درخواست ۱۴۰ نماینده جمهوریخواه و دمکرات از بایدن برای رویکرد «جامع»‌ در قبال ایران

«باید به دنبال توافقی جامع باشیم که همه تهدید‌های ایران را شامل شود»

کنگره ایالات متحده آمریکا در شهر واشنگتن-Sarah Silbiger / Getty Images via AFP

گروهی دوحزبی از ۱۴۰ نماینده مجلس نمایندگان آمریکا با انتشار نامه‌ای دولت بایدن را ترغیب کردند که فراتر از احیای توافق اتمی ۲۰۱۵، برجام، رویکردی «جامع» در قبال تهدیدهای ایران در پیش گیرد.

نشریه اینترنتی هیل، که اخبار سیاسی واشنگتن را پوشش می‌دهد، نوشت که در نامه قانونگذاران به آنتونی بلینکن، وزیر خارجه، آمده است: «همچنان که دولت بایدن مذاکره با ایران را بررسی می‌کند، مایلیم در بیان دیدگاه مشترک و دوحزبی‌ خود بگوییم که ما باید به دنبال توافق یا توافق‌هایی با ایران باشیم که در ذات خود در رسیدگی به طیف کامل تهدیدهای ایران علیه منطقه، فراگیر باشد.»‌

این نامه می‌گوید کنگره اجماع دارد که اجازه دادن به «یکی از بزرگترین کشورهای حامی تروریسم جهان به دست یافتن به سلاح اتمی غیرقابل قبول است،» و می‌افزاید:‌ «ما به عنوان جمهوریخواهان و دموکرات‌های برآمده از طیف وسیع سیاسی، در جلوگیری از رسیدن ایران به سلاح اتمی و رسیدگی به فعالیت‌های غیرقانونی آن، اشتراک داریم.»

آنتونی براون، نماینده دموکرات از ایالت مریلند، و مایکل والتز، نماینده جمهوریخواه از ایالت فلوریدا، تهیه این نامه را بر عهده داشتند که به امضای ۷۰ قانونگذار جمهوریخواه و ۷۰ قانونگذار دموکرات رسیده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دولت جو بایدن، رییس‌جمهور آمریکا، به مذاکره با ایران درباره پیوستن مجدد به توافق اتمی ابراز تمایل کرده که در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما، میان تهران و پنج قدرت عمده جهان امضا شد.

دونالد ترامپ، رییس‌جمهور سابق ایالات متحده آمریکا، در سال ۲۰۱۸ از برجام خارج شد و تحریم‌های سختگیرانه‌ای را علیه جمهوری اسلامی اعمال کرد. از آن زمان، ایران محدودیت‌های قید شده در توافق درباره غنی‌سازی و ذخیره اورانیوم را نقض کرده است.

رییس‌جمهور بایدن می‌گوید که اگر ایران به برجام متعهد باشد، به توافق هسته‌ای بازمی‌گردد، اما ایران می‌گوید قبل از بازگشت به توافق، تحریم‌ها باید لغو شوند.

پیشتر در ماه دسامبر ۱۵۰ قانونگذار دموکرات بایدن را به بازگشت فوری به برجام ترغیب کردند، و در ماه فوریه یک قانونگذار جمهوریخواه به بایدن هشدار داد که بدون تغییرات چشمگیر، به آن بازنگردد.

نامه روز سه‌شنبه تصریح می‌کند که اختلاف آرا درباره «محتوای توافق نهایی و روند رسیدن به توافق» کماکان وجود دارد، اما گفته می‌شود که بر سر شماری از مسائل «اجماع دوحزبی» وجود دارد.

نامه فوق تصریح می‌کند:‌ «سه رکن اصلی- برنامه اتمی‌ ایران، برنامه موشک بالیستیک آنها، و حمایت مالی از تروریسم- باید از ریشه، مورد رسیدگی قرار گیرد.

دولت بایدن درباره حمایت جمهوری اسلامی از نیروهای نیابتی در منطقه، و برنامه موشک بالیستیک آن ابراز نگرانی کرده، اما گفته که برنامه اتمی تهران تهدید اصلی است و باید اول از همه مورد رسیدگی قرار گیرد.

بایدن گفته است که پس از رسیدن به توافق هسته‌ای، به دنبال توافقی «درازمدت‌تر و قوی‌تر»‌ خواهد بود که سختگیرانه‌تر باشد و به دیگر رفتارهای نگران‌کننده ایران نیز برسد.