هشدار درمورد مماشات دولت بایدن با جمهوری اسلامی در نشست «اتحادیه ملی برای دموکراسی در ایران» 

برایان هوک در این نشست گفت: این رژیم با بحران مشروعیت روبه‌روست و برپایه نیروی قهریه اداره می‌شود

 این نشست باعنوان «حقوق بشر در ایران و اهمیت آن در سیاست‌گذاری ایالات متحده آمریکا» پنج‌شنبه به‌صورت مجازی برگزار شد- تصویر برگرفته از ویدیوی نشست

شرکت‌کنندگان در نشست سازمان «اتحادیه ملی برای دموکراسی در ایران» با اشاره به نقض گسترده حقوق بشر در ایران، دستیابی به حقوق سیاسی و مدنی را مهم‌ترین مسأله برای مردم ایران دانستند و درمورد مماشات احتمالی دولت بایدن با جمهوری اسلامی در گفت‌گوهای مربوط به برجام و لغو تحریم‌ها هشدار دادند. 

«اتحادیه ملی برای دموکراسی در ایران» یک سازمان سیاسی مستقل، غیرحزبی و غیرانتفاعی ایرانی-آمریکاییان مستقر در شهر واشنگتن دی‌سی آمریکاست که در راستای گذار دموکراتیک از حکومت جمهوری اسلامی و دستیابی به حقوق‌بشر، دموکراسی و آزادی در ایران فعالیت می‌کند. 

این سازمان بعدازظهر پنج‌شنبه، ۲۳ اردیبهشت‌ماه، نشستی مجازی با عنوان «حقوق بشر در ایران و اهمیت آن در سیاست‌گذاری ایالات متحده آمریکا» برگزار کرد. گرداننده نشست، کامران خوانساری‌نیا، دبیر سیاست‌گذاری «اتحادیه ملی برای دموکراسی در ایران» و سخنرانان عبارت بودند از: فاطمه سپهری، فعال و زندانی پیشین سیاسی در ایران و از امضاکنندگان بیانیه استعفای علی خامنه‌ای؛ برایان هوک، نماینده ویژه پیشین وزارت خارجه آمریکا در امور ایران؛ مایکل والتز، از نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره آمریکا که پیش‌تر به‌عنوان مشاور سیاست‌گذاری کاخ سفید هم فعالیت کرده است؛ ژی‌یو وانگ، پژوهشگر آمریکایی و زندانی پیشین در ایران؛ لن خودورکوفسکی، مشاور ارشد پیشین وزارت خارجه آمریکا؛  

لن خودورکوفسکی در این نشست، آینده ایران را متعلق به مردم این کشور دانست و گفت درحالی که نقض وحشتناک حقوق بشری مردم ایران ادامه دارد، باید بدانند که مردم آمریکا از آن‌ها حمایت می‌کنند و با «پایان حکومت ملاها»، ما همراه با شما جشن خواهیم گرفت و از بازگشت ایران آزاد به جامعه جهانی استقبال خواهیم کرد.   

مایکل والتز: آزادی زندانیان آمریکایی در ایران، پیش‌شرط هرگونه مذاکره با ایران

مایکل والتز، نماینده جمهوری‌خواه کنگره آمریکا، در این نشست گفت: «متأسفانه رژیم جمهوری اسلامی ایران به‌جای اهمیت دادن به مردمش یا ایفای نقش مقید و سالم در جامعه بین‌المللی، به سود اقتصادی و افزایش ثروت مقام‌ها و اطرافیان رهبر جمهوری اسلامی و حفظ قدرت توجه دارد.»

به گفته او، جمهوری اسلامی به‌طور تاریخی از همان سال ۱۹۷۹ خصوصا در رابطه‌ با غرب و ایالات متحده آمریکا، هرجا طرف مقابل در برابرش ضعف نشان دهد و گمان کند که نباید برای اقداماتش بهایی بپردازد، از موقعیت سوءاستفاده می‌کند، اما «این رژیم وقتی بداند که بهایی باید بپردازد و به نفعش نیست، عقب می‌کشد». 

والتز با اشاره به تأثیر تحریم‌های بین‌المللی در آوردن رژیم جمهوری اسلامی پای میز مذاکره برجام، توافق دولت اوباما با ایران را «توافقی بسیار بد» و بسیار محدود دانست که تنها به یک جهت توجه کرده و مسائل بسیار مهمی همچون موشک‌های بالیستیک، بازرسی‌های کامل هسته‌ای، تروریسم، دیپلماسی گروگان‌گیری جمهوری اسلامی و نقض حتی پایه‌ای‌ترین اصول حقوق بشر را در نظر نگرفته بود. 

این نماینده جمهوری‌خواه کنگره آمریکا با حمایت از اقدام ترامپ برای خروج از توافق هسته‌ای با ایران، گفت که برجام نه منطقه را به‌سمت صلح برده بود و نه ایران را به اقدام‌های مسئولانه‌تر هدایت کرده بود و نه در راستای منافع آمریکایی‌ها بود و نه به نفع مردم ایران.                        

او افزود: «ما این واکنش را دیدیم که برخلاف انتظار مردم ایران، وقتی تحریم‌ها لغو شد و پول به‌دست رژیم ایران رسید، به‌جای این‌که صرف ایجاد زندگی بهتر برای مردم ایران شود، به نیروهای نیابتی تروریستی از حزب‌الله گرفته تا شبه‌نظامیان در عراق و یمن رسید.» 

والتز همچنین در سخنان خود، قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران، را مسئول کشته‌شدن «ده‌ها هزار و چه‌بسا صدهاهزار نفر» در منطقه دانست و با اشاره  به روند وقایع پیش از کشته‌شدن قاسم سلیمانی، ازجمله حمله به کشتی‌ها، حمله به تأسیسات نفتی آرامکو، کشتن آمریکایی‌ها، حمله به سفارت آمریکا در عراق، سرنگون کردن پهپاد آمریکایی و… گفت که پس از اقدام هدفمند کشتن سلیمانی، این رفتارهای جمهوری اسلامی و نیروهای نیابتی‌اش متوقف شد. 

او حفظ تحریم‌ها و با شیوه‌های هدفمند همچون کشتن سلیمانی، روشن کردن این موضوع که رژیم جمهوری اسلامی باید هزینه اقدام‌های خود را بپردازد، را تنها راه برای پاسخگو کردن جمهوری اسلامی دانست.

این سیاستمدار جمهوری‌خواه، آزادی زندانیان آمریکایی را که به گفته او «در ایران به گروگان گرفته شده‌اند»، پیش‌شرط هرگونه مذاکره با ایران دانست. 

او در بخش دیگری از سخنان خود، حمایت از آزادی مذهب، آزادی بیان، آزادی برگزاری تجمع و آزادی رسانه‌ها را از ارزش‌های اساسی آمریکایی دانست که دولت‌های تمامیت‌خواه آن را تهدید می‌کنند و این درحالی است که نمی‌توانیم بگوییم آنچه در ایران یا خاورمیانه اتفاق می‌افتد، تأثیری بر زندگی ما در آمریکا ندارد و ایالات متحده باید در رهبری خود در سراسر دنیا، این را در نظر داشته باشد.    

برایان هوک: حقوق بشر در محور سیاست‌گذاری دولت ترامپ درمورد ایران بود

برایان هوک، رئیس پیشین گروه اقدام ایران در وزارت خارجه آمریکا، گفت که وزارت خارجه ترامپ مسأله حقوق بشری ایرانیان را در محور سیاست‌گذاری‌های خود قرار داده بود. 

او حمایت نکردن آمریکا از مردم ایران در جریان «جنبش سبز» در دوره ریاست جمهوری اوباما را مایه تاسف دانست و گفت: «معتقدم کسانی که جان خود را در راه آزادی می‌گذارند، هرگز نباید درمورد موضع آمریکا در این زمینه دچار تردید شوند.» به گفته او، مردم ایران در آن زمان «به‌درستی» به این نتیجه رسیدند که ایالات متحده به‌جای مردم ایران، جانب رژیم جمهوری اسلامی را گرفته است و این مسأله برخلاف ارزش‌های آمریکا مبنی‌بر حمایت از حقوق بشر بود. هوک در برابر آن، به توییت فارسی دونالد ترامپ در حمایت از اعتراض‌ها در ایران اشاره کرد.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برایان هوک با اشاره به اقدام جمهوری اسلامی در انتقال ثروت ملی ایرانیان به گروه‌های فرقه‌ای و صرف صدها میلیون دلار برای «تأمین مالی تروریسم» و گروه‌هایی چون حماس و  گروه‌های شیعه در عراق و سوریه، گفت که این حکومت ایدئولوژی و صدور انقلاب را به‌جای رفاه مردم خود، در اولویت قرار داده است.  

او افزود که این رژیم با بحران مشروعیت و اعتبار روبه‌روست و برپایه «نیروی قهریه» اداره می‌شود. 

نماینده پیشین آمریکا در امور ایران، در بخش دیگری از سخنان خود، حکومت ایران را آخرین رژیم انقلابی در دنیا دانست که قصد صدور انقلاب و اسلام شیعه را دارد که این منتهی به خشونت‌های فرقه‌ای می‌شود و گفت: «اگر ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند، با خاورمیانه‌ای متفاوت روبه‌رو خواهیم بود.»  

هوک با اشاره به افراد بسیاری که جان خود را در اثر اقدام‌های رژیم جمهوری اسلامی از دست داده‌اند، گفت نباید از کنار این موضوع گذشت و باید «اطمینان حاصل کنیم که آن‌ها فراموش نمی‌شوند». او افزود که جنایت‌های این رژیم علیه مردم خودش، باید در کنار اقدام‌های تروریستی آن در منطقه در نظر گرفته شود. برایان هوک این موضوع را فراحزبی دانست و افزود که هر دولتی بر سر کار باشد، باید این موضوع را پیگیری کند. 

او همچنین گفت: «به اعتقاد من، مردم ایران و آمریکا اشتراک‌های زیادی دارند و آنچه مانع تعمیق دوستی قدرتمند این دوملت می‌شود، رژیم ایران است. خلق این دشمن جعلی به‌نام ایالات متحده آمریکا و شیطانی معرفی کردن آن، بخشی از تلاش جمهوری اسلامی برای ادامه حیات است؛ اما ایالات متحده دشمن مردم ایران نیست و ما توان بالقوه زیادی برای دوستی داریم.»     

فاطمه سپهری: مبادا دولت بایدن با جمهوری اسلامی مماشات کند

فاطمه سپهری در این نشست، کسانی که نظام جمهوری اسلامی را دموکراسی می‌خوانند، «ماله‌کشان» و توجیه‌گران این نظام خواند و گفت افرادی که از وجود دموکراسی در داخل ایران حرف می‌زنند، بیشتر افرادی‌اند که به‌عنوان روزنامه‌نگار، استاد دانشگاه یا فعال ضدجنگ و فعال حقوق بشر به  کشورهای غربی آمده‌اند و «فقط و فقط برای فریب مردم این حرف‌ها را می‌زنند».  

 او افزود که در ایران تنها یک جناح وجود دارد، اما برای تقسیم کار، عده‌ای را میانه‌رو و عده‌ای دیگر را تندرو می‌نامند، اما هدف هردو، «حفظ این رژیم» است. به گفته سپهری تندروها سرکوب و گروه دیگر، ماله‌کشی می‌کنند و هر دو گروه، «ناقض حقوق بشر، دزد و تروریست»اند. 

این فعال مدنی در بخش دیگری از سخنانش، گفت: «دولت قبلی آمریکا به‌درستی وضعیت رژیم ایران و خواسته‌های مردم ایران را درک کردند و صدای مردم ایران را شنیدند و نقض حقوق بشر را محکوم و جمهوری اسلامی را تحریم و مجازات کردند.» او افزود در جند ماهی که دولت بایدن بر سر کار آمده است، «لابی‌های جمهوری اسلامی رابطه خیلی نزدیکی با وزارت خارجه دارند» که این موضوع برای مردم ایران بسیار نگران‌کننده است.

سپهری گفت: «ما ناراحتیم که مبادا دولت بایدن باز بیاید و با این‌ها مماشات کند، پولی آزاد شود و به این‌ها موقعیتی داده شود» چون پول‌هایی که در دولت اوباما آزاد شد، «این‌ها خرج تروریست‌های منطقه کردند».        

 او تشدید درگیری‌ میان نیروهای اسرائیلی و فلسطینی‌ها در روزهای اخیر را نیز با نوعی «قدرت‌نمایی جمهوری اسلامی» هم‌زمان با مذاکرات وین، مرتبط دانست.

فاطمه سپهری به این اشاره کرد که جمهوری اسلامی اجازه انتشار آمار کشته‌شدگان آبان‌ماه ۹۸ را نداده است و آمار ۱۵۰۰ کشته که خبرگزاری رویترز گزارش داده و دولت قبلی آمریکا نیز تأیید کرده بود، در دولت بایدن به حدود ۳۰۰ نفر تقلیل داده شد. سپهری همچنین از آنتونی بلینکن انتقاد کرد که در پیام خود به‌مناسبت روز جهانی مطبوعات، به سرکوب روزنامه‌نگاران در چین، ترکیه، مصر و افغانستان اشاره کرده، اما به روزنامه‌نگاران ایران و ازجمله ربایش و اعدام روح‌الله زم، توجهی نکرده است.

او با اشاره به گروگان‌گیری و نقض حقوق بشر در جمهوری اسلامی از آغاز این حکومت تاکنون، رفتار دولت ترامپ را عامل «به زانو درآوردن این رژیم» دانست.

ژیو وانگ: اصلی‌ترین و مهم‌ترین مسئله مردم ایران، حقوق بشر است

ژيو وانگ که بیش از سه سال در زندان اوین ایران زندانی بود، در این نشست گفت که پیش از رفتن به ایران، برجام را توافق خوبی می‌دانست که به تغییر رفتار حمهوری اسلامی منجر شده است، اما پس از رفتن به آنجا، در گفت‌وگو با ایرانیان، متوجه شده است که اوباما، رئیس جمهوری پیشین آمریکا، دوبار آن‌ها را ناامید کرده است: یک‌بار سال ۲۰۰۹ در جریان «جنبش سبز» و بار دیگر با توافق برجام که به‌جای محدود کردن و تغییر رفتار رژیم، با مصالحه و مماشات با آن‌ها، مردم ایران را به حال خود رها کرده است. 

او افزود که زمانی که در زندان حکومت جمهوری اسلامی بود، در سلول انفرادی، بازجوها به او گفته‌اند که او را تنها به‌عنوان گروگانی برای رسیدن به توافق با آمریکا و تبادل زندانیان دستگیر کرده‌اند. بازجوها خواستار اعتراف اجباری و دروغین او به جاسوسی برای آمریکا شده بودند. به گفته او، وقتی پس از اعتراف به بند عمومی منتقل شده، فهمیده که این اعتراف‌گیری اجباری، روال عمومی درمورد همه زندانیان در ایران است. او روند قضایی جمهوری اسلامی ایران را «نقض کامل حقوق بشر» دانست و همچنین به زندانیان مسیحی در زندان‌های ایران اشاره کرد که تنها برای اعتقادشان زندانی شده‌اند. 

او اصلی‌ترین و مهم‌ترین مسأله مردم ایران در زندگی روزمره را موضوع حقوق بشر و تلاش ایرانیان برای دستیابی به حقوق مدنی و سیاسی دانست که حکومت مسئول تأمین آن‌هاست، اما به‌جای آن، مردم را با زندان و خشونت‌های خیابانی سرکوب می‌کند.

ژیو وانگ بازگشت دولت بایدن به توافق برجام، همان‌گونه که پیش‌تر بود و لغو تحریم‌ها و دسترسی جمهوری اسلامی به منابع مالی را ایجاد امکان دوباره برای صدور تروریسم و فعالیت‌های مخرب منطقه‌ای ایران دانست.   

او با اشاره به این‌که «لغو تحریم‌ها سودی برای مردم ایران ندارد و تنها رژیم جمهوری اسلامی از آن منتفع خواهد شد»، افزود: «به عقیده من، اغلب مردم ایران علت اعمال تحریم‌ها را درک می‌کنند و متوجه‌اند که رژیم ایران باید از این طریق برای رفتارهایش مجازات شود.»

این زندانی پیشین در ایران، با اشاره به شعار «دشمن ما همین‌جاست، دروغ می‌گن آمریکاست» که در بعضی تجمع‌های اعتراضی در ایران مطرح شده بود، گفت که «ایرانی‌ها حتی یک تجمع اعتراضی هم درمورد تحریم‌ها برگزار نکرده‌اند، زیرا می‌دانند که مشکلشان رژیم جمهوری اسلامی است و نه ایالات متحده».