» در ناحیه «کلمنتس» به آن‌ها گفته شده بوده که نام و تاریخ تولدشان را روی کاغذی بنویسند. سپس دیده‌اند که کارکنان آن میخانه کارت‌های جعلی واکسیناسیون با رویه پلاستیکی را با هویت فرد و تاریخ تلقیح چاپ کرده‌اند.

لوک بِلِم، مامور ناظر بر این عملیات روز جمعه گفت: «‌در پشت کارت که دو محل برای ورود تاریخ واکسیناسیون درنظر گرفته شده است، از دو رنگ قلم استفاده کردند که به نظر بیاید تلقیح در دو زمان متفاوت انجام شده است. کوشیدند کارت را معتبر جلوه دهند.» 

عملیات کشف (باند جعل کارت واکسیناسیون) به دنبال اطلاع‌رسانی از یک منبع ناشناس به اداره پلیس ناحیه «سن یواخیم» به جریان افتاد.

اف‌بی‌آی از کسانی که در مورد جعل یا فروش کارت‌های واکسیناسیون کووید-۱۹ اطلاع دارند، خواسته است که اطلاعات خود را گزارش دهند.

© The Independent

بیشتر از جهان